توضیحات کامل استاندار هرمزگان در خصوص روند ساماندهی فاضلاب بندرعباس

استاندار هرمزگان روند اجرای تعدادی از پروژه‌های شهر بندرعباس را مورد بازدید و بررسی قرار داد.

دکتر فریدون همتی پس از بازدید و بررسی وضعیت تعدادی از پروژه های شهری بندرعباس، توضیحاتی را بیان کرد که متن کامل گفتگوی ایشان در ادامه آمده است: 

ابتدا از پارک آبی که۲۶ هزار متر مربع مساحت و ۱۸ هزار متر مربع زیر بنای ساختمانی آن بازدید کردیم. این پارک آبی ظرفیت پذیرش روزانه سه هزارنفر را داراست که حجم سرمایه گذاری کل پروژه ۱۱۰ میلیارد تومان است و تا کنون دراین پروژه بیش از ۸۰ میلیارد تومان به عنوان سهم آورده سرمایه گذار و منابعی که از محل تسهیلات بانکی تزریق به پروژه تخصیص پیدا کرده هزینه شده است.

این پارک آبی و مجموعه تفریحی شامل رودخانه آرام، رودخانه خروشان، دریاچه کودکان، سرسره با ارتفاع بین ۱۴ تا ۲۱ متر، کافی شاپ روباز و مسقف، غار نمک و پارکینگ به وسعت هشت هزار مترمربع در شرق بندرعباس در حال احداث است و بر اساس گزارشی که سرمایه گذار ارائه کرد، اعلام کرده اند ظرف سه ماه دیگر و با نظارت های منظم حوزه معاونت عمرانی استانداری و اداره کل گردشگری، آماده بهره برداری خواهد شد.

طی این بازدید مشکل رمپ ورودی و خروجی و تأمین سوخت این مجموعه گردشگری نیز مطرح و مقرر شد پیگیری لازم از سوی معاونت عمرانی استانداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام بگیرد.

بازدید از پل و دوربرگردان نامجو؛ این پروژه حدود دو سال است که شروع شده اما به دلیل محدودیتی که در منابع مالی داشتیم کار قدری کند پیش می رود که معاونت عمرانی مقرر شد نسبت به شناسایی و پیگیری لازم برای تأمین منابع مالی پروژه اقدام کند.

سپس از تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس بازدید داشتیم که خوشبختانه با توجه به گذشت زمان کوتاهی که واگذاری پروژه به شرکت زیرساخت می گذرد، اقدامات خوبی را دنبال کردند و کیفیت پساب ورودی به دریا از  ۳۵۶ به حدود ۱۷۰ رسیده که هدف‌گذاری ما این است که این شاخص به عدد ۱۰۰ برسد.

خوشبختانه عملیاتی بزرگی را شرکت زیرساخت شروع کرده که نخستین هدف ما حل معضل ورود پساب دریا به منطقه شهری است که قراره در یک پروسه شش ماه تمام شود و سپس انتقال آن به سمت صنایع غرب بندرعباس و منطقه ویژه اقتصادی در دستور کار قرار دارد.

پیمانکار اول انتخاب شده الان چند پروژه به پیمانکار داده شده که مشغول کار است و در جبهه های مختلف، در حال احداث ایستگاه پمپاژ، ارتقاء تصفیه خانه و خط انتقال و تکمیل مخزن است و به موازات آن در مرحله بعدی، عملیات مربوط به شیرین سازی و انتقال به صنایع غرب را دنبال خواهد کرد.

این معضل که مسئله بزرگ شهر بندرعباس بود به مدت دو یا سه سال در مدل‌ها و فرایندهای مختلفی بررسی شد ؛ پروژه ای که آب و فاضلاب سال ۹۴ به سرمایه گذار قبلی واگذار کرده بود و قرار بود تا سال ۹۶ تحویل دهد و متاسفانه علی رغم ناکارآمدی پیمانکار دو سال دیگر به وی مهلت داده شد اما آبفا در نهایت نتوانست این کار را انجام دهد و به این نتیجه رسیدم که سرمایه گذار باید کنار گذاشته شود و با همکاری و هماهنگی خوبی که دستگاه قضایی و محیط زیست با استانداری انجام دادند، توانستیم بدون دعوای حقوقی سرمایه‌گذار قبلی را از مجموعه خارج و شرکت زیرساخت را جایگزین آن کنیم و کل کار را به شرکت زیرساخت واگذار کردیم، شرکتی که در داخل استان فعالیت می کند و مدیریت استان روی آن اشراف دارد و مربوط به خود صنایع ما است، این مسیرها که بیانش به این سادگیست، روزها و هفته ها و ماه‌ها و سالها توسط کارشناسان، معاونت عمرانی استانداری و دستگاه‌های اجرایی بررسی و  تصمیم گیری شده و خوشبختانه انتهای آن به یک تصمیم استراتژیک و پایدار تبدیل شد.

خیلی ها می گفتند که این شرکتی که تازه تاسیس شده و عملکرد مالی ندارد، نمی تواند این پروژه بزرگ را شروع کند اما شرکت فولاد هرمزگان جنوب، گروه سرمایه گذاری ارزش (مادکوش)، ایمیدرو، صبافولاد خلیج فارس، شرکت ملی صنایع مس ایران، پالایشگاه نفت بندرعباس،منطقه ویژه خلیج فارس، شرکت ملی فولاد ایران و ستاره سیمین هرمز به عنوان سهامداران شرکت زیرساخت که جا دارد از آن ها قدردانی کنم، با افزایش سرمایه در شرکت موافقت وهر یک از این شرکت ها ۵۹ میلیارد تومان افزایش سرمایه داده و بخشی به حساب شرکت زیرساخت واریز کردند که انشالله سقف این موجودی به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید و به تازگی با دو مجموعه جدید دیگر هم مذاکره کردیم که به جمع سهامداران این شرکت ملحق شوند.

در آینده نزدیک با آغاز به کار رسمی این پروژه بزرگ دو هزار میلیارد تومانی، آنچه مهمتر از تأمین منابع مالی پروژه است، گام برداشتن برای حل مشکلی است که سالیان سال گریبانگیر مردم نجیب شهر بندرعباس است. پروژه ای که علاوه بر کنترل و پایش روزانه توسط معاونت عمرانی استانداری، یک کمیته راهبری به ریاست معاونت عمرانی استانداری با عضویت دادستان محترم بندرعباس، مدیریت آب و فاضلاب، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت زیرساخت ایجادکردیم که هرهفته باید جلسه داشته باشند و کارهای انجام شده را کنترل کنند.

نگرانی برای فاضلاب بندرعباس ندارم و می‌دانم انشالله حداکثر ظرف حداکثر شش ماه آینده شهر بندرعباس از این فاضلاب خلاصی پیدا خواهد کرد و بعضی ها می گفتند فلانی گفته است طی سه ماه مشکل فاضلاب حل می شود اما این افراد از سختی کار و هماهنگی یک کار بزرگ و پیچیده خبر ندارد، پروژه ای که هیچ منبع مالی دولتی ندارد، روزهای و هفته های متعدد زمان گذاشتیم که بتوانیم با شرکت ها مذاکره کنیم و آن ها را تشویق کردیم که پای کار بیایند. بنابراین بعضی ها کنار گود نشستند و خیلی راحت اظهارنظر می‌کنند، این اظهار نظرها عمدتا” به دلیل عدم آگاهی از پروسه شکل گیری چنین کار بزرگی است و به هیچ وجه مانع کار ما نخواهد شد و از وظیفه‌ای که داریم کوتاه نخواهیم آمد اما ذهن مردم را نباید با اطلاعات غلط درگیر کرد؛ چرا هیچ کس نیامد بگوید که این کار بزرگ که مطالبه بزرگ مردم بود و چند دهه معطل مانده بود  چطور انجام شد؟ اگر استانداری ورود نمی کرد حالا حالاها این مشکل حل نمی‌شد؛ این پروژه بر زمین مانده را اینگونه از یک کانال پایدار و دقیق و کارشناسی شده و کاملاً علمی پیگیری کردیم و منابع آن تامین شده و شرکت تخصصی برای آنها ایجاد شد.

فسخ قرارداد با سرمایه‌گذار قبلی پروژه به تنهایی می توانست حداقل دو سال ما را درگیر پرونده قضایی این پروژه کند و پروژه کامل بخوابد. بنابراین هماهنگ کردن همه این‌ها، کنار هم قرار دادن همه این‌ها وقت می‌برد که این آقایانی که از بیرون اظهارنظر می‌کنند و نقد می‌کنند یک روز اگر این کارها را می‌دیدند در واقع نقدهای غیرمنصفانه و غلط نمی‌کردند و ایرادی به آن ها وارد نیست چون فاقد اطلاعات هستند؛ اگر کسی راجع به موضوعی خواست قلم بزند و برای مردم و رسانه ها توضیح بدهد خوب است از دستگاه متولی، از معاونت های استانداری که هر معاونت بر حسب وظیفه تعدادی از دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه آن است، سوال کند که بتواند درست اطلاع رسانی کند.

گام بعدی که به موازات این کار انجام می‌شود باید شبکه جمع آوری فاضلاب داخل شهر به‌ویژه در بافت فرسوده تکمیل شود.

در مجموع با اجرای طرح، یک تهدید شهری و محیط زیستی به یک فرصت بسیار خوب و تاثیرگذار در تمام ابعاد آن تبدیل می شود که امیدواریم  با دعای خیر مردم هر چه زودتر بتوانیم این کار را به پایان برسانیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا