قلعه ثبت ملی جایزان، آغل احشام شد

مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی

قلعه چهاربرجی جایزان از آن دست قلعه‌هایی است که تا حدود زیادی پایدار مانده و با وجود این‌که در مسیر اهواز – بهبهان قرار دارد، از آن برای توسعه گردشگری و ایجاد کاربری پویا همچون اقامتگاه بومگردی یا نمایشگاه‌های محلی و . . . استفاده نشده است.

قلعه جایزان مدت‌هاست خالی از سکنه و تبدیل به آغلی برای حیوانات شده است. قلعه با این‌که از سوی کارشناسان میراث فرهنگی در دو مرحله به صورت مختصر مرمت شده اما اوضاع مناسبی ندارد.

این بنا با وجود پایداری‌ها در معرض تخریب و تعرض واقع شده و مالک بنای مجاور قلعه اقدام به دیوارکشی با بلوک سیمانی در مجاورت آن کرده است. اقدام این مالک در حالی انجام شده که هرگونه ساخت‌وساز در عرصه و حریم بناها و محوطه‌های تاریخی غیرقانونی است. انتظار می‌رود سازمان میراث فرهنگی از تعرض بیشتر به حریم و منظر قلعه جلوگیری کند.

در دهه‌های گذشته اداره کل میراث فرهنگی خوزستان به جز ثبت ملی بنا اقدامی انجام نداده اما حالا که شهرستان امیدیه دارای اداره میراث فرهنگی شده نیم نگاهی به این بنا هم صورت گرفته که البته کافی نیست و انتظار می‌رود از محل اعتبارات شهرستانی و استانی با کمک فرماندار، شرکت نفت و گاز امیدیه و آغاجری مرمت این بنا تامین و با مشارکت مالک این بنا حفظ و پایدار شود.

از سوی دیگر باتوجه به موقعیت قرارگیری این بنا در نزدیکی جاده اهواز به بهبهان و دسترسی راحت به رامهرمز، امیدیه، رامشیر و هندیجان این انتظار می‌رود که مسئولان میراث فرهنگی، فرمانداری و سایر نهادها اعتبارات کافی را برای این بنا تامین و شرایط تغییر کاربری آن را مهیا کنند.

در صورتی که این بنا مرمت و تغییرکاربری پیدا کند با اندیشیدن تمهیدات مناسب همچون نورپردازی می‌تواند بسیاری از مسافران را به خود جلب کرده و حتی محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌های سنتی، گردشگری، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی باشد و همچنین قابلیت تبدیل به  اقامتگاه را باتوجه به زمین‌های کشاورزی و منازل مسکونی اطراف پیدا کند. نجات پیدا کردن این بنا اما نیازمند اعتبارات شهرستانی، استانی و ملی است.

جایزان و امیدیه ظرفیت‌های بسیار بالقوه‌ای از لحاظ تاریخی، طبیعی، صنعتی و مردم‌شناسی دارند که به هیچ وجه دیده نشده و تاکنون برای جلب گردشگر در این شهرها اقدامی نشده است به این دلیل که معرفی و زمینه‌سازی نشده و زیرساخت های لازم بوجود نیامده است. انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر تعرضات پیرامونی در کنار قلعه جمع‌آوری و آن دیوار برچیده شود تا آسیب جدی به قعله وارد نشود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا