اوضاع نابسامان غار باستانی اشکفت سلمان (نیایشگاه تاریشا) در ایذه استان خوزستان

اشکفت سلمان(نیایشگاه تاریشا)بزرگترین خط نوشته میخی ایلام نو را در خود جای داده است. اشکفت سلمان در جنوب غربی شهر ایذه واقع شده و شامل چهار نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان و بقایای یک ساختمان در ورودی غار متعلق به اتابکان لر است.

این محل پرستشگاه تاریشا یکی از خدایان ایلامی بوده است. در اشکفت سلمان چهار نقش برجسته وجود دارد که دو تای آن داخل غار و دوتای دیگر در دهانه غار هستند، بزرگترین نوشته خط میخی از دوره ایلامی در این غار وجود دارد که از زمان شاهک عیلامی، شاه بومی آیاپیر یا آیاتم وجود دارد و همچنین برای نخستین بار حضور مصور زن دوشادوش مرد در نقش برجسته های این غار دیده میشود، که این احترام خاص مردان به زنان در دیگر آثار ایلامی نیز وجود دارد.

نخستین سنگ نگاره مراسم نیایش هانی پادشاه محلی آیاپیر به همراه شوترورو وزیرش و زن و فرزندش را نشان میدهد. دومین؛ مراسم نیایش خانوادگی هانی بدون حضور وزیرش را به نمایش گذاشته که این نقش برجسته نیز دارای کتیبه می باشد.

سومین؛ در ارتفاع سه متری از سطح زمین حجاری شده که هانی به تنهایی در حال انجام مراسم نیایش می‌باشد و در پشت سر او در بیست و شش سطر کتیبه‌ای به خط میخی ایلامی وجود دارد که هانی درباره خود و کارهایی که در سرزمین آیاپیر(ایذه) انجام داده است، توضیح می‌دهد. (سومین سنگ نگاره شوربختانه بدلیل وندالیسم آسیب دیده است) چهارمین: شخصیت مهم ایلامی در حال انجام مراسم می‌باشد که بدلیل اینکه کتیبه آن ترجمه نشده است،هویت آن مشخص نیست.

و اما آسیب های که به دلیل نم بسیار و رشد درخت و درختچه و گیاهان نقش برجسته های ایلامی اشکفت سلمان ایذه را تهدید می‌کند، فروش زمین‌های محوطه باستانی و ساخت تالار و قلیانی و خانه مسکونی در حریم آن، و یا «یادگاری‌هایی» که به دست افراد بی‌مسئولیت با رنگ بر روی سنگ نگاره‌ها نوشته شده است، و یا تبدیل شدن این محوط به مکانی برای مصرف مواد مخدر اشاره کرد از مصیبت‌هایی است که بر این اثر بی‌نظیر وارد شده به موارد ذکر شده باید عدم نظافت محوطه و آلوده شدن به واسطه زباله‌های بر جای مانده از گردشگران را اضافه کرد که متاسفانه نه میراث فرهنگی نه شهرداری هیچ کدام حاضر نیستند مسئولیت آن را بپذیرند و کسی پاسخگو نیست.

غار اشکفت سلمان رو به نابودی می‌رود و کسی به فکر حراست از این اثر تاریخی نیست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. متاسفانه کسانی که به انجا میروند اصلا رعایت نمیکنند دور کوه را زباله گرفته این اثار هم در حال نابودی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا