مسئول پروژه تعیین حریم محوطه باستانی حمیدیه: دست‌اندازی‌ها به این محوطه ثبت ملی شده فاجعه است

بهرنگ مکوندی اعلام کرد: محوطه باستانی را تغییر کاربری می‌دهند و ساختمان می‌سازند در حالیکه آثار سلوکی تا صدر اسلام در این محوطه پراکنده‌اند و محوطه باستانی حمیدیه حداقل ۱۷۰۰ سال سابقه استقرار مداوم دارد.

به گزارش اشکان نیوز ، دست‌اندازی و زمین‌خواری در محوطه باستانی و ثبت ملی شده حمیدیه خوزستان کار را به جایی رساند که علاوه بر اعتراض مدیر میراث‌فرهنگی شهر حمیدیه به تسخیر عرصه اصلی این محوطه باستانی توسط برخی افراد و البته با حمایت برخی دستگاه‌ها، حالا مسعود مکوندی، سرپرست پروژه تعیین عرصه و حریم شهر حمیدیه نیز در گفت‌وگو با صدای میراث، وضعیت محوطه باستانی حمیدیه را فاجعه‌بار خوانده است.

بهرنگ مکوندی مسئول پروژه تعیین حریم و عرصه محوطه باستانی حمیدیه اهواز واقع در ۳۰ کیلومتری شهر اهواز به صدای میراث گفت: از سه سال قبل تاکنون، چندین نامه به یگان حفاظت میراث فرهنگی و البته اداره میراث فرهنگی استان خوزستان در ارتباط با تخریب‌ها و اتفاقات صورت گرفته در محوطه باستانی حمیدیه ارسال کردم و حتی یکسری مدارک را نیز در اختیار مسئول دفتر تعیین حریم اداره میراث‌فرهنگی خوزستان قرار دادم.

او گفت: این مدارک در ارتباط با زمین‌خواری‌های انجام شده در محوطه باستانی و ثبت ملی شده حمیدیه خوزستان بود.

او با تاکید بر این که وضعیت محوطه باستانی حمیدیه خوزستان درخصوص دست‌اندازی‌های صورت گرفته به عرصه و حریم این اثر ثبت ملی شده بسیار پیچیده است گفت: در این منطقه انواع و اقسام مالکیت دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی، کشاورزی و حتی مالکیت زوری به همراه تغییر کاربری و تصرف اراضی منابع طبیعی وجود دارد.

مسئول پروژه تعیین حریم محوطه باستانی حمیدیه خوزستان با اعلام این که در یک مورد پس از اعلام مالکیت چند کشاورز در محوطه باستانی حمیدیه، دستگاه‌های دولتی با ادعای آن‌ها موافقت کردند و با صدور سندهای تفکیک شده برای مالکیت این محوطه ثبت ملی شده برای مدعیان مالکیت این محوطه تاریخی، تغییر کاربری زمین‌های این محوطه به مسکونی نیز انجام شده و هم‌اکنون زمین‌های عرصه و حریم این محوطه باستانی خرید و فروش می‌شود که متاسفانه شهرداری حمیدیه نیز در این مورد مرتکب تخلف شده است.

بهرنگ مکوندی یکی از حربه‌های تصرف زمین‌های واقع در عرصه ملی و حتی عرصه اصلی محوطه باستانی حمیدیه را ساخت‌وساز در قالب موسسات خیریه در این محوطه باستانی اعلام کرد و گفت: برخی زرنگ بازی می کنند و مثلا ۵ واحد اول را وسط عرصه ملی این محوطه تاریخی سخته و به یک بنیاد خیریه در اصفهان بخشیده اند تا مثلا برای رسیدگی به ایتام مورد استفاده قرار گیرد.

مسئول پروژه تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی حمیدیه خوزستان درخصوص ارزش های تاریخی این محوطه ثبت ملی شده کشور به صدای میراث گفت: متاسفانه تاکنون هیچ کاوش باستان شناسی در این محوطه انجام نشده است و تا زمانی که کاوش گسترده در این محوطه صورت نگیرد نمی‌‌توان در مورد ارزش واقعی این محوطه تاریخی سخن گفت، اما آنچه در ارزیابی‌های سطحی این محوطه مشخص است، آن است که در سطح این محوطه آثاری از دوره سلوکی تا صدر اسلام و دوره های تاریخی پس از آن وجود دارد.

او افزود: در بررسی‌های اولیه برای تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی حمیدیه حتی آثاری از وجود دوره‌های تاریخی متعلق به صابئین‌مندایی یافت شده است.

به گفته بهرنگ مکوندی، محوطه باستانی حمیدیه خوزستان جایگاه مهمی در دوره ساسانی و اشکانی داشته و حتی احتمال می‌رود آثاری از دوره هخامنشی نیز در این محوطه وجود داشته باشد. چون این محوطه باستانی دقیقا در راه ارتباطی با بین‌النهرین قرار داشت.

مسئول تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی حمیدیه خوزستان افزود: براساس ارزیابی‌های اولیه و آثار و نشانه‌های موجود، این محوطه یک شهر کامل باستانی است که در بررسی‌های اولیه و البته سطحی تداوم حضور در این شهر از دوره سلوکی تا قرن ۳ هجری مشخص است و حداقل ۱۷۰۰ سال تداوم استقراری داشته است.

مکوندی درخصوص آثار موجود در این محوطه باستانی گفت: سفال‌های زرین فام و لوکس که متعلق به خانواده‌های اشراف در دوره باستان است به راحتی در این محوطه قابل مشاهده است.
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا