خرده سفال‌های باستانی گردنبند می‌سازند

قابل توجه یگان حفاظت و بخش حقوقی وزارتخانه میراث فرهنگی

دست اندازی و تجاوز و چپاول مواریث فرهنگی اشکال غریبی به خود گرفته است. در تازه ترین این سواستفاده ها، خرده سفال‌های باستانی از سطح محوطه ها گردآوری شده و تبدیل به گردنبند شده و به فروش میرسد. شاید عاملان این اقدام ندانند که این خرده سفال‌ها جزئی از میراث فرهنگی محسوب میشوند و در مطالعات باستان شناسی اهمیت بسیار زیادی دارند و از روی آنها می‌توان دوره و قدمت محوطه، اندازه استقرارگاه و ترسیم الگوهای استقرارگاهی را انجام داد. با تداوم این اقدام، سطح تپه های باستانی از سفالهای شاخص تهی میشود.

از دیگر سو، خریداران چنین اشیایی هم بعد از مدتی آنها را دور میاندازند. در نتیجه، سفالی که مثلاً متعلق به شهر استخر در فارس بوده از بافت اصلی خود جدا شده و سر از تهران و تبریز و مشهد در می آورد. خریداران این قبیل اشیا که متعلق به مواریث فرهنگی اند باید بدانند که با خرید چنین اشیایی صدمه جبران ناپذیری به محوطه های باستانی و در نتیحه تاریخ و فرهنگ کشور میزنند.

در ادامه چند نمونه از این سواستفاده ها نمایش داده میشود. لازم است یگان حفاظت وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری در مقابل این کاسبی مخرب بایستد و آن را متوقف کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا