آتش بیخ گوش غارها و معادن نمکی گرمسار

آتش بی‌مسئولیتی متولیان گردشگری و محیط زیست استان سمنان دامن گردشگری معادن و غار نمکی‌های گرمسار را می‌گیرد.

به گزارش اشکان نیوز ، فیلمی برای میراث‌باشی ارسال شده که نشان از آن دارد کنار سنگ‌های نمکی معادن و غارهای نمکی گرمسار آتش برپا شده و سنگ‌های نمکی را آغشته به کربن کرده است.

همان غارها و معادنی که صاحبانش از ۱۵ تا ۵۰هزار تومان ورودیه از گردشگران دریافت می‌کنند اما حتی خودشان هم نمی‌دانند چه وظایفی در قبال جان گردشگران و حفظ طبیعت دارند چه برسد به آن که بخواهند این موارد را به گردشگران گوشزد کنند.

آنها پولشان را می‌گیرند و گردشگران هم دنبال خوشگذرانی خود هستند.نتیجه آن که گاهی در دریاچه‌های بکر این غارها گردشگران مشغول شنا می‌شوند، یا صد نفری اطراف آن بساط قلیون و غذا پهن می‌کنند و آتش می‌افروزند بدون آن که کوچکترین واهمه‌ای از تخریب طبیعت داشته باشند.

اگر سری به این غارها و معادن بزنید با انبوهی از زباله‌ها از پوست تخمه تا بطری و قوطی تن ماهی و… روبرو می‌شوید. این همه در حالی رخ می‌دهد که گردشگران برای یادگاری تکه‌ای از سنگ‌های نمکی را می‌کنند و به یادگار می‌برند.

حجم انبوه گردشگرانی که در تعطیلات و آخر هفته‌ها به این غارها و معادن راهی می‌شود در حالی رخ می‌دهد که گردشگری معادن و غارهای گرمسار عملا متولی ندارد و میراث و گردشگری استان سمنان نه تنها این آثار فاخر و غنی و کم‌نظیر را ثبت ملی نکرده بلکه مسئولیتی در قبال حفاظت از آنها یا نظارت بر گردشگران یا تشویق سرمایه‌گذاران احساس نمی‌کند و اقدام مشترکی هم برای تعامل با صاحبان معادن یا وزارت صنعت و معدن و محیط زیست برای نظارت و ارائه خدمات گردشگری در این مواریث طبیعی انجام نمی‌دهد.

یکی از موارد قابل تامل آن که این معادن و غارها در ورودی گرمسار وجود دارند اما آیا این آثار طبیعی طبق پروتکل‌های بین‌المللی برای بازدید گردشگران ایمن‌سازی شده‌اند؟ آیا هر لحظه به دلیل حضور زیاد گردشگران و ارتعاشات بالای موسیقی خطر ریزش این سنگهای نمکی و از بین رفتن جان گردشگران وجود ندارد؟

وظیفه ادارات میراث فرهنگی و گردشگری،صمت، محیط زیست و منابع طبیعی در قبال این آثار چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا