گزارشی از وضعیت امروز پیازکاران هرمزگان؛ سرکوب تولیدات کشاورزی هرمزگان

مازاد تولید، بی نظارتی مسئولان دولتی، جولان دلالان، تعرفه‌های نامناسب صادراتی و بسته شدن مرزها روزگار کشاورزان هرمزگانی را جهنم کرده است.

اوریا حمیدی: همه‌ساله مازاد تولید و کاهش قیمت محصولات کشاورزی یا کاهش تولید و افزایش سرسام‌آور قیمت محصولات به‌عنوان داستانی غم‌انگیز در هرمزگان تکرار می‌شود و به نظر می‌رسد تا زمانی که الگوی صحیح کشت و برنامه‌ای جامع برای تولید محصولات کشاورزی تدوین نشود، این داستان ادامه خواهد داشت.

از آنجا که طی سال‌های گذشته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت نتوانسته‌اند بازار محصولات کشاورزی را مدیریت کنند لذا محصولات کشاورزی یک روز گران است و یک روز ارزان و از همین رو این بازار هیچ‌وقت تنظیم نیست؛ مانند پیازهایی کشاورزان بندرعباس، میناب و رودان که در هوای گرم و در فضای باز دپو شده‌اند و نه‌تنها اشک پیازکاران را که اشک هر آدم دل‌سوزی را درمی‌آورد. در این وضعیت نهادهای تنظیم‌گر بازار و سازمان‌های حمایتی و نظارتی بیش از آنکه حامی تولید باشند، به سرکوب تولید مشغول هستند و بیان می‌دارند که هدفشان هم حمایت از تولیدکننده و هم مصرف‌کننده است؛ اما نه تولیدکننده راضی است و نه مصرف‌کننده و باید گفت اکنون شیب تند کاهش قیمت پیاز ، عدم صادرات و جولان دلالان نارضایتی و نگرانی‌هایی را برای کشاورزان استان به وجود آورده است.

*وابستگی قیمت به صادرات
بنا بر تجربیات ما در چند سال گذشته هرگاه که قیمت محصولات کشاورزی در سطح میوه‌فروشی‌ها گران می‌شود، احتمالاً این محصول در حال صادرات است و وقتی هم ارزان می‌شود باید احتمال داد که محصول کشاورز مشتری ندارد یا باید مشکل را به جولان دلالان در بازار نسبت داد.

سال گذشته قیمت پیاز در ایام نوروز حتی تا کیلویی ۱۷ هزار تومان نیز افزایش یافت البته این افزایش قیمت و این سود هنگفت به جیب کشاورز نرفت و باز هم دلالان از این بازار سود بردند اما امسال به دلیل مشکلاتی که کرونا در تبادلات مرزی ایجاد کرد و همین‌طور برخی موانع صادراتی، محصولات کشاورزان مشتری چندانی نداشته و روی زمین مانده است و آن‌گونه که مسئولان گفته‌اند در کشور هرساله بیش از ۸۰۰ هزار تن پیاز تولید می‌شود اما امسال حدود یک‌میلیون و ۵۰ هزار تن پیاز تنها در سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان تولید شده است.

*عدم هم‌خوانی قیمت تولید و فروش

بنا بر اعلام کشاورزان شرق استان هرمزگان، امسال تقریباً هزینه کاشت پیاز تا حدود ۱۶۰ میلیون تومان به ازای هر هکتار افزایش یافته و این در حالی است ‌که این میزان در دو سال گذشته کمتر از ۸۰ میلیون تومان بود و در چنین وضعیتی اگر پیاز صادر یا کشاورزان از سوی دولت حمایت نشوند، ورشکستگی حتمی است.

*بی‌اطلاعی کشاورزان
وقتی کشاورزان اطلاعات دقیقی از میزان تقاضای واقعی بازار داخلی و خارجی نداشته باشند، سرمایه‌گذاری آن‌ها در بخش عرضه هم با پالس‌های خطا همراه خواهد بود و همچنین گردش اطلاعات شفافی که بتواند راهنمای کشاورزان باشد، وجود ندارد و هزینه این عدم شفافیت آماری را هم مصرف‌کننده می‌دهد و هم کشاورز.

نوشته های مشابه

*تغییر ذائقه بازار
«رضا بهرامی» یکی از کشاورزان منطقه هشت بندی در این رابطه به خبرنگار دلفین گفت: این روزها دولت جلوی صادرات را گرفته است و عراق و افغانستان که مشتری پیاز این منطقه بودند از بازار دیگری محصولشان را تأمین کردند و ما بازار صادرات را از دست دادیم.

*دپوی پیاز از سوی دلالان غرب کشور
وی مشکل دیگر را وجود دلالان در بازار دانست و گفت: دلالان غرب کشور پیاز را انبار کرده بودند و هم‌زمان با برداشت محصول کشاورزان منطقه ما وارد بازار کردند.

*ضرر شدید در بی نظارتی
بهرامی افزود: امسال قریب بر ۱۰۰ میلیون برای کشت پیاز هزینه کردم اما ده میلیون هم نتوانستم بفروشم و معتقدم کشت بی‌رویه و بدون نظارت جهاد کشاورزی منجر به ایجاد شرایط موجود شده است.

این کشاورز ساکن هشت‌بندی ادامه داد: الان هر کسی حتی افرادی که شغل‌های دولتی دارند با در اختیار گرفتن قطعه زمینی بدون در نظر گرفتن بازار هدف برای محصول خود، شروع به کشت می‌کنند و در نهایت این ضرر دامن همه کشاورزان را می‌گیرد؛ به‌نحوی‌که حتی هزینه خرید بذر هم بازنمی‌گردد.

وی ادامه داد: پیاز اکنون در میدان تره‌بار بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو قیمت‌گذاری شده است و حتی با همین قیمت هم به‌سختی می‌توانیم پیازمان را بفروشیم یعنی باید یک روز کامل در میدان تره‌بار منتظر باشیم تا شاید بتوانیم یک تن محصول بفروشیم.

*دولت مقصر است
این کشاورز منطقه هشت بندی افزود: مدیریت ضعیف دولت، منجر به متضرر شدن کشاورزان شده است چراکه دولت نتوانسته است برای بخش صادرات کاری انجام دهد یا حتی جلوی دلال‌ها را نگرفته است.

*تعرفه‌ی نامناسب
وی ضمن اشاره به این که سال گذشته هم کشاورزان چنین مشکلی را داشتند؛ افزود: دولت تعرفه‌ی صادرات پیاز را کیلویی ۱۰ هزار تومان تعیین کرده است اما این مبلغ برای واردکنندگان عراقی به‌صرفه نبود و پیاز کشاورزان روی دستشان ماند و برداشت نشده رها شد.

*قیمت‌گذاری فاجعه
بهرامی بیان داشت: تعاونی جهاد کشاورزی امسال بالغ‌بر ۲۴ هزار تن از پیاز کشاورزان هشت‌بندی را خریده است اما برای پیازی که کیلویی ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان هزینه کرده‌ایم کیلویی ۵۹۰ تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند و آن هم مشخص نیست که چه زمانی جهاد با کشاورز تسویه‌حساب می‌کند و چند ماه کشاورز برای دریافت پول از جهاد کشاورزی باید منتظر باشد.

*سخن پایانی
در این شرایط به نظر می‌رسد که نه‌تنها دولت مردان که نمایندگان مجلس نیز کشاورزان هرمزگانی را فراموش کرده‌اند و این موضوع برجسته‌ی کننده‌ی این است که سفر اخیر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به شرق هرمزگان نیز تنها حرکتی نمایشی و بازدیدی صوری بود و باید پذیرفت تا زمانی که ریشه مشکلات بخش کشاورزی گندیده و پنهان مانده باشد، نباید انتظار تحولی اساسی داشت.
منبع: موج
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا