یورش به عرصه و حریم کاروانسرای صفوی «دوکوهک» شیراز!

عرصه و حریم کاروانسرای ارزشمند نامدار به دوکوهک شیراز مورد یورش جای گرفته و به آن تجاوز شده است.

به تازگی انبوه لوله های بزرگی که برای سیستم فاضلاب شهری است در درون کاروانسرای صفوی دوکوهک قرار داده شده است. همچنین برای خدمات شهری تا کنار و حریم درجه یک اثر یاد شده ، جاده را صاف کرده و قانون های میراث فرهنگی را زیر پا گذاشته اند.
با این همه، روشن نیست که چرا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تا کنون هیچ واکنشی نشان نداده است. باید دانست که کاروانسرای صفوی دو کوهک در لب جاده اصلی شیراز به سپیدان جای گرفته و جلو چشم همه مدیران و مسوولان شهری و میراث فرهنگی است و جای شگفتی دارد که اثری که ثبت ملی است و همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی نیز از آن آگاهی دارند، چگونه عرصه و حریم آن مورد یورش و تجاوز جای می گیرد!؟
این نخستین باری نیست که به عرصه و حریم و معماری زیبای کاروانسرای دوکوهک تجاوز می شود و مدیریت شهری برای آن خواب شوم می بیند. در سال های گذشته نیز ، مسوولان شهری به بهانه پهن شدن جاده، در پی حذف اثر ملی بودند که با آگاهی رسانی و پیگیری های فراوان نگارنده از آن پیشگیری شد. اما گویا دست اندازی ها به این یادگار ملی پایانی ندارد. هم اینک باید چشم به راه بود و دید که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیراز و استان و یگان حفاظت میراث فرهنگی چه واکنشی نشان داده و آیا این بار هم زور آن ها به این دست اندازی ها خواهد رسید…
کاروانسرای صفوی دوکوهک شیراز در جاده شیراز به سپیدان و در حاشیه جاده آسفالته جای گرفته است . مصالح به کار رفته در آن سنگ لاشه و شفته گچ است و دارای چهار ایوان بوده است.
کاروانسرای دو کوهک با شماره ۲۱۰۷ در ۱۸ شهریورماه ۱۳۷۷ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است و بر پایه ماده ۵۶۴ قانون مجازات اسلامی ، هرگونه دخل و تصرف و ویرانی در آن جرم به شمار می آید و پیگرد قانونی دارد.

پی نوشت : نگاره های یک دو از نگارنده است و قدیمی
نگاره های سه تا شش به تازگی از سوی مزدک (محمد) توکلیان، دوستدار میراث فرهنگی گرفته شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا