شیرهای میدان حر بی‌یال و دم شدند!/تخریب به بهانه مرمت!

مجسمهٔ نصب شده در میدان حر با نام «نبرد گرشاسپ با اژد‌ها» اثر غلامرضا رحیم‌زاده ارژن در سال ۱۳۳۹ در میدان باغشاه نصب شد.تا بیانگر پیروزی نیکی بر شر‌ باشد و صد البته که تخریب آن پیروزی پول آخر دولتی بر بی‌کفایتی متولیان فرهنگ است!

استوری‌های صفحات مجازی شهرداری را که نگاه کنید در می‌یابید شیرهای پایین مجسمه اصلی به بهانه مرمت در حال تخریبند. آن هم مجسمه‌های ثبت در فهرست آثار منقول ملی!

یکسال هم نگذشته که این مجسمه‌ها همراه با مجسمه‌های میدان فردوسی،پارک ملت و لاله در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.

میدان حر همان محدوده‌ی «باغشاه» دوره قاجاری است که بیشتر با ماجرای به توپ بستن مجلس و مشروطه و اعدام جهانگیرخان صور اسرافیل و ملک‌المتکلمین شناخته می‌شود.
 

جستجوهای بیشتر نشان می‌دهد که روابط عمومی و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران در دی ماه ۹۹ فراخوانی داده که« این سازمان در نظر دارد با هدف حفظ اِلمان‌های حجمی اطراف میدان حر و پایه‌های آنها مانند مجسمه‌های شیرها و پایه‌های آن، نسبت به مرمت آنها اقدام کند.

این سازمان از هنرمندان و متخصصان دعوت کرد که با توجه به شرایط ساخت مجدد مجسمه شیرهای اطراف میدان از جنس بتن که شامل قالب‌گیری از مجسمه‌های فعلی، مدلاژ مخصوص ساخت مجسمه بتنی، آرماتور بندی‌های لازم درون مجسمه به منظور استحکام و همچنین ایستایی لازم روی پایه و ساخت مجدد پایه‌های مجسمه‌ها از جنس بتن که شامل قالب‌گیری از اسلیمی‌ها و نقوش بدنه قدیم روی پایه‌ها، آرماتور بندی پایه و ساخت و نصب فنداسیون‌های لازم است، در این فراخوان شرکت کنند.و….»

واقعا اگر کل جمعیت تهران جمع شوند و امضا کنند که از پیروز حناچی شهردار مثلا میراث فرهنگی‌دان قدردانی می‌شود، دست از سر شهر و المان‌های آن بر می‌دارید؟!

این همه مدت وقت نداشتید کاری بکنید حالا در دوماه آخر دولت کارکن شدید آن هم به این شکل! آن از وضعیت میدان توپخانه این هم از وضعیت میدان حر! ساخت مجدد شیرهای اطراف میدان؟!

میراث فرهنگی استان تهران هم که خواب تشریف دارد و اصلا مهم نیست که چه بلایی سر تهران و آثارش می‌آید که صد البته حق هم دارد وقتی مدیر کل آن آنقدر عجله دارد که تا دولت تمام نشده یک جا برای خودش دست و پا کند بیش از این نباید توقع داشت.

با همین رویه و استدلال و تیم کارشناسی و نظریه‌پرداز و کار علمی پیش برویم به امید خدای مهربان تخت جمشید هم قابلیت تخریب و نوسازی دارد!

تنها یک جمله باقی می‌ماند تخریبگران میراث فرهنگی خدا قوت راهتان پر رهرو باد!

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا