طی چند سال اخیر رشد تاریخی ایران در حوزه شیلات و آبزیان در هرمزگان رقم خورد/ شهرک پرورش میگوی مهرگان چهره غرب استان را کاملاً تغییر می‌دهد

زمین‌های شور ، بی‌آب و علف استان هرمزگان امروز زیر کشت آبزیان به خصوص «میگو» 🍤 رفتند ، به عبارتی در بیابان‌های این استان به تعبیر استاندار هرمزگان (همتی) گنج خوابیده است، همتی تأکید کرد: مردم هرمزگانی می‌توانند با تلاش خود منطقه را آبادتر و متحول سازند.

آفرین و احسنت بر دکتر همتی که مثل روز اول کار خود پویاست و دلسوزانه پیگیر امور استان است آنهم در شرایطی که بسیاری از استاندارها و مدیران امورات را به امان خدا رها کردند و نشستند منتظر دولت جدید تا چه می‌خواهد بشود ، دکتر همتی توانست برای استان هرمزگان مخصوصاً غرب یک رونق و اشتغال پایداری را با به واسطه شهرک پرورش میگوی مهرگان ایجاد نمایید.

نکات کلیدی و ویژگی‌های شاخص در این شهرک پرورش میگوی در گام اول بایستی اعلام کرد که مهرگان بزرگترین سایت پرورش میگوی ایران است به مساحت ۹۳۷۰ هکتار که ۸۸۰۰ هکتار آن شهرک پرورش میگو و ۵۷۰ هکتار آن مشاعات و تأسیسات جانبی را شامل می‌گردد.

به عبارتی بیشترین تعداد مزرعه پرورش ماهی را در یک مجموعه دارد یعنی ۳۵۷ مزرعه ۲۰ هکتاری در محدوده شهرک جانمایی شده است به اضافه داری بزرگترین ایستگاه پمپاژ در شهرک‌های مشابه میباشد.

فقط ایستگاه پمپاژ آن با ظرفیت آبگیری ۵۸ متر مکعب بر ثانیه مشتمل بر ۱۶ پمپ با توان پمپاژ ۴ متر مکعب بر ثانیه هست که تأثیر قابل ملاحظه‌ای در ارتقاء متوسط تولید میگو کشور دارد

اگر افزوده شدن ۴۰ هزار تن میگو را در نظر بگیریم می‌شود به عبارتی در هر دوره پرورشی و در مجموع ۸۰ هزار تن در سال به سرانه تولید پروتئین کشور اضافه شده که بهره‌برداری کامل از سایت سبب افزایش تقریباً دو برابری در تولید میگوی کشور خواهد می‌گردد.

همین مجموعه به تنهایی در غرب هرمزگان می‌تواند کمک شایانی به تأمین غذا و مواد پروتئینی و ایجاد امنیت غذایی در کشور بکند ضمن اینکه اگر ارزآوری قابل توجه پروژه را هم در نظر بگیریم در کنار اشتغال زایی برای مردم بومی یعنی تحول عظیم برای منطقه و کشور در مدت زمان بسیار کوتاه..

بماند که با اجرای این طرح برای حدود ۴ هزار نفر به صورت مستقیم و تقریباً ۲ برابر و بیشتر به شکل غیرمستقیم در منطقه اشتغالزایی خواهد شد.

این ابر سایت پرورش میگو با بهره‌گیری از روش‌های نوین جهانی در مدت زمان بسیار کوتاهی ساخته می‌شود و به لحاظ فنی مهندسی چیدمان استخرهای این مزارع به نحوی خواهد بود که در صورت ابتلای یک مزرعه به بیماری ، سایر مزارع از شیوع آن مصون می‌باشند.

جالب است بانید که در حال حاضر ظرفیت تولید در سیستم‌های سنتی موجود حدود ۳ تن در هکتار می‌باشد که در این طرح حداقل تولید مورد انتظار ۸ تن در واحد سطح هست که قابل افزایش تا ۱۱ تن نیز خواهد بود این نکته مهم به علت استفاده از تجهیزات و ابزار آلات نوین در جهت افزایش چشمگیر تولید است.

در این پروژه زنجیره ارزش (ازتولیدتامصرف) پیش‌بینی شده به صورتیکه طراحی مجموعه کامل کاربری‌های مرتبط با صنایع جانبی از تولید تا فرآوری و انتقال به بازار مصرف را خواهد داشت.

در پایان بایستی اضافه نمود که جهت اجرای طرح در مدت زمان کوتاه به اعتباری در حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال نیاز هست که از طریق سرمایه‌گذاران قابل جذب میباشد و هم‌اکنون «موسسه اقتصادی کوثر» برای اجرای کامل طرح اعلام آمادگی نموده و مراحل انعقاد تفاهم‌نامه اجرایی هم نهایی شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا