زمین‌خوارها به عرصه اصلی محوطه باستانی حمیدیه خوزستان رسیدند

شهرداری مجوز ساخت‌وساز می‌دهد، اداره ثبت سند مالکیت شخصی را مطرح می‌کند و رییس اداره میراث‌فرهنگی حمیدیه اعلام می‌کند: از اداره ثبت و شهرداری بابت قطعه‌بندی محوطه ثبت ملی شده شکایت کردیم!!

به گزارش اشکان نیوز ، دست‌اندازی به محوطه باستانی حمیدیه خوزستان از حریم این اثر ثبت ملی شده کشور عبور کرده و امسال بویژه در ششماه اخیر، به عرصه اصلی این محوطه تاریخی باحداقل سابقه استقراری ۱۷۰۰ سال کشیده شده است.

محوطه باستانی حمیدیه در سی کیلومتری جنوب اهواز قرار دارد و به شماره ۷۹۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

پیگیری‌های صدای میراث اکنون مشخص کرده است که در ششماه اخیر دست‌اندازی‌ها به این محوطه باستانی افزایش چشمگیر یافته و شهرداری و اداره ثبت اسناد حمیدیه به وفور مجوزهای تفکیکی برای زمین‌های واقع در عرصه این اثر ثبت ملی شده صادر و حتی ساخت‌وساز در عرصه اصلی این محوطه باستانی صورت گرفته است.

دوستداران میراث‌فرهنگی در حمیدیه اهواز نیز به صدای میراث خبر داده‌اند که محوطه باستانی حمیدیه در سال‌های گذشته بارها مورد تعرض قرار گرفته و اخیرا گروهی از افراد به دنبال منافع شخصی خود به جان زمین‌های ملی و منابع‌طبیعی حمیدیه افتاده‌اند که دست‌اندازی‌ها حالا به عرصه اصلی محوطه باستانی حمیدیه رسیده است.

به گفته آن‌ها افراد سودجو با مجوزهای صادر شده از سوی شهرداری و اداره ثبت اسناد و املاک حمیدیه به تفکیک و فروش زمین‌های واقع در عرصه و حریم این اثر ثبت ملی شده پرداخته‌اند که زمینه از بین بردن این میراث ارزشمند تاریخی در جنوب کشور را فراهم کرده است.

شهرستان حمیدیه در ۳۰ کیلیومتری شهر اهواز تنها دو اثر تاریخی ثبت ملی شده دارد که کوشک تاریخی حمیدیه و محوطه باستانی حمیدیه آثار ملی کشور هستند.

حسن بهداد مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان حمیدیه در همسایگی اهواز مرکز استان خوزستان، با تشریح اتفاقات عجیبی که در پهنه‌بندی و تفکیک زمین‌های عرصه و حریم محوطه باستانی حمیدیه رخ داده است، به صدای میراث می‌گوید: محوطه باستانی حمیدیه سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ثبت شد و در سال ۹۴ عرصه و حریم آن در اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان به تصویب رسید و اکنون نیز بازنگری در عرصه و حریم آن در شورای ثبت و حریم وزارت میراث فرهنگی در دست انجام است.

او با ابراز تاسف از این که دست‌اندازی‌های وسیع به این محوطه باستانی از ابتندای سالجاری افزایش یافته و در ششماه اخیر به اوج رسیده است افزود: یکسری افراد مدعی داشتن سند برای زمین‌های واقع در عرصه محوطه باستانی حمدیه هستند که متاسفانه اداره ثبت اسناد و املاک حمیدیه برای آن‌ها سند مالکیت عرصه این اثر ثبت ملی شده را صادر و شهرداری نیز مجوز تفکیک و ساخت زمین‌های واقع در عرصه اصلی این محوطه باستانی ارزشمند را به این افراد ارایه کرده است.

بهداد با اعلام این که سفال‌های تاریخی منقوش و لعابدار مربوط به پیش از اسلام و دوران اسلامی به همراه آجرهای باستانی متعلق به این محوطه باستانی در سطح زمین پراکنده است و هر کس که به این محوطه تاریخی برود متوجه باستانی بودن آن می‌شود گفت: اداره میراث‌فرهنگی حمیدیه هم‌اکنون از اداره ثبت و شهرداری این شهرستان بابت صدور سند و جواز تفکیک و ساخت‌و ساز در زمین‌های واقع در عرصه این محوطه باستانی را تحویل مراجع قضایی داده است.

او با اعلام این که دست‌اندازی ها به محوطه باستانی حمیدیه اکنون به عرصه مرکزی و اصلی این محوطه باستانی رسیده است گفت: عرصه و حریم محوطه باستانی حمیدیه مشخص است و این محوطه بیش از ۲۰ هکتار مساحت دارد و حتی براساس بررسی‌های اولیه دیواره‌هایی از شهر قدیمی این محوطه تشخیص داده شده است و باستان‌شناس‌ها حتی به نشانه‌هایی از وجود گورستان متعلق به سده‌‌های اولیه اسلامی در این محوطه دست یافته‌اند.

او افزود: وجود نشانه‌هایی از دوره ساسانی در این محوطه باستانی محرز است و در دوران تاریخی این محوطه به نام شهر قدیم تیرا نام داشت.

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی حمیدیه، محوطه باستانی و ثبت ملی شده حمیدیه یکی از محوطه‌های تاریخی مهم کشور است که امیدواریم هر چه سریعتر افرادی که اقدام به صدور سند برای این محوطه باستانی به نفع برخی افراد و حتی صدور مجوز تفکیک زمین‌های عرصه این اثر ثبت ملی شده کرده‌اند در مراجع قضایی پاسخگو باشند. چون براساس نقشه‌های هوایی متعلق به سال‌های ۳۴، ۴۶ و ۷۲ این منطقه نه زراعی و نه مسکونی بوده است که حالا بخواهند برای عرصه و حریم این اثر ثبت ملی شده سند مالکیت و حتی اجازه تفکیک و فروش زمین‌ها را صادر کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا