ساخت‌وساز غیرقانونی شهرداری کاشان در حریم جهانی باغ فین

شهرداری کاشان پس از تجاوز به حریم آثار ملی (بازار کاشان، خانه های تاریخی وثقی و مقدم) در پروژه چارسو و نقص حریم خانه تاریخی بروجردی ها در آخرین اقدام طی چند روز گذشته با ساخت‌وساز غیرقانونی این بار به حریم مجموعه میراث جهانی باغ فین تجاوز کرد.

به گزارش اشکان نیوز ، رخدادشهر نوشت: ناصر طاهری،معاون میراث فرهنگی استان اصفهان در گفت‌وگویی با بیان اینکه شهرداری کاشان هیچ استعلامی برای فعالیت در حریم درجه‌ یک مجموعه میراث جهانی باغ فین از میراث فرهنگی دریافت نکرده است، گفت: فعالیت شهرداری کاشان در حریم میراث جهانی باغ فین غیرقانونی و نقض حریم میراث جهانی است.

توقف فعالیت شهرداری در حریم باغ فین با دستور قضایی

طاهری با تأکید بر بی‌اعتنای شهرداری کاشان برای توقف فعالیت در حریم جهانی باغ فین اظهار داشت: پس از اطلاع میراث فرهنگی از فعالیت شهرداری در حریم میراث جهانی باغ فین با ارسال نامه از شهرداری خواسته شد تا کار را متوقف کند. دستور توقفی که شهرداری به آن عمل نکرد. ازاین‌رو برای توقف پروژه اقدام قضایی علیه شهرداری کاشان در دستور کار قرار گرفت.

شهرداری با آگاهی ضوابط حریم را نقض می‌کند

سمیه فرهادی، مدیر پایگاه میراث جهانی باغ فین در گفت‌وگو با رخدادشهر گفت: هفته اول بهمن‌ماه پس از اطلاع از فعالیت شهرداری کاشان در حریم درجه‌یک باغ فین از سوی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی اخطار توقف پروژه داده شد. اخطاری که پیمانکار پروژه از دریافت آن خودداری کرد.

به گفته فرهادی پس از امتناع پیمانکار از دریافت اخطار یگان حفاظت میراث فرهنگی، موضوع به‌صورت مکتوب به شهرداری، شورای شهر، فرمانداری، دادستان و اداره راه و شهرسازی کاشان اطلاع‌رسانی شد.

فرهادی با اشاره به ابلاغ حریم مصوب مجموعه میراث جهانی باغ فین در مردادماه سال ۹۸ از سوی استاندار اصفهان به شهرداری و ۱۳ ارگان شهرستان کاشان گفت: شهرداری کاشان با آگاهی کامل از ضوابط حریم و مقررات میراث جهانی باغ فین اقدام به شکستن حریم این میراث جهانی کرده است.

طبق ضوابط حریم انجام یا صدور هرگونه مجوز یا عملیات اجرایی ساخت‌وساز، تخریب و نوسازی، صدور پروانه ساختمانی، صدور سند گواهی پایان کار ساختمان، تغییر کاربری و نظایر آن در محدوده حرایم بدون استعلام و کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی ممنوع است.

فرهادی با تأکید بر اینکه فعالیت شهرداری کاشان در حریم اثر جهانی باغ فین بدون استعلام و کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی است، اظهار داشت: طبق ضوابط کلیه طرح‌های ساماندهی شهری در محدوده حریم می‌بایست قبل از اجرا به تصویب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برسد.

وی ادامه داد: منظور از کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی یعنی صدور مجوز قبل از شروع عملیات اجرایی، نظارت در حین اجرا و صدور تائید نهایی (پایان کار) توسط سازمان میراث فرهنگی است؛ و هر اقدامی که مطابق این روند صورت نپذیرد تخلف از ضوابط حفاظتی است.

باغ جهانی فین در تاریخ ۱۳۱۴/۹/۱۵ به شماره ۲۴۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان یکی از ۹ باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا