کابوس تمام نشدنی بافت تاریخی کاشان

مهرناز شهباز

بیم مخدوش شدن منظر خانه بروجردی‌ها و تجاری‌سازی در بازار و بافت تاریخی کاشان هنوز کابوس فعالان میراث فرهنگی است. کابوسی که معلوم نیست با تمکین نکردن مدیریت شهری کاشان در قبال نهادهای ناظر چه زمانی پایان بپذیرد.

دو طرح تجاری در کاشان معروف به پارکینگ چارسو در مجاورت بازار تاریخی و دو خانه وثقی و مقدم و همچنین مجتمع تجاری راهب در مجاورت خانه بروجردی‌ها از ماه‌ها پیش موجب نگرانی کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی شد. دو طرحی که کجدار و مریز در محوطه بافت تاریخی کاشان و بدون اعمال ضوابط محدوده بافت شروع و پیش رفت.

 اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص آنچه در محدوده بافت تاریخی کاشان و در جوار خانه بروجردی‌ها با تغییر کاربری تجاری رخ داد واکنش نشان داد اما مکاتبات آنها برای توقف ساخت و ساز مجتمع تجاری راهب بی پاسخ ماند. میراث فرهنگی اما چراغ سبز را نشان داده بود. چراغ سبزی که شهرداری تا این لحظه برای کوتاه نیامدن از مواضعش هم در رابطه با مجتمع تجاری راهب و هم برای پارکینگ تجاری چارسو به آن متوسل می‌شود.

در این میان که شهرداری قوانین را برای رسوخ و نفوذ در دل بافت تاریخی برای اجرای طرح‌های ناهمگون دور زده است، عبور آسان  از کنار قوانین بافت تاریخی بیشتر از هرچیز دیگر به چشم می‌آید.  

نگرانی فعالان میراث فرهنگی از آنچه شهرداری با به تعبیر آنها قانون شکنی برای پیشبرد دو طرح تجاری پیش برده موجب آن شده که آنها بپرسند، چرا میراث فرهنگی باید به ساخت پارکینگ و مجتمع تجاری بیخ گوش بازار تاریخی چراغ سبز نشان بدهد؛ اتفاقی که می‌تواند یک آسیب بزرگ برای بازار سنتی در بافت تاریخی باشد یا اینکه چرا ضوابط میراث فرهنگی در حریم درجه یک خانه بروجردی‌ها تقلیل یافته و ناقض شده است؟! تجمیع و تفکیک به منظور حفظ دانه بندی در بافت تاریخی ممنوع است و چرا میراث فرهنگی این تجمیع را در حریم درجه یک خانه بروجردی‌ها مجاز کرده است؟! این قانون شکنی بر کدام بنیان می‌تواند اصالت بافت تاریخی را حفظ کند در حالی که از اساس در قوانین بافت تاریخی ممنوع شده است؟!

از سوی دیگر بارها  این موضوع مطرح شد که دو طرح تجاری کاشان در محوطه بافت تاریخی مصوبه کمیسیون ماده ۵ ندارند. کار اما حساب شده پیش رفته بود! پیش از آنکه طرح تفصیلی کاشان ابلاغ شود، کار ساخت و ساز پیشروی کرد تا دیگر جای بحثی برای مخالفت کمیسیون ماده ۵ باقی نگذارد! از همین رو هم در جلسه کمیسیون ماده ۵ در کاشان این دو طرح از دستور کار کمیسیون ماده ۵ خارج شد و قرار بر این شد تا دو طرح تجاری چارسو و راهب طبق طرح جامع کاشان و با تایید نقشه‌ها توسط میراث فرهنگی و اصلاح نقشه‌ها پیش برود.

باید گفت گرچه شهرداری کاشان غربال کمیسیون ماده ۵ را دور زده است اما باز اداره کل راه و شهرسازی استان به عنوان نهاد ناظر بر طرح‌های عمرانی و ساخت و سازها طی بازدید و بررسی به عمل آمده اعلام کرد که از قوانین طرح جامع هم تخطی شده است و تخلف‌هایی وجود دارد.

دستور توقف های اداره کل راه و شهرسازی استان اما راه به جایی نبرد. شهرداری کاشان با استناد به آنچه از سوی رئیس کمیسیون ماده ۵ اعلام شد، یعنی ادامه کار طبق طرح جامع و تایید میراث فرهنگی، خود را تبرئه شده دانسته است. تایید نقشه‌ها اما از نگاه شهرداری کاشان در خصوص طرح پارکینگ تجاری چارسو آن چیزی است که اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تحت عنوان تایید کلیات طرح و نه تایید نقشه‌ها می‌داند.

بنابراین تا اینجای کار، مدیریت شهری کاشان به گمان خود هم طبق طرح جامع و بدون تخطی از آن و هم با تایید نقشه‌ها از سوی میراث فرهنگی پیش رفته است و دیگر جای بحثی باقی نمی‌ماند. اتمام حجت را هم سخنان غلامی معاون عمران و شهرسازی استاندار اصفهان به عنوان بالاترین مقام کمیسیون ماده ۵ می‌داند که در حاشیه جلسه کمیسیون ماده ۵ ادامه کار را طبق طرح جامع و با تایید میراث فرهنگی بلامانع دانسته است.

یک سوی دو طرح پر مناقشه در حریم بافت تاریخی کاشان به زعم مقامات اداره کل راه و شهرسازی نادیده گرفته شدن قوانین و ضوابط آنهاست و سوی دیگر شرط و شروط میراث فرهنگی اصفهان یعنی تایید نقشه‌ها در حریم بافت تاریخی است که طبق طرح جامع کاشان باید ضوابط میراث فرهنگی در محوطه بافت تاریخی که در دایره اختیارات آنهاست رعایت شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا