شوم‌تر از پیش و شام‌تر از دیش

بخشی از یادداشت دکتر حکمت‌اله ملاصالحی

بار دیگر دلالان حرفه‌ای و دکه‌نشینان دین و دکانداران دنیا و کاسب پیشه‌های میهن فروش و فرهنگ ناشناس رئیس دولت نامحمود نهم و دهم بر صحنه آمده‌اند؛ شاید به مدد جماعتی از نامجلسیان و نادولتیان در راه، موفق بشوند ناوزیری فرهنگ‌ناشناس و نامدیرانی حلقه در گوش را بر کرسی رفیع وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولتی که در آستانه تشکیل و تکوین است و درخواهد رسید؛ بگمارند و بنشانند تا ایمن‌تر و آسوده خاطرتر از پیش، باندهای تباهکار پشت صحنه و پس پرده ناموس میراث مُلک و ملت و میهن را به بیگانه بفروشند و به نام دین، زر و سکه در دنیا بیاندوزند.

…این جماعت چه بر سر میراث مُلک و ملت و میهن آورده‌اند و چه خیانت‌های عظیمی را مرتکب شده‌اند و چه خسارت‌های سنگین و سهمگین و پرهزینه و جبران‌ناپذیری را ببار آورده‌اند. آتشی که این جماعت بدخیم و کاسبکار و کاسب‌پیشه و فرصت‌طلب بر مزرعه‌های فرهنگ و مواریث فرهنگی کشور طی دهه‌های اخیر افکنده‌اند و خسارت‌های کلانی که ببار آورده‌اند در نوع خود در تاریخ مُلک و ملت ما بی‌سابقه بوده است.

…سخن این است؛ شما که مدعی پاسداری و سنگرداری و سنگربانی از دیانت و معنویت و پایبندی و مراعات حدود شرع و جاری کردن احکام شریعت هستید اگر در مدعیات خود صادقید ،آیات کثیری را که در قرآن در صیانت از آثار بجای مانده از جوامع گذشته آمده است بخوانید و ببینید و بفهمید …

آثار پیشینیان را آیه و نشانه ببینید و چونان نشانه‌شناسان هوشمند، چونان باستان‌شناسان با بصیرت چونان متوسمین آثار گذشته را بجویید و بکاوید و ببینید و بشناسید و بفهمید. نه چونان دفینه و عتیقه در بازار مکاره سود و سودا آنها را به فروش بگذارید و ناموس میراث خویش را به بیگانگان بفروشید. کتاب قطور تاریخ آدمی تنها کتاب حرف و لفظ و لغت نیست. کتاب قطور آثار و شواهد و قرائن مادی هم هست. اتفاقاً فرهنگ‌های مادی و آثار باستانی هم کتاب‌های قطور‌ترند هم فراگیرتر هم انسانشمول و فرهنگ شمول‌تر. جامعه‌های بی‌بهره از سواد خوانش این نوع از کتاب‌ها و منابع تاریخ بشر، که کتاب آثارند و مآثر تاریخی و فرهنگ‌های مادی، جامعه‌های بی‌سواد محسوب می‌شوند.

آنکه ارزان میراثش را می‌فروشد بی‌آنکه بداند و بتواند ببیند و بشناسد و بفهمد در خواب و بی‌خبری تاریخی گران و سنگین و سهمگین فروغلطیده است.

آنکه در جستن و کاویدن و یافتن حتی یک شئ و یک اثر محتمل در هر جای سیاره زمین، سرمایه عمر و اندیشه فرزندانش را بپای دستیابی به معرفت و منظر و فهمی از تاریخ بشر هزینه می‌کند و می‌ریزد او پیروز تاریخ است.

…متأسفانه دولتیان و مدیرانی بر مسند قدرت و سرمایه و ثروت مُلک و ملت و میهن ما تکیه زده‌اند نه انسان مدرن هستند و نه ملتزم به اندیشه و عقلانیت و ارزش‌ها و دستاوردهای مدرنیته…

…با نامدیرانی دست در گریبان هستیم و می‌باید دست و پنجه بفشاریم که نه جنس از انسان مدرن هستند نه معاصر با دنیای مدرن. نه موافق و همسو با مقتضیات عالم مدرن. نه فهم درست از تحولات دنیای مدرن و نظام دانایی و اندیشه تاریخی و ارزش های مدرنینه دارند. نه شآن و نه منزلت و نه سهم و نه نقشی را برای اندیشه و آگاهی تاریخی در مناسبات سیاسی دنیای مدرن می‌پذیرند و می‌فهمند. و نه می‌دانند و می‌بینند و می‌شناسند و می‌فهمند در کجای تاریخ ایستاده‌اند.

میراث می‌فروشند و با میراث فروشی که چهره کریه و نازیبای نوع دیگری از تن و جان فروشیست زر و سکه در انبان‌های حرص و طمع می‌اندوزند.

…ناموس میراث مُلک و ملت خود را به تاراج می‌برند و به بیگانه می‌فروشند. و چه تن و جان‌فروشی فضاحت بار و سرافکندگی و بی‌آبرویی تاریخی خفت باری!

مآثر تاریخی، محوطه‌های باستانی، آثار بجای مانده از گذشته از هر جنس و نوع، متعلق به هر دوره و لایه باستانی، در هرجای سیاره ما هرکدام در نوعشان، در بستر و بافتشان برگ برگ کتاب قطور تاریخ، فرهنگ، جامعه و جهان بشری هستند. منبع عظیم شناخت و آگاهی و فهم ما از کرده ها و کردارها و آزموده ها و در یک کلام هستی و چیستی انسانی و انسان بودن خویش.

تجاوز و تخریب و تاراجشان نوع دیگری از کتاب سوزیست که جماعتی بدوی بی‌سواد فرهنگ‌ناشناس بی‌تاریخ در جامعه پسا انقلاب ما به راه انداخته‌اند. از این منظر، به صراحت و بی‌اغراق، در هیچ دوره‌ای جامعه ما با کتاب‌سوزی‌های این چنین گسترده و این چنین خسارت بار و این چنین سنگین و سهمگین و جبران ناپذیر مواجه نبوده است. کتاب سوزی‌های وسیع مآثر تاریخی و نابود کردن و از میان برداشتن و بردن محوطه‌های باستانی با یک جهان آثار با یک جهان ماده و منبع اطلاعات در باب جغرافیای طبیعی و تاریخی و فرهنگی و انسانی و اجتماعی و اقتصادی و معیشتی و….

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا