ساخت و ساز در عرصه شهر باستانی دارابگرد!

شهر باستانی دارابگِرد که از آن با نام یکی از سه شهر بزرگ باستانی سرزمین پارس نام می برند، در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی به سر می برد. این شهر ارزشمند تاریخی که هویت و شناسنامۀ بالَنده و غرورآمیز مردم شهرستان داراب به شمار می آید

هر روز با چالش تازه ای رو به رو است. از کند و کاوهای غیرمجاز سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی در عرصه و حریم آن، تا ریختن پسماندهای خانگی در کنار و پیرامون این اثر ملی. از کشت و زرع کشاورزان در حریم درجه یک و ممنوعه دارابگرد تا فرونشست زمین در عرصه و حریم این کهن شهر باستانی که خطری جدی به شمار می آید. از تبدیل شهر دارابگرد به پیست موتور سواری تا خاک سپاری مردگان در عرصه این یادگار ملی که همچنان دنباله دارد.
اما به تازگی اداره اوقاف و امور خیریه در اقدامی شگفت انگیز و بدون استعلام از میراث فرهنگی و با زیر پا گذاشتن قانون های میراث فرهنگی که روشن و شفاف است و هرگونه عملیاتی را در درون عرصه ممنوع کرده است، در کنار امام زاده ای که در ورودی شهر دارابگرد و در عرصه اثر ملی است به بهانه ساخت آشپزخانه دست به ساخت و ساز گسترده ای زده است. و آنچه از شواهد و اسناد روشن است این ساخت و سازها بسیار فراتر از ساخت آشپزخانه است و بر پایه قانون حتا اگر استعلام هم از میراث فرهنگی گرفته شود، ممنوع بوده و تخلف به شمار می آید . هم اینک روشن نیست که چگونه آن هم در روز روشن و بی پروا ، ساخت و سازها در درون عرصه و حریم درجه یک شهر باستانی دارابگرد صورت گرفته است.
با این همه، نگارنده بر پایه خویشکاری و مسولیت اجتماعی و ملی خویش کارشناسان میراث فرهنگی و معاون میراث فرهنگی استان را از این موضوع آگاه کرده است.همچنین
این موضوع را به آگاهی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان رسانده است.
آنچه مایه شگفتی است و درخور نگرش، سکوت پرسش برانگیز به اصطلاح دوستداران میراث فرهنگی داراب و انجمن های مردم نهاد این شهراست که مدعی پاسداری و دیده بانی از آثار تاریخی شهر داراب هستند، ولی در عمل همانند مسوولان میراث فرهنگی داراب در خواب زمستانی و دراز دامانی به سر میبرند. نا گفته نماند وضعیت دیگر آثار تاریخی شهر داراب بهتر از دارابگرد نیست و هرکدام با چالش های گوناگونی در چند سال گذشته رو به رو بوده اند که نگارنده بیشتر آن ها را آگاهی رسانی و گزارش کرده است.در پایان امیدوار هستیم مسوولان میراث فرهنگی استان هرچه زودتر از دنباله دست اندازی های گوناگون در دارابگرد پیشگیری کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا