بزرگترین کارگاه قالی‌بافی کرمان قربانی آسفالت می‌شود/غلتک‌های شهرداری راور لرزه به جان مجموعه تاریخی یاور انداختند

چند روزی است که غلتک‌های شهرداری راور لرزه به جان مجموعه تاریخی یاور انداخته‌اند و بدون در نظر گرفتن قوانین و ضوابط یک مجموعه ثبت ملی، اقدام به آسفالت خیابان مقابل این مجموعه با بالاتر آمدن سطح زمین کردند. این اقدام نه تنها قوانین را می‌شکند و منظر مجموعه را مخدوش می‌کند، بلکه به ورودی بنا هم آسیب جدی می‌رساند.

به گزارش اشکان نیوز ، این در حالی است که مدت شش ماه است که دوستداران میراث‌فرهنگی پیگیر جلوگیری از این اقدام هستند اما می‌گویند: «به دلیل نزدیک شدن انتخابات شهرداری راور بیشتر به فکر ایجاد یک رضایت عمومی است و حتی حاضر است تا قوانین را زیر پا بگذارد تا جلب توجه کند.»

اما درحالی که غلتک‌ها به نزدیک مجموعه رسیدند، اداره میراث‌فرهنگی کرمان چه می‌کند؟
پیمان سلیمانی، کارشناس میراث‌فرهنگی کرمان به میراث‌خبر می‌گوید: «نماینده میراث فرهنگی مستقر در شهر راور از اولین ساعات آغاز پروژه آسفالت تخلف را به اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان ارسال کرده است و من هم نامه را صادر کردم اما دفتر فنی این اداره کل تا امروز از ارسال نامه منع از تخلف به شهرداری و فرمانداری راور خودداری کرده. من واقعا باید چه کار دیگری انجام دهم؟»

به نظر می‌رسد، مسئولان میراث فرهنگی کرمان به اندازه تهیه یک نامه هم برای جلوگیری از تخریب آثار تاریخی وقت نمی‌گذارد. این در حالی است که پروژه آسفالت معبر مقابل این بنا از اوایل اسفند ماه سال قبل آغاز شده است.

کارشناسان میراث‌فرهنگی بر این باورند: «این آسفالت همراه با افزایش سطح خیابان است و این بنا را در گودی قرار می دهد. به طوری که با اولین باران بنا سیل گیر می‌شود.»

مجموعه فرهنگی و تاریخی یاور در شهر راور شمال استان کرمان واقع شده است. این بنا سال‌ها یکی از قدیمی ترین کارگاه های قالی بافی سنتی ایران بوده و اکنون چند سال است که بلاتکلیف رها شده. این مجموعه قبل از قالی, محل شال بافی بوده و محصولات آن به فرنگ ارسال می‌شده است.

اکنون این سوال مطرح است که مسئولان میراث‌فرهنگی کرمان و یگان حفاظت راور چرا اقدامی برای توقف این تخلف نمی‌کنند؟ این مسئولان می‌گویند که ما به زودی از شهرداری راور شکایت می‌کنیم اما مهم این است که اکنون و در همین لحظه اقدامات شهرداری متوقف شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا