گرما می‌کشد یا کرونا؟

مشکل سیستم سرمایشی بخش کووید بیمارستان شهید محمدی بندرعباس باز هم خبرساز شد

توامان‌شدن گرمای خرماپزان بندرعباس با وضعیت قرمز کرونا در این شهر معضلی است که امان مردم را بریده‌است. از زمان شیوع کرونا در هرمزگان تا همین حالا که حدود دوسال از شیوع این ویروس می‌گذرد، شکایت از سیستم سرمایشی بیمارستان‌های بندرعباس و بخش کووید تمامی ندارد. به خصوص در فصول گرم سال که نفس‌کشیدن در هوای گرم بندرعباس چیزی کم از شکنجه ندارد. نه تنها بیماران بلکه کادر درمان بیمارستان «شهید محمدی» هم نسبت به نامناسب‌بودن سیستم سرمایشی این بیمارستان بارها اعتراض کرده‌اند. 

وضعیت گل‌ و بلبل 

به نوشته روزنامه صبح ساحل، روز جمعه گذشته ویدئویی از بخش چهار کووید بیمارستان شهید محمدی منتشر شد که در آن یک بیمار مبتلا به کرونا با وضعیتی اسفبار در هوای گرم روی تخت دراز کشیده‌بود. همراه بیمار بالای سر او ایستاده‌بود و تلاش می‌کرد با یک پنکه کوچک هوا را خنک کند تا بیمار بدحال در گرما دوام بیاورد. 

فردی که ویدئو می‌گیرد، خود را روزنامه‌نگار معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد که سیستم سرمایشی این بخش خراب شده‌است و هوای اتاق را خنک نمی‌کند. او از گرمای شدید هوا انتقاد می‌کند و می‌گوید: «وقتی شما نمی‌توانید یک کولر برای بیمار تامین کنید، چطور انتظار دارید بتوانید کرونا را در استان کنترل کنید؟».این ویدئو باعث واکنش و انتقاد عده زیادی از مردم هرمزگان شد که خودشان یا عزیزان‌شان شرایط مشابهی را تجربه کرده‌ و از این بابت گله‌مند بودند. پیش از این هم کادر درمان بیمارستان شهید محمدی از مشکل سیستم‌های سرمایشی بیمارستان گلایه کرده‌بودند. آن هم در شرایطی که به دلیل بیماری کرونا مجبور بودند در گرمای شدید از لباس‌های مخصوص و ماسک استفاده‌کنند.

در این میان اما پاسخ روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی برق از سر همه منتقدان پراند. «فاطمه نوروزیان»، روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان در پاسخ به یکی از مخاطبانشان که پرسیده‌بود: «چرا نسبت به این ویدئو واکنشی نشان نداده‌اند؛ در حالی که نبودن کولر در گرمای بندرعباس انسان سالم را هم مریض می‌کند چه برسد به بیمارانی که مبتلا به کرونا هستند و نفس‌کشیدن برای‌شان مشکل است»، شرایط بیمارستان را گل‌وبلبل توصیف و طبق معمول وجود هرگونه مشکل در سیستم سرمایشی و تهویه بیمارستان را تکذیب کرد.

خودت بمال

چندسال قبل در جریان سفر «حسن قاضی‌زاده هاشمی»، وزیر وقت بهداشت به یکی از شهرهای ایران پیرمردی از هزینه سنگین فیزیوتراپی گلایه می‌کند، اما وزیر بهداشت در پاسخ به گلایه این مرد با گفتن عبارت «خودت بمال» باعث خنده حضار شد. هرچند این جمله در آن زمان دستمایه انتقاد و طنزپردازی‌های زیادی شد اما به زعم من بهترین عبارت برای توصیف وضعیت بهداشت و درمان کشور ما و خصوصا استان هرمزگان است. در شرایطی که روزانه افراد زیادی بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان‌شان را از دست می‌دهند، مسئولان به جای کنترل و ساماندهی اصولی، بازارها را تعطیل می‌کنند و به مردم توصیه می‌کنند که در خانه بمانند. این اقدام معادل همان خودت بمالِ وزیر بهداشت است. ستاد استانی کرونا و دانشگاه علوم‌پزشکی در حالی تمام پاساژها و بازارها را تعطیل کردند که ازدحام دستفروشان در شهر هم‌چنان به قوت خود باقی بود. پیش از این هم ستاد استانی کرونا آنقدر در کنترل مبادی ورودی استان در عید نوروز کوتاهی کرد که موجب شیوع بیشتر کرونا در استان شد. حالا هم این پاسخ یا بهتر بگویم توجیه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم بی‌شباهت به عبارت خودت بمال نیست. ایشان در همان کامنت مذکور توضیح می‌دهد: «درباره صحت گرما پیگیری کردیم؛ تهویه و سیستم سرمایشی بیمارستان به گفته مسئولان بیمارستان و پزشک معالج بیمار هیچ مشکلی ندارد». 

نوروزیان معتقد است که برخی افراد ممکن است گرمایی باشند و نمی‌شود به دلیل حضور این افراد، دمای اتاق را پایین آورد. او در ادامه ضمن گله از مردم بابت قدرنشناسی از زحمات کادر درمان در این شرایط طاقت‌فرسا، راه برون‌رفت از این وضعیت را افتتاح بیمارستان ۵۳۱ تخت‌خوابی می‌داند!

سلب مسئولیت؛ آسان‌ترین راه حل

ای کاش دکتر نوروزیان اندکی به عنوان روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جوابگوی همکاران خبرنگار ما بودند که همواره پیگیر دغدغه‌های مردم هستند اما روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی نه تنها جوابگوی آن‌ها نیستند بلکه آن‌ها را به سیاه‌نمایی هم متهم می‌کنند. عوامل زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم به دستور روابط عمومی دانشگاه همواره از جواب‌دادن به خبرنگاران طفره می‌روند. خانم نوروزیان فراموش کرده‌اند که همین چندماه قبل پرستاران بیمارستان شهید محمدی هم نسبت به گرمای هوا در اتاق استراحت شکایت داشتند یا شاید از نظر ایشان این پرستاران هم گرمایی هستند و مشکل از خودشان است و نه بیمارستان؟ دکتر نوروزیان البته باز هم مثل همیشه که در پست‌ها و صبحت‌های‌شان مردم را مقصر وضعیت کنونی می‌داند و از دانشگاه علوم‌پزشکی و مسئولان دیگر سلب مسئولیت می‌کند، در پاسخ به انتقادات، مردم را به قدرناشناسی متهم می‌کند. نوروزیان در پایان کامنت خود می‌نویسد: «انتقادکردن همیشه راحت است و راه‌ حل‌دادن کمک‌کردن کار هرکسی نیست». دکتر نوروزیان عبارت دهن‌پرکنی چون افتتاح بیمارستان ۵۳۱ تخت‌خوابی را به عنوان راه‌حل تلقی می‌کند اما درمورد این‌که بیماران و پرستاران گرمایی (!) که به دلیل شرایط نامناسب سیستم‌های سرمایشی روزانه عذاب می‌کشند باید تا زمان افتتاح بیمارستان مذکور چه‌کار کنند،  حرفی نمی‌زند. مردم هرمزگان انتظار دارند مسئولان دانشگاه علوم پزشکی به جای سلب مسئولیت و متهم‌کردن مردم به دنبال راه حلی برای مشکل تهویه و سیستم سرمایشی بیمارستان شهید محمدی باشند. مثل ماجرای تجمع و معطلی سالمندان برای دریافت واکسن که حاصل ناهماهنگی و بی‌تدبیری دانشگاه علوم‌پزشکی بود و عذرخواهی رییس دانشگاه را به دنبال داشت، بهتر است که روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هم به جای تکذیب‌کردن و شایعه‌خواندن انتقاداتی که نسبت به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی مطرح می‌شود،از مردم عذرخواهی کنند و قول پیگیری و حل مشکلات رابه مردم بدهند. امروزه پیشرفت تکنولوژی، مردم را آگاه کرده‌است و آن‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی به راحتی در جریان کم‌کاری‌های مسئولان قرار می‌گیرند. البته فداکاری‌ و سخت‌کوشی کادر درمان بر کسی پوشیده نیست و مردم همواره قدردان این عزیزان هستند اما اینکه برای فرار از پاسخگویی مردم را ناسپاس جلوه دهیم شاید چندان اخلاقی نباشد. بنابراین از دکتر نوروزیان انتظار می‌رود حوصله بیشتری برای پاسخدهی به مردم و خبرنگاران به خرج دهند. چرا که وظیفه روابط عمومی تکذیب همه وقایع مطرح‌شده نسبت به سازمان نیست بلکه بررسی، پیگیری و حتی در صورت نیاز، عذرخواهی از مردم بابت مشکلات پیش‌آمده است. باوجود این‌که رئیس کل دادگستری هرمزگان تیرماه سال گذشته از تامین تجهیزات تهویه مطبوع مورد نیاز برای بخش‌های کووید-۱۹ بیمارستان شهید محمدی خبر داده‌بود اما به نظر می‌رسد که هنوز این مشکل به‌طور کامل حل نشده‌است و درصورتی که دانشگاه علوم پزشکی نتواند این مشکل را در اسرع وقت حل کند، مردم خواستار ورود دستگاه قضایی برای حل آن هستند. 

 

به قلم: هوشنگ هاشمی

منتشر شده در روزنامه صبح ساحل مورخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا