باید خانه طباطبایی‌ها فرو می‌ریخت تا مدیر میراث فرهنگی بهبهان را بردارند/چه کسانی جوابگوی تعرض‌های چگاسفلی و ارگان است؟

خانه طباطبایی‌ها یکی از مهمترین بناهای تاریخی بهبهان به دلیل نبود حفاظت و بی‌مسئولیتی مدیران میراث فرهنگی بهبهان فروریخت. حالا خبر از برداشتن کبری ابوعلی، مدیر میراث فرهنگی بهبهان است. مدیری که بسیاری او را دخیل در اتفاقات ناگوار میراث فرهنگی بهبهان می‌دانند. چه کسانی روی کم‌کاری‌های او چشم فرو بستند و ساکت نشستند؟

مجتبی گهستونی، فعال میراث فرهنگی خوزستان به میراث خبر می‌گوید: « تعرض گسترده به محوطه چگاسفلی و محوطه تاریخی ارگان و تخریب بافت تاریخی بهبهان به دلیل نبود مدیریت توانمند میراث فرهنگی در این شهر مهم تاریخی ایران بود.»

او که بارها در مورد وضعیت خانه طباطبایی ها هشدار داده بود، حالا خبر از فروریختن آن می‌دهد و دلیل اصلی این اتفاق را کم‌کاری‌های گسترده و نبود مدیریت سالم خانم ابوعلی می‌داند.

گهستونی تاکید می‌کند: «در چند سال گذشته ما شاهد این بودیم که هر بار اتفاقی ناگوار برای میراث فرهنگی می‌افتد، تلفنش را خاموش می‌کرد. یکی از این اتفاقات در جریان تعرض به محوطه چگاسفلی بود که موبایل خود را خاموش کرده بود و به هیچ تماسی پاسخ نمی‌داد.»

این فعال میراث فرهنگی خوزستان می‌گوید: «همکاری و هماهنگی شدیدی بین خانم ابوعلی و نماینده شهر و فرماندار وجود داشت و آن‌ها تنها به سود خودشان فکر می‌کردند نه به حفظ میراث فرهنگی ایران.»

او بر این باور است: «این افراد باید در دادگاهی عادلانه مورد پرسش قرار گیرند تا از این پس ما شاهد چنین اتفاقات ناگواری در شهرهای تاریخی ایران نباشیم. هر اثری که از بین برود دیگر تکرارشدنی نیست و ما این‌گونه گنجینه های ملی خود را از دست می‌دهیم.»

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا