با آلزایمر شهرمان چه کنیم؟

تهران که ستایش می‌شود به نوشُدنی دائمی، ‌که دائم پوست می‌اندازد و پوست می‌کَند از تنِ شهر، طوفانِ پیشرفتی را با بزرگ‌راه‌ها و برج‌ها و مال‌ها به‌راه انداخته که ساکنان شهر را با شوک مواجه کرده است.

خاطره‌زدایی از شهر که با فرایند «تخریب خلاقِ» ‌بسازبفروشی، خانه‌ها و بافت‌های تاریخی شهر را دود می‌کند و به هوا می‌فرستد و با عَلم‌کردن نمادهای تقلبی، مانند «برج میلاد» و انواعِ تبلیغات برای آن، قصد دارد هویت جعلی برای شهر بسازد؛ شهری که تودۀ فقیرش‌ اگرچه نان نداشته‌اند، میدان دید باز و وسیعی داشته‌اند که از شمال به میدان پرطراوت و سبزِ تیر، از جنوب به میدان باستانی اعدام و در مناطق پرازدحام به میدان توپ‌خانه می‌رسیده است.

خاطره‌زدایی از شهر، تنها به تخریب خاطرات نمی‌پردازد، بلکه رابطۀ ساکنان شهر را با زمانمندی‌های مختلف (رخداد، موضع، موقعیت و لحظه) قطع و امکان خاطره‌سازی را سلب کرده و از این طریق به ارتباط ذهنی ساکنان و شهر، شوک وارد می‌کند.

جادوی زندگی روزمره همان ذهنیت ‌جدیدی است که در قالبِ مصرفِ زمان نمایشی و ساختگی و زندگی فست‌فودی و بدون ‌احساسِ تعلقی به جایی و معنایی برای دستاویزی غالب می‌شود. این جادوی زندگیِ روزمره، درحال تزریق نوعی شوک‌درمانیِ اقتصادی است که منطقش بر «تخریب خلاق» و بسازبفروشانۀ شهر، استوار ‌است و این تزریق را از چند راه عملی می‌کند: تهی‌سازی شهر از خاطره و خاطره‌سازی؛ حذف محله به‌عنوان فضا/ زمانِ خاطره؛ ساخت «شهرهای جدید» و «حومه‌های ساختمانی تشریفاتی» (شهرک‌های منطقۀ ۲۲) و «شهرهای اشباح» (مسکن مهر) و جعل هویت شهری.‌

آلزایمر شهرمان ناشی از فراموش‌کاری مردمانمان نیست؛ بلکه ناشی از شوک‌زدگی و محصول خاطره‌زدایی از شهر و پرتاب‌کردن تودۀ شهروندان به ورطۀ فراموشی و انزواست. برای غلبه بر شوکِ شهر باید سرعتِ ‌انسانی را جانشین سرعت سازه‌ها کرد و از مقاومت خاطره یاری جست تا بتوان بر سرعت شهر مهار زد. همچنین باید با زمانمندی‌های شهر رابطه جست.

در این راه ضمن تداوم مسیر مقابله با تخلفات ساختمانی در شورای پنجم تهران و رویکردش به حفاظت از میراث (شناسایی، ساماندهی، تهیه شیوه‌نامه و اصلاح تابلوهای راهنمای مراکز تاریخی و گردشگری شهر تهران، تعیین حریم آثار هنری در فضاهای عمومی شهر تهران، حفاظت از #میراث معماری معاصر شهر تهران، انتقال حق توسعه برای حفاظت از بناهای تاریخی، ایجاد سامانه و تهیه رمزینه و پاسخ سریع برای #میراث فرهنگی و طبیعی ملموس غیرمنقول و مکان رویدادهای شهر تهران، ثبت ملی میراث طبیعی توچال تهران، ثبت میراث طبیعی کوه بی‌بی شهربانو، توجه به مفاخر و سرمایه های نمادین در نام گذاری ها) بایستی اقدامات زیر را انجام داد:
از تشکیل دیده بان های محله ای #میراث تاریخی و فرهنگی حمایت کنیم.

از ترویج بازی ها،آئین ها و مراسم سنتی حمایت کنیم.

از ترویج فولکلور(فرهنگ عامیانه) شهرتهران حمایت کنیم، در این زمینه احداث مرکز فرهنگ مردمی تهران را پیگیری نماییم.

آموزش و تداوم کسب و کارهای سنتی را حمایت کنیم.

از طریق تشویق فعالیت های اجتماع محور و مردمی و ترویج فعالیت های فرهنگی اقوام و مذاهب مختلف ساکن شهر، به بازآفرینی محلات تاریخی شهر یاری رسانیم.

با یکپارچگی مدیریتی در نهادهای مرتبط با بافت تاریخی و بافت فرسوده و کاربری های ناسازگار در شهرداری تهران، هماهنگی نهادی و برنامه ای جهت حفاظت از ابنیه و بافت تاریخی و فرهنگی را افزایش دهیم.

از حقوق اقوام و مذاهب برای برگزاری مراسم های قومی و مذهبی و در اختیار داشتن اماکنی برای آن حمایت نماییم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا