خطر در کمین و کارگران پمپ‌ها هم‌چنان در انتظار واکسن/ بخوانید از دلِ پردرد جایگاه‌داران سوخت

چهل سال است که مشکلات جایگاه‌داران سوخت در سه کلمه تعدیل، تبخیر و کارمزد خلاصه می‌شود و متاسفانه هیچ اقدامی در خصوص مرتفع‌سازی آن انجام نشده و همواره با مُسکن‌های مقطعی حل این مشکلات به زمان بعد منتقل شده است. گزارش فارس را در این باره بخوانید.

به گزارش اشکان نیوز به نقل از خبرگزاری فارس – حسن عباسی: ماجرای پر پیچ و خم جایگاه‌داران سوخت از آنجایی شروع شد که تغییر نظام کارمزدی به حق‌العمل‌کاری با چالش‌های متعددی مواجه شد، به‌طوری‌که طی ۴۰ سال گذشته به دلیل معضلات تعدیل و تبخیر بنزین، اقدامی برای حل مشکل جایگاه‌داران انجام نشد.

رفته رفته هزینه جایگاه‌داران برای عرضه فرآورده‌های نفتی افزایش ۳۰۰ برابری پیدا کرد و مشکلات معیشتی فراوانی را برای کارگران و جایگاه‌داران ایجاد کرد؛ اما این پایان ماجرا نیست چراکه احداث جایگاه‌های تلمبه‌ای در حواشی خیابان‌ها مشکلات جدیدی را برای این صنف به‌وجود آورد.

بر اساس آخرین آمارهای موجود بیش از ۷ هزار جایگاه سوخت در کشور وجود دارد که به دلیل نظام کارمزدی در حال تعطیلی و ورشکستگی هستند؛ اکنون برای احداث یا تأسیس یک جایگاه بین شهری، ۳ تا ۴ میلیارد تومان و در کلان‌شهر تهران هم ۳۰ میلیارد تومان هزینه باید انجام شود اما با وجود این سرمایه‌گذاری‌های سنگین، مستند به اظهارات رئیس سندیکای جایگاه‌داران سوخت، برخی از آنان حتی ماهانه ۳ میلیون تومان هم سود نمی‌کنند.

طبق بررسی‌های صورت پذیرفته در ایران، حق‌العملی که برای جایگاه‌داران پرداخت می‌شود، ۳.۵ درصد بوده اما در همه کشورها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در نظر گرفته می‌شود.

فرآورده‌های نفتی تا زمانی که در باک خودرو مشتری قرار بگیرد، متعلق به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و در امانت جایگاه‌ها است. متاستفانه وزارت نفت با ایجاد کمیته تخلفاتی که وظیفه اصلی آن رسیدگی و کنترل قاچاق است اقدام به جریمه جایگاه‌داران به دلیل تبخیر فرآورده‌ها نفتی می‌کند.

چهل سال است که مشکلات جایگاه‌داران سوخت در سه کلمه تعدیل، تبخیر و کارمزد خلاصه می‌شود و متاسفانه هیچ اقدامی در خصوص مرتفع‌سازی آن انجام نشده و همواره با مُسکن‌های مقطعی حل این مشکلات به زمان بعد منتقل شده است.

بیشترین صدمه کرونا متوجه جایگاه‌داران سوخت شد

محمدرضا غرباپور عضو هیئت‌مدیره جایگاه‌داران سوخت استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار داشت: برای مشخص شدن نحوه کسب درآمد جایگاه‌داران به ازای هر لیتر، مبلغی را تحت عنوان هزینه توزیع به جایگاه‌دار اختصاص می‌دهند و هزینه توزیع با توجه به اینکه یارانه‌ فرآورده نفتی دارد پخش می‌شود.

وی افزود: دولت نفت و بنزین را با قیمت پایین به دست مصرف‌کننده می‌رساند و قاعدتاً کارمزدی که نصیب جایگاه‌دار می‌شود هم بسیار اندک و ناچیز است.

تنها قشری هستیم که دخل و تصرفی در افزایش و یا کاهش کارمزد نداریم

عضو هیئت‌مدیره جایگاه‌داران سوخت استان هرمزگان گفت: جایگاه‌دار را می‌توان تنها قشری نامید که هیچ‌گونه دخل و تصرفی در افزایش یا کاهش کارمزدی که دولت اختصاص می‌دهد به آنها را ندارد، در صورتی که در اصناف دیگر، خود آنها نشست‌هایی دارند و کارمزد را مشخص می‌کنند.

غرباپور ادامه داد: پاسخ شرکت نفت به جایگاه‌داران این است که چون کالای استراتژیک دارید توزیع می‌کنید هزینه این خدمات به‌عنوان کارمزد یا حق‌العمل را بایستی شرکت نفت تعیین کند که با کمال تاسف باید گفت این مبلغ هیچ سالی بر اساس تورم نبوده و تناسبی با افزایش هزینه‌ها نداشته است که در حال حاضر بنزین را به ازای هر لیتر ۱۲۵ تومان جایگاه‌داران توزیع می‌کنند و جالب اینجاست که از سال گذشته تا کنون حقوق و دستمزد کارگران ۴۰ درصد نیز افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: قطعات مورد استفاده جایگاه‌داران وارداتی است و در این گرانی‌ها با تورم ۳۰۰ درصدی روبرو شده‌ایم و با این اوصاف می‌توان گفت جایگاه‌داران تنها قشری هستند که هیچ‌گونه افزایشی در میزان کارمزد و درآمد آنها صورت نپذیرفته است.

کارگران جایگاه‌های سوخت در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار ندارند!

عضو هیئت‌مدیره جایگاه‌داران سوخت استان هرمزگان افزود: جایگاه‌داران یکی از صنوفی بودند که در کرونا بیشترین صدمه را از این ویروس منحوس خوردند و هر روز هم با خطر ابتلای پرسنل و مالکین جایگاه‌ مواجه هستند.

غرباپور گفت: جایگاه‌داران را حتی از اصنافی که از کرونا متضرر شدند هم قلمداد نکردند در صورتی که فعالیت جایگاه‌داران منوط به فعالیت سایر بخش‌های اقتصادی می‌باشد بدین شکل که در شهر، ایاب و ذهابی باید انجام بپذیرد تا بتوانند فرآورده بفروشند وقتی که ترددی صورت نگیرد و کاهش مصرف پیش بیاید جایگاه‌‌داران متضرر می‌شوند.

وی افزود: در دو مطلب که جای سؤوال وجود دارد جایگاه‌داران جزو اقشار متضرر از کرونا محسوب نگشتند آیا کسی می‌تواند بگوید کارگران پمپ بنزین‌ها در معرض خطر درگیری با کرونا نیستند؟. جالب است هنوز جایگاه‌داران در اولویت واکسیناسیون قرار نگرفته‌اند در حالیکه مشاغل پرخطر دیگری مانند پاکبانان در اولویت قرار دارند.

تبخیر بنزین در جایگاه‌ها به عدم کیفیت آن بازمی‌گردد

عضو هیئت‌مدیره جایگاه‌داران سوخت استان هرمزگان عنوان داشت: در شرکت نفت یک کمیته‌ای وجود دارد به نام کمیته تخلفات که به تخلفات جایگاه‌داران در زمینه‌های مختلف از جمله کسری فرآورده رسیدگی می‌کند و این کمیته یک نوع مرجع قضایی است و حکم جریمه هم صادر می‌کند. در این کمیته قاضی و دادستان هر دو یکی هستند بدین صورت که خود شرکت نفت قاضی می‌باشد و خود شرکت نفت هم دادستان است، خودش جریمه می‌بُرد و جایگاه‌داران هم هیچ نقشی ندارند در صورتی که در کشور مرجع قضایی وجود دارد و اگر قرار است جایگاه ‌داران جُرمی مرتکب شده باشند مرجع تعیین جرم دستگاه قضایی است و تنبیه و مجازات آن را نیز دستگاه قضا مشخص می‌کند.

غرباپور افزود: سؤوال اینجاست که چرا این کمیته تخلفات را برای جایگاه‌داران قرار داده‌اند؟ جواب آن بدین شکل است که یک قرارداد یکطرفه وجود دارد که برمی‌گردد به سابقه ‌۵۰ ساله شرکت نفت و رویکرد قدیمی ارباب و رعیتی هنوز هم بر بدنه این قرارداد حاکم است که از ادوار گذشته تا به امروز ادامه داشته و در پنجاه سال گذشته قراردادی که جایگاه‌داران امضا کرده‌اند و اختیار شرکت نفت قرار داده‌اند بدین شرح است که اگر تخلفی صورت گرفت خود شرکت رسیدگی کند چراکه با توجه به گذشت موعد زمانی زیاد و آسیب رساندن این قانون به فضای کسب و کار، نیاز است در این قرارداد تغییراتی صورت پذیرد و مرجع رسیدگی هم دستگاه قضا تعیین شود نه شرکت نفت.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه یک مورد از تخلفات این است زمانی که ما فرآورده را از شرکت نفت خریداری می‌کنیم در هنگام توزیع آن دچار کسری فرآورده می‌شویم و دلیل آن هم عدم کیفیت و استاندارد لازم فرآورده است که با کمال تاسف باید اعلام کنم بنزینی که اکنون مدت‌هاست که خودشان می‌دانند استاندارد لازم ندارد و آلودگی هوا مربوط به بنزین پالایشگاه است ولی وقتی کسری به وجود می‌آید جایگاه‌داری که بر اساس یک فرمول پول داده‌ است بایستی جریمه هم بپردازد، قراردادی که اجباری و تحمیلی است و جایگاه‌داران هم امضا کرده‌اند و راهی هم نداشتند برای امضا نکردند چون اگر امضا نمی‌کردند جایگاهی راه نمی‌افتاد و فرآورده‌ای به جایگاه‌ها اختصاص نمی‌‌یافت. فی‌الواقع تخلفی صورت نگرفته که بخواهند جریمه بپردازند در حالیکه این اتفاق، خارج از اراده جایگاه‌دار است وقتی که یک جرمی اتفاق می‌افتد و خارج از اراده آن جایگاه است، آیا باز هم جایگاه‌دار مجرم است؟ وقتی که جایگاه‌دار نقشی در تبخیر بنزین ندارد چرا بایستی جریمه بپردازد.

آتش‌نشانی در قبال جایگاه‌های سوخت تک‌سکو پاسخگو باشد

بیژن رضوانی نائب‌رئیس جایگاه‌داران سوخت استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: زمانی که می‌خواستند در کلان شهر تهران تک‌سکو احداث کنند، منطقی پشت این داستان بود چراکه به دلیل گران بودن زمین برای کسی بصرفه نبود که یک جایگاه بزرگ ایجاد کند که به همین منظور تصمیم گرفته شد تا شهرداری، پیاده‌روها به برخی از سرمایه‌گذاران واگذار کند و تک‌سکوها را در پیاده‌رو احداث نمایند و پولی برای خرید زمین در تهران نپردازند که همین مسئله باعث ایجاد تک‌سکوها در بسیاری از کلان‌شهرها شد.

وی افزود: در شهر بندرعباس یک شرکتی از طرق مختلف تصمیم داشت ۲۰ نقطه از شهر را تک‌جایگاه احداث کند که در حال حاضر در سه نقطه شهر بدون کسب تاییده‌های قانونی جایگاه احداث کرده است که در راه‌اندازی کامل جایگاه‌ جنب فنی و حرفه‌ای به دلیل قرارگیری در حریم برق فشارقوی به مشکل بر خورده است.

نائب‌رئیس جایگاه‌داران سوخت استان هرمزگان ادامه داد: بایستی سازمان آتش‌نشانی پاسخگو باشد چراکه مخزنی که در زمین برای تک سکوهای پمپ بنزین دفن می‌شود مثل یک بمب عمل می‌کند.

رضوانی اظهار داشت: جالب است بدانید در اغتشاشات اراذل اوباش که در دو سال‌ قبل در شهرهای بزرگ اتفاق افتاد بیشترین آتش‌سوزی‌ها در محل تک‌سکوها رخ داده است به‌علت آنکه هیچ‌گونه حایلی بین مردم و جایگاه وجود ندارد و یک مخزن در زمین قرار گرفته بدون سایبان و ایمنی و استاندارد فنی و هر خودرویی که منحرف شود و به این پمپ‌ها برخورد کند یک فاجعه به وقوع می‌پیوندد.

وی اضافه کرد: در شهر بندرعباس کمبود جایگاه بنزین وجود ندارد و هم‌اکنون جایگاه‌های موجود با ۵۰ درصد ظرفیت در حال کار هستند از طرفی در حال حاضر در شهر بندرعباس یک متقاضی احداث جایگاه وجود دارد که ۵ سال است دوندگی می‌کند در حالیکه زمین و امکانات هم دارد و م

ی‌خواهد جایگاهی با استاندارد شرکت نفت بسازد اما پنج سال است که کارش در شهرداری بندرعباس خوابیده و مجوز نمی‌دهند و همکاری با او ندارند ولی تک‌سکوها را به سرعت انجام می‌دهند در صورتی‌که این تک‌سکوها مشکلات زیست‌محیطی فنی دارند و فضای سبز را از بین می‌برند. همین تک‌سکوهای فعلی مطمئن باشید طی سال‌های آتی مطمئن باشید هیچ‌گونه فضای سبزی در اطرافشان وجود نخواهد داشت و قطعا این اتفاق می‌افتد.

روزانه مجاز به فروش ۲ تانکر نفت‌گاز هستیم

نائب‌رئیس جایگاه‌داران سوخت استان هرمزگان در ادامه به توزیع نفت‌گاز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر توزیع نفت‌گاز با کارت است و جایگاه به این صورت طراحی شده و اگر کارتی وارد نشود هیچ پمپی فعال نمی‌گردد با کمال تأسف بایستی اعلام کنم که دوگانه سهمیه‌بندی در استان هرمزگان انجام می‌شود یک سهمیه‌بندی کارت‌هایی که مردم در اختیار دارند و یک سهمیه‌بندی مربوط به جایگاه‌دار است که در روز دو تانکر می‌تواند بفروشد که دستاورد این کار به وجود آمدن صف‌های کیلومتری و در نتیجه زمین‌گیر شدن ناوگان حمل و نقل و نارضایتی مردم است.

رضوانی عنوان داشت: آقایان اعلام می‌کنند این کار برای مبارزه با قاچاق است در صورتی که دولت در این کارت سهمیه قرار داده و ایجاد حق کرده است و مردم سهمیه خود را می‌خواهند و زمانی که مراجعه می‌کند به پمپ بنزین و سهمیه‌ای وجود ندارد در صف می‌‌ایستد و جایگاه‌ها در هر ۲۴ ساعت ۸ ساعت فعال هستند. اگر سیاست شرکت نفت این است به جایگاه‌داران اجازه دهد تا کارگرانشان را تعدیل کنند چرا باید جایگاه‌داران شیفت شب فعال باشند و دو شیفت باز باشند.

وی ادامه داد: هیچ جایگاه‌دار نفت‌گاز فروشی در استان هرمزگان سراغ ندارید که در دو شیفت نفت‌گاز داشته باشد برای هیچ کدام بیشتر از یک شیفت امکان فعالیت وجود ندارد به علت اینکه شرکت نفت گفته است سهمیه این جایگاه دو تانکر است که به همین سمیه‌بندی هزاران اشکال وارد است.

شرکت نفت تشکل‌های صنفی را به رسمیت نمی‌شناسد!

نائب‌رئیس جایگاه‌داران سوخت استان هرمزگان تصریح کرد: شرکت نفت به هیچ عنوان تشکل‌های صنفی را به رسمیت نمی‌شناسد در حالی که قانون گفته است بایستی ادارات با تشکل‌های صنفی همکاری داشته باشند که در جانمایی جایگاه‌ها در کمیته مربوطه حتما از نظرات تشکل‌های صنفی که در استان هرمزگان انجمن جایگاه‌داران هست بایستی مشورت بگیرند اما این کار را نمی‌کنند و در کمیته تخلفات از نظرات ما استفاده نمی‌شود و در کمیته سهمیه‌بندی صحبت انجمن صنفی این است که اگر کمبودی هست بایستی برای همه باشد و گله‌ای که جایگاه‌داران از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان هرمزگان دارد این است که شدیدأ نسبت به ما بی‌مهری وجود دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا