حکایت بی‌آبی هرمز و تکذیب‌های آبفا

قطعی‌های مکرر و همچنین کیفیت آب آشامیدنی در جزیره‌ی هرمز سبب ایجاد نارضایتی در این جزیره شده است، بااین‌حال آبفا از حل مشکل آب‌شیرین‌کن و آب‌رسانی مداوم به شهروندان خبر می‌دهد.

به گزارش اشکان نیوز ، مدتی است که شهروندان جزیره هرمز از وضعیت نامناسب آب شرب این جزیره گلایه دارند و به گفته منابع محلی در یک هفته‌ گذشته آب قطع بوده و فقط روزانه چند ساعت به‌صورت محدود آب وصل شده است. این در حالی است که آب شرب کیفیت مطلوبی هم ندارد و بنا بر عکس‎ های رسیده به خبرگزاری موج آب تغییر رنگ داده است.

*آب محدود و بی‌کیفیت
یکی از شهروندان هرمزی دراین‌باره به خبرنگار موج گفت: این روزها حداقل ۲۰ دقیقه باید شیر آب باز باشد تا شاید رنگ آب زلال و صاف شود درحالی‌که فقط چند ساعت فرصت برای ذخیره آب داریم.

در فضای مجازی نیز موجی از گلایه‌های شهروندان هرمز در جهت مطالبه گری از مسئولان جزیره با عنوان «جزیره هرمز آب ندارد» به راه افتاده است. همچنین تعدادی از شهروندان وضعیت نامناسب آب جزیره را دلیل کلیه درد اخیرشان می‌دانند.

*معضلات بهداشتی
اما مسئولان جزیره علت وضعیت نامطلوب آب در جزیره را خرابی آب‌شیرین‌کن اعلام کرده‌اند، حال آنکه به علت شیوع بیماری کرونا و محرومیت جزیره در مسائل بهداشتی و درمانی کمبود آب می‌تواند یک معضل بزرگ باشد چراکه شهروندان شرایط ذخیره مناسب آب را برای ساعات بی‌آبی ندارند و حتی برای استفاده از سرویس بهداشتی هم به مشکل برخورده‌اند.

*خرابی آب‌شیرین‌کن
برای بررسی این وضعیت به سراغ بخشدار جزیره رفتیم تا علت مسئله قطعی و کمبود آب در جزیره را جویا شویم. «ادریس قریشی» بخشدار هرمز در این خصوص گفت: تولید آب در جزیره با استفاده از دستگاه آب‌شیرین‌کن انجام می‌شود و خرابی یک قطعه باعث کاهش تولید آب شده است، بااین‌حال به‌صورت مستمر تولید آب را انجام می‌دهیم.

*تکذیب هفت روزه کذاب از بی‌آبی در هرمز
بخشدار هرمز قطعی هفت روز متوالی آب در جزیره را تکذیب کرد و گفت: به خاطر خرابی دستگاه بی‌آبی در ساعت‌هایی در جزیره وجود دارد و ما بسته به میزان تولید، آب را وصل می‌کنیم تا شهروندان استفاده کنند.

وی در خصوص زمان برطرف شدن مشکل آب شهروندان هرمز گفت: در حال حاضر دو دستگاه آب‌شیرین‌کن در مدار تولید هستند و مشکل خرابی قطعه حل شده است و ما به‌صورت مستمر از صبح تا بعدازظهر در جزیره آب داریم.

*توزیع یکی از باکیفیت‌ترین آب‌ها در هرمز
بااین‌حال برای پیگیری ادعای تغییر رنگ و عدم زلالی آب‌لوله‌کشی شهروندان هرمز، با سعید صادقی معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت‌وگوی تلفنی ترتیب دادیم. صادقی دراین‌باره به موج گفت: آب آلوده در هیچ منطقه‌ای از استان توزیع نمی‌شود و آب جزیره هرمز نیز از آب‌شیرین‌کن تأمین می‌شود که یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین آب‌ها است.

وی ادامه داد: اگر آب جزیره مشکلی داشت حتماً مرکز بهداشت، قوه قضائیه و اداره اطلاعات پیگیر این مسئله می‌شدند و انگشت اتهام به سوی شرکت آب و فاضلاب استان بود.

*لوله‌ها باید پلاستیکی باشند
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: اما ادعای شهروندان در خصوص زردی آب‌لوله‌کشی منازل، صحیح است چراکه آب تولید شده توسط آب‌شیرین‌کن خاصیت خورندگی دارند و از تجزیه آب دریا و نمک به وجود آمده و حالت ناپایدار و خورنده دارند و این آب ناپایدار میل شدیدی به ترکیب شدن دارد و بهترین مورد برای ترکیب شدن فلز است و به همین دلیل قطعات فلزی که در تماس با آب‌شیرین‌کن هستند به‌سرعت زنگ می‌زنند.

صادقی افزود: در مناطقی که از آب‌شیرین‌کن استفاده می‌کنیم شبکه‌ها باید به‌صورت پلاستیکی و پلیمری یا لوله‌های استیل طراحی شوند.

*دلیل: آب‌گرم‌کن‌ها
وی ادامه داد: در جزیره هرمز شکایت‌های مبنی بر زرد بودن آب‌لوله‌کشی خانگی داشته‌ایم و همه شبکه‌های آب‌رسانی جزیره را بررسی کردیم و هیچ آب زردرنگی وجود نداشت اما آبی که به منازل شهروندان می‌رسد زردرنگ است به این دلیل که شبکه آب‌رسانی داخلی منازل فلزی و آبی که داخل لوله‌های منازل می‌ماند منجر به خوردگی و زنگ‌زدگی فلز می‌شود.

صادقی ادامه داد: مهم‌ترین موردی که در منازل سبب رنگی شدن آب می‌شود، آب‌گرم‌کن‌ها هستند که اگر شیر برای مدت کوتاهی باز شود، آب حرکت می‌کند و کم‌کم زلال خواهد شد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با هماهنگی بخشدار هرمز و شورای اسلامی جزیره از نقاط مختلف شبکه آب‌رسانی بازدید کردیم و ورودی شبکه انتقال آب به منازل تمام افرادی را که از زردی آب منازلشان شکایت داشتند، بررسی کردیم که مشخص شد آب ورودی کاملاً زلال و پاک بود و ساکنان متوجه شدند مشکل از شبکه فلزی داخلی آب منازل است که منجر به زردرنگ شدن آب منازل می‌شود.

*وعده دفتر مقام معظم رهبری
وی در پایان خاطرنشان کرد: بازدیدی از طرف دفتر مقام معظم رهبری نیز از جزیره هرمز به عمل آمد و بعد از بررسی، متعهد شدند به اهالی هرمز آب‌گرم‌کن سرامیکی و لوله‌های پلاستیکی تحویل دهند تا افرادی که توان مالی ندارند لوله‌های منازلشان را تعویض کنند تا از این معضل رهایی یابند.

به گزارش موج، صحبت های مردم هرمز و مسوولان فاصله معناداری با یکدیگر دارد و به گفته یکی از شهروندان چرا ناگهان از هفته گذشته ناپایداری آب آب شیرین کن ها و لوله های فلزی باعث تغییر رنگ آب شرب مردم هرمز شده است. حال باید دید مشکل تامین آب شرب این جزیره چه زمانی مرتفع خواهد شد.

خبرنگار: اوریا حمیدی

منبع: موج

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا