اسناد تخلف در گهر زمین آماده است/ قوه قضاییه ورود کند

مدیرعامل شرکت گهرزمین با بیان اینکه مدیرعامل سابق این شرکت مدعی بازگشت به سمت قبلی خود شده است، ادامه داد: اتفاقات اخیر ریشه در برخی منافع در شرکت گهرزمین دارد و در همین راستا از نهادهای نظارتی و قوه قضائیه درخواست می‌کنم تا برای روشن شدن این مسائل، ورود کنند.

در هفته‌های اخیر شرکت گهرزمین، مالک بزرگترین دخایر سنگ‌ آهن خاورمیانه شاهد یکی از عجیب‌ترین تغییرات در سطح مدیرعامل بود؛ روز ۵ شهریورماه هیات‌مدیره این شرکت تصمیم گرفت تا وحید میرزایی را جایگزین علی‌اکبر پوریانی، مدیرعامل قبلی کند. اتفاقی که سهام گهرزمین در بورس هم به آن واکنش مثبت نشان داد و با رشد ارزش در همان روز مواجه شد. این اما آغاز داستانی تازه بود؛ به فاصله چند روز مدیرعامل سابق هم مدعی بازگشت مجدد به سمت قبلی خود شد. زمینه این موضوع به دستور روز ۱۰ شهریور رئیس‌جمهوری بر می‌گشت که خطاب به جعفر سرقینی، سرپرست وزارت صمت هر گونه عزل و نصبی در این مجموعه را در دوران سرپرستی ممنوع کرده بود. با وجود اینکه نه عزل و نصب مدیرعامل شرکت گهرزمین مربوط به اختیارات وزارت صمت می‌شد و نه اینکه این دستور رئیس‌جمهوری امکان عطف به ماسبق شدن داشت، اختلافات در این خصوص بالا گرفت. اختلافاتی که البته هنوز هم تمام نشده و به نظر می‌رسد سایه‌ای سنگین بر سر مالک بزرگترین ذخایر سنگ آهن خاورمیانه انداخته باشد.

حالا در این شرایط وحید میرزایی، مدیرعامل گهرزمین در گفت‌وگویی که شب گذشته داشت تاکید می‌کند که اتفاقات اخیر ریشه در برخی منافع در شرکت گهرزمین دارد و در همین راستا از نهادهای نظارتی و قوه قضائیه خواسته تا برای روشن شدن این مسائل، ورود کنند.

شما حدود دو هفته است که سکان کار در شرکت گهرزمین را در دست گرفته‌اید. وضعیت گهرزمین در شرایطی که شما آن را تحویل گرفته‌اید چگونه است؟

شرکت گهرزمین شرکتی است که بزرگترین معدن سنگ آهن خاورمیانه را در اختیار دارد و ظرفیت بسیار بالایی دارد. حجم بسیار سنگینی که بیش از ۲۰ میلیون تن می‌شود به صورت سالیانه از آن استخراج می‌شود. دو تا کارخانه کنسانتره با ظرفیت ۲ میلیون تن در اختیار این مجموعه است که با ظرفیت کامل در حال فعالیت و تولید هستند و خط سوم هم در حال احداث است و پیش‌بینی این است که تا آخر سال افتتاح شود. خط گندله ۵ میلیون تنی مجموعه هم به همین شکل در دست احداث است و امید داریم به زودی افتتاح شود. در سال‌های اخیر هم جزو شرکت‌های خوب بورسی بوده. در مجموع ظرفیتی که در این شرکت وجود دارد می‌تواند نه فقط برای شهرستان سیرجان و استان کرمان، بلکه در سطح ملی قابل توجه و محل تحولاتی قابل توجه باشد.

جابجایی مدیرعامل در این شرکت، یعنی رفتن آقای پوریانی و آمدن شما قدری شکل و سیاق عجیبی داشت. در برخی روزها حتی به نظر می‌رسید شرکت دو مدیرعامل دارد. یعنی شما انتخاب شده بودید و مدیرعامل سابق هم کماکان اصرار داشت که مسئولیت دارد و حتی به دفتر تهران یا سایت معدن هم مراجعه می‌کرد. این وضعیت سوالات زیادی را ایجاد کرده است. وضعیت الان از این جهت چطور است؟

طبق قانون تجارت مدیرعامل توسط اعضای هیات‌مدیره عزل و نصب می‌شود. لذا تصمیمی که در خصوص انتخاب مدیرعامل که بنده بودم و به عنوان عضو هیات‌مدیره هم بودم، صورت گرفت. ۴ نفر عضو هیات‌مدیره گهرزمین، بنده را رسماً به عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب کردند. جلسه برگزار شد و در حال حاضر هم این موضوع مراحل تشریفات قانونی خود را طی می‌کند که ثبت شرکت‌ها هم بشود. اما من خودم واقعاً اولین بار است که با چنین موضوعی روبرو می‌شوم و برای خودم هم قابل درک و فهم نیست که این اتفاقاتی که رخ داد و سماجت‌هایی که صورت می‌گیرد مبنی بر بازگشت مدیرعامل قبل بر چه مبنایی است. ایشان قبل از این ۷ سال مدیرعامل بودند و تغییری هم که صورت گرفت بر اساس یک تصمیم قانونی صورت گرفته است. ولی فشارهایی که از همان لحاظ ابتدایی این جابجایی آغاز شده مبنی بر بازگشت مدیرعامل سابق، به طور مستمر تا الان ادامه داشته و جای سؤال است. من هم دوست نداشتم به واسطه این حاشیه، شرکت درگیر مسایل غیرضروری شود و سعی کردم در این چند روز وارد این موضوعات نشوم. ولی این اتفاقات بیش از اندازه دارد ادامه پیدا می‌کند و برای شرکت خطرناک است. به هر حال مدیرعامل سابق ۷ سال در این سمت بود و تلاش برای بازگشت ایشان تنها بعد از دو هفته شائبه‌های زیادی دارد. خصوصاً هجمه‌هایی که در همین مدت به اعضای هیات‌مدیره بوده حجم زیاد و عجیبی داشته که حتی آرامش خانوادگی آنها را هم به هم زده است. لذا اولین شائبه این است که این جابجایی منافع برخی را دچار آسیب کرده و حیاط خلوت‌هایی که در این شرکت ایجاد شده بوده احتمالاً به هم خورده است. از هر ابزاری هم در این مدت استفاده شده و من از دستگاه‌‌های نظارتی استدعا دارم که به مسائل این شرکت ورود پیدا کنند و به مسائل آن بپردازند. مسائل زیادی در انجا وجود دارد که باید بررسی شوند و هر روز هم می‌بینیم که یک سندی یا مدرکی از این مسائل در جایی منتشر شده است. خصوصاً درباره اسنادی که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده، من بررسی کردم  و دیدم خیلی از اینها واقعیت دارند. من واقعاً خواهش می‌کنم در سالی که به نام سال جهش تولید نامگذاری شده و باید در آن به فکر اشتغال و تولید باشیم، کسانی که باید صف اول این کار باشند خودشان مراکز تولیدی را این‌گونه درگیر حاشیه نکنند. چیزی که الان جای سؤال دارد این است که چه نگرانی باعث این تلاش‌ها برای بازگرداندن مدیرعامل سابق شده؟

اتفاقا بعدازظهر دوشنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سهامداران شرکت در جلسه‌ای برای بازگرداندن مدیرعامل سابق تصمیم گرفته‌اند. درباره این اتفاق توضیح می‌دهید؟ سوال اینجاست که در این میان جلسه سهامداران بدون هیات‌مدیره چقدر منطقی است؟ مگر هیات‌مدیره نماینده سهامداران نیست؟

همین خودش یک نشانه است برای اینکه سهامداران را تحت فشار گذاشته‌اند و به تبع آن هیات‌مدیره را هم می‌خواهند تحت فشار بگذارند و از هیچ چیز فروگذار نیستند. در این شرکت کسانی هستند که دارند حقوق می‌گیرند اما اصلاً حضور فیزیکی هم ندارند. اینها زمینه‌های همین فشارهایی است که می‌بینیم. واقعاً در همین مدت عمق فساد در این شرکت عیان شده و اگر بخواهد اوضاع همین‌طور پیش برود ما هم مجبوریم خیلی از مسائل را بازگو کنیم. اما واقعاً دوست نداریم شرکت درگیر دعواهای سیاسی و رسانه‌ای شود. ولی از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهم که در هر شرایطی به مسایل اینجا ورود کنند، چون مسائل زیادی در اینجا وجود دارد و بهتر است در یک فضای آرام و به دور از جنگ‌های رسانه‌ای بررسی شوند. من یک جا گفتم که یکی از برنامه‌‌هایم شفاف‌سازی در شرکت است و همین برای خیلی‌ها زنگ خطر شده.

من جواب آن سوال قبلی را هنوز نگرفتم؛ جلسه سهامداران اساساً صحت داشته یا خیر؟  

بله یک جلسه‌ای گذاشته شده ولی به نتیجه نرسیده است.

هیات‌مدیره در کجای این جلسه بودند؟

هیچ کجا. اصلاً هیات‌مدیره را از اساس دعوت نکرده بودند. تصمیمی هم البته در این جلسه گرفته نشده است.

بانی این جلسه چه کسی بوده؟

بانک سپه.

از آنجا که دو تا از ۵ سهم هیات‌مدیره در اختیار بانک سپه است، خبرهایی هم هست که وزارت اقتصاد از همین بابت خیلی تحت فشار خصوصاً برخی از نمایندگان مجلس است. این چقدر صحت دارد؟

کاملاً درست است. ببینید هیات‌مدیره و سهامدارن راضی به این تغییر هستند اما مساله فشاری است که از جاهای مختلف وارد می‌شود. اگر راضی نبودند نمایندگان آنها دو هفته قبل مدیرعامل را تغییر نمی‌دادند. بعد از این انتخاب بود که فشارها شروع شد. از جاهای مختلفی افراد بی ربط و با ربط به این مساله ورود پیدا کردند و تلاش‌ها برای تغییر دوباره مدیرعامل شروع شد.

دلیلش چه هست؟

واقعا ما جواب این را نمی‌دانیم. برای خیلی‌ها هم این سوال پیش آمده که مگر چه خطری برای منافع برخی پدیده آمده که اینقدر تلاش‌ها برای تغییر یک مدیرعامل جدی شده و تا سطوح بالا کشیده شده است. اتفاقاتی که در این مدت در گهرزمین افتاد واقعاً غیرطبیعی است و می‌تواند نشانه وجود منافع گسترده برای برخی در این شرکت باشد که این مساله واقعاً نیاز به بررسی مراجع ذی‌صلاح دارد. من تا همین‌قدر می‌توانم بگویم که این اتفاقات نشانه خوبی برای سلامت سیستم نیست. مسائلی آنجا اتفاق افتاده که پای برخی افراد در آن گیر است و این تغییر می‌تواند زمینه افشای آن باشد.

شما در مدتی که در هیات‌مدیره بودید از این اتفاقات مطلع بودید و در آن مدت در قبال آن چه کردید؟

بله. در آن دوره یا مستقیم در جریان قرار گرفتیم و یا برخی از موارد به گوش ما رسید. در همان موعد هم برای کسانی که پیگیر بودند اطلاع دادم که اینجا وضعیت، وضعیت مطلوب و خوبی نیست و باید این مسائل بررسی و اصلاح شوند. همان موقع هم دنبال شفاف‌سازی و ورود دستگاه‌های نظارتی به این بحث بودیم که اینها را دنبال کنند. البته در همان موقع برای یک بخشی سازمان بازرسی ورود پیدا کرد و الان  پرونده ان در مرحله دادسرا است.

جزئیات بیشتری از همین پرونده می‌توانید بدهید؟

بهتر است فعلاً اشاره به جزئیات نکنم. فقط همین‌قدر بگویم که مساله مربوط به مسایل مالی قابل توجهی می‌شود و هم اکنون هم این پرونده در مرحله بازپرسی تعیین شعبه شده است. البته حجم پرونده را هنوز سازمان بازرسی اعلام نکرده اما حجم بالا و قابل توجهی می‌شود. بعد جالی این است که وقتی این مسائل مطرح می‌شود می‌گویند اینجا خصوصی است. سؤال ما این است که اگر خصوصی است چرا دیگران این‌قدر دخالت می‌کنند؟ اگر نیست چرا وقتی کار به سازمان بازرسی کشیده می‌شود مدعی خصوصی بودن می‌شوید؟ این معدن سهامی عام است و متعلق به عموم است، کلی سهامدار دارد و یک شرکت بورسی محسوب می‌شود. ۳۰ درصد این شرکت حق انتفاع دولت است. این را از این بابت می‌گویم که تأکید کنم دستگاه‌های نظارتی می‌توانند وارد این شرکت شوند و مسائل را بررسی کنند. در همین‌جا عاجزانه از آیت‌الله رئیسی، ریاست محترم قوه قضائیه درخواست می‌کنم که در مسیر قابل تقدیری که برای مبارزه با مفاسد اقتصادی آغاز کرده‌اند، به مسائل این شرکت هم ورود کنند و خصوصاً درباره این پرونده‌ای که الان در مسیر رسیدگی قرار دارد، اقدامات جدی انجام دهند.

روز ۱۰ شهریور رئیس‌جمهوری دستوری به سرپرست وزارت صمت دادند مبنی بر ممنوعیت عزل و نصب در این وزارتخانه در دوره سرپرستی ایشان، در حالی‌که شما روز ۵ شهریور منصوب شده بودید. همین دستور هم گویا بهانه برخی فشارها شد. مساله این است که اولاً آیا این دستور عطف به ماسبق می‌شود و ثانیاً آیا این دستور می‌تواند در مورد شرکت گهرزمین صدق کند؟ به این معنا که به نظر می‌رسد دستور رئیس‌جمهوری فقط بتواند ناظر به مدیران ستادی وزارتخانه و مدیران کل استانی باشد.

از این لحاظ شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات هست که خودش سهامدار دارد. گل‌گهر هست که باز خودش سهامدار دارد. اینها از نظر مدیریتی زیر مجموعه وزارت صمت محسوب می‌شوند اما اینکه مستقیم شرکت گهرزمین مربوط به وزارت صمت شود، این‌گونه نیست. درباره عطف به ماسبق شدن دستور هم که مساله مشخص است و هیچ وقت نبوده که دستورات یا قوانین عطف به مسابق شوند.

این اتفاقات تأثیری تا کنون در مجموعه داشته است؟

واقعاً تا اینجا سعی کردیم وارد حواشی نشویم و این مسایل تأثیر منفی برعملکرد مجموعه نگذارد. ولی از یک جایی به بعد شاید دیگر نشود به این شکل ادامه داد. یعنی مسائلی دارد رخ می‌دهد و شبکه‌هایی برای فشار تشکیل شده که واقعا شائبه‌انگیز است. از یک طرف هم تا یک جایی می‌شود این مسایل را نادیده گرفت و امیدوارم شرایط طوری نشود که مجبور شویم نام برخی افراد را مطرح کنیم و یا مسائلی را در سطح رسانه بگوییم. به هر حال افرادی هستند که منابع قابل توجهی را تا الان گرفته‌اند و هم‌اکنون هم در حال فشار هستند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا