حرکت نمایشی یک «پارکور» دیگر در میراث جهانی تخت جمشید!

گویا این حرکات نمایشی و شگفت انگیز بنا است در میراث جهانی پارسه باب شود و افراد هم فیلم خود را در شبکه های اجتماعی با افتخار پخش کنند!

به گزارش اشکان نیوز ، پس از حرکات نمایشی نوجوان «پارکور باز» در میراث جهانی پارسه (تخت جمشید) که فیلم آن در بهمن ماه منتشر شد و مدیر میراث جهانی پارسه آن فیلم را مربوط به شهریور ماه دانسته بود و آن فرد را پیدا کرده و پوزش خواهی کرده بود، این بار فرد دیگری که در حال گرفتن عکس است و از بخش ممنوعه ، گذر کرده و قانون را زیر پا گذاشته است، پس از کار عکسبرداری با حرکتی نمایشی «پارکور» به محوطه اصلی بر می گردد. گویا این حرکات نمایشی و شگفت انگیز بنا است در میراث جهانی پارسه باب شود و افراد هم فیلم خود را در شبکه های اجتماعی با افتخار پخش کنند!
جدا از حرکت نادرست و تخلف صورت گرفته از سوی این فرد ناشناس، پرسش این است دوربین های مدار بسته و انبوه نگهبانان که هر چند متر یکی در محوطه میراث جهانی پارسه ایستاده اند و یگان حفاظت و حراست نیز دارد، در آن جا چه کار می کنند؟
زمانی که یک راهنمای گردشگری یا کنشگر میراث فرهنگی کمی پا را از بندهای کشیده شده فراتر می گذارد برای توضیح دادن، به مدت کمتر از دو دقیقه از بلندگو صدا زده می شود یا نگهبانان سوت می زنند، ولی روشن نیست برای چنین حرکات نمایشی که همین چند ماه گذشته، برای دومین بار صورت گرفته چرا از سوی نیروهای حفاظت و نگهبانی هیچ واکنشی نشان داده نشده است!
شأن و ارج یادگارهای تاریخی و فرهنگی و جهانی با این حرکت نمایشی زیر پرسش می رود و بی حرمتی به اثر ملی و جهانی است و توهین به مردم جهان و ایران است.
امیدوار هستیم اینبار نگویند فیلم مال چند ماه پیش است و به سبب کرونا و کمبود نیرو رخ داده است و در پی چاره ای ریشه ای و درمان درستی باشند .

چشم به راه پاسخ شفاف و روشن و گویای مسوولان میراث جهانی پارسه و میراث فرهنگی استان پارس هستیم.


واقعا جای تأسف هست برای اینگونه افراد و همچنین بی‌توجهی میراث‌فرهنگی فارس و نگهداری از آثار به این مهمی و جهانی بدین شکل.

جای سوال اینجاست که مجموعه جهانی تخت‌جمشید که یکی از سایت‌های بزرگ و مهم جهان می‌باشد بدین گونه نگهداری می‌شود، سرنوشت بقیه آثار فارس در چه وضعیتی می‌باشد؟!

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا