تجاوز به عرصه و حریم تل ۶ هزار ساله «اسکو» داراب، همچنان دنباله دارد

تل «سکو» یا «اسکو» در شهر داراب با شماره ۳۲۷۱ در ۲۵ اسپند ماه ۱۳۷۹ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است. اما ثبت ملی و وجود تابلو اثر که قانون های میراث فرهنگی را بر روی آن نوشته اند هم نتوانسته از تجاوز به عرصه و حریم آن پیشگیری کند!

دیرینگی تل اسکو در بررسی های باستان شناسی به هزاره چهار پیش از میلاد می رسد. اما عرصه و حریم این تل ۶ هزار ساله ، همچنان از سوی مالک آن مورد دست اندازی قرار دارد و تا کنون میراث فرهنگی با وجود شکایت نیز، نتوانسته کاری از پیش ببرد!
هم اینک بر روی تل ۶ هزار ساله اسکو در شهر داراب پارس ، رد لاستیک خودروهای سنگین و موتورهای زمین داران به فراوانی دیده می شود و استخری کمابیش به اندازه ۲۵ در ۳۵ متر در آن چند سالی است ساخته شده و هنوز با وجود قانون های روشن و شفاف میراث فرهنگی برچیده نشده است!؟
به تازگی نیز یک اتاقک فلزی نیز در کنار آن برپا شده است تا دست اندازی ها به یادگار باستانی داراب تکمیل شود!
تل پیش از تاریخی «اسکو» در شرق روستای مادوان داراب قرار دارد که از نظر وسعت از تل سیاه بسیار بزرگ‌تر است. روی تل و پیرامون آن آثار دیوار و بقایای شالوده ساختمان دیده می‌شود. مقدار زیادی خرده سفال رنگین و ساده با خطوط هندسی مختلف در منطقه یافته شده است. بیشتر این سفال‌ها دارای خطوط تزیینی هستند. در نزدیکی این تپه باستانی ته ستون سنگی نیز به دست آمده است. همچنین تعدادی سنگ بزرگ آسیاب از دل خاک بیرون آمده که نشان دهنده آبادانی منطقه در دوران گذشته است.

هرچند تاکنون کاوش و مطالعات باستان‌شناسی در این تپه باستانی انجام نشده، ولی به دلیل عدم حفاظت کافی، شاهد حفاری‌های غیرمجاز در گوشه و کنار این تپه باستانی هستیم. ضمن آنکه قسمت‌هایی از آن زیر کشت کشاورزان منطقه قرار گرفته و آسیب‌های جدی دیده است.

پی نوشت : نگاره ها از عیسا فولادفر ، دوستدار میراث فرهنگی داراب است.
پی نوشت ۲ : امیدوار هستیم پس از چندین و چندبار گزارش از وضعیت اندوه بار این تل باستانی ارزشمند در رسانه ها، دست کم دلسوزی در وزارت میراث فرهنگی استان پیدا شود و تکلیف این یادگار ملی را روشن کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا