ورود افراد فاقد سابقه اجرایی به بازار سرمایه ممنوع_محمدرضا پورابراهیمی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما نمی‌توانیم ریاست بازار سرمایه را برعهده کسی بگذاریم که کوچکترین سابقه اجرایی در کمترین رده‌های مدیریتی این بازار نداشته است.

به گزارش اشکان نیوز ، محمدرضا پورابراهیمی در خانه ملت با اشاره به استعفای رئیس سازمان بورس و ضرورت انتخاب فردی اصلح برای جایگزینی وی، افزود: طی چند روز اخیر پس از شنیدن خبر استعفای رئیس سازمان بورس موضوعاتی مطرح شد ، که موجب نگرانی مجلس، افکار عمومی و فعالان اقتصادی گردیده چرا که فرد جایگزین باید بتواند نیاز امروز جامعه و عملکرد ضعیف بازار بورس را طی ماه‌های اخیر جبران کند. لذا درخواست ما از وزیر اقتصاد این است که با انتخاب فرد صالح دغدغه‌های حوزه بورس را کاهش دهد.

افراد پیشنهادی فعلی برای ریاست سازمان بورس چندان کارآمد نیستند

نماینده مردم شریف کرمان و راور در مجلس در ادامه گفت: متأسفانه خبرهایی از دولت شنیده می‌شود مبنی بر اینکه افراد پیشنهادی برای انتخاب جایگزین چندان کارآمد نیستند و این نگرانی ما را در رابطه با بازار سرمایه دو چندان کرده است.

فعالیت چندین ساله مدیریتی در حوزه بازار سرمایه اولین مولفه فرد پیشنهادی

پورابراهیمی با بیان اینکه افراد پیشنهاد شده برای این مسئولیت بایستی چندین مؤلفه داشته باشند، به توضیح این مولفه‌ها پرداخت و اعلام کرد: نخستین مولفه فعالیت چندین ساله مدیریتی در حوزه بازار سرمایه است، کسی که بازار را کامل بشناسد و به آن اشراف داشته باشد چراکه نمی‌توان فردی را که با بازار سرمایه بیگانه است در رأس این بازار پرالتهاب قرار داد.

سوابق تحصیلی و تخصصی مرتبط دومین مولفه فرد پیشنهادی برای ریاست بازار سرمایه

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دومین مولفه سوابق تحصیلی و تخصصی مرتبط است، در واقع چنین فردی باید تحصیلات ارشد به بالا با رویکرد بازار سرمایه داشته باشد.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه فرد منتخب برای قرار گرفتن در رأس بازار سرمایه باید تخصص لازم را در این حوزه داشته باشد، تصریح نمود: این فرد در صورت داشتن قدرت تحلیل محتوایی موضوعات مرتبط با بازار سرمایه، می‌تواند تصمیمات درست و منطقی برای این بازار آسیب‌دیده بگیرد.

وی معتقد است فرد منتخب برای تصدی بر ریاست بازار سرمایه باید علاوه‌ بر دارا بودن تحصیلات کارشناسی ارشد به بالا ، البته مرتبط با بازار سرمایه ، به مکانیزم‌ها و چارچوب‌های تخصصی این بازار در سطوح بالای علمی و آکادمی تسلط جامع داشته باشد.

داشتن اقتدار و جسارت در اخذ تصمیمات مهم و اساسی سومین مولفه فرد پیشنهادی برای ریاست بازار سرمایه

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مولفه سوم را برای انتخاب رئیس سازمان بورس داشتن اقتدار و جسارت در اخذ تصمیمات مهم و اساسی دانست و تأکید کرد: انتخاب مدیری توانمند و مقتدر که جسارت گرفتن تصمیمات مهم و اساسی را در حوزه های مرتبط با تضییع حقوق مردم داشته باشد ضروری است.

عدم وابستگی به گروه یا جناحی ویژگی شاخص منتخب ریاست بازار بورس

وی همچنین افزود: چنین فردی باید بتواند با صراحت و قدرت تصمیم‌گیری کند، بدون رودربایستی حرف بزند و در مقام یک مدیر تصمیمات شجاعانه بدون وابستگی به گروه یا جناحی در بازار سرمایه بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: چنین فردی باید جلوی جریان‌های مافیایی که علاقمند هستند برای حفظ منافع خود در بازار سرمایه اخلال ایجاد کنند، با جدیت و جسارت بایستد، در واقع این جایگاه به فردی جسور، شجاع، مقتدر و توانمند نیازمند است.

چهارمین مولفه فرد پیشنهادی برای ریاست بازار سرمایه؛ سلامت و پاکدستی فرد

وی مولفه چهارم فردی که باید برای تصدی بر سازمان بورس انتخاب شود را تشریح کرد و گفت: همچنین سوابق این فرد نشان از سلامت او در کارش داشته باشد، درواقع سوءسابقه‌ای در فعالیتش دیده نشده باشد، بنابراین یکی از مولفه‌های مهم برای تکیه بر سمتی مهم مانند ریاست بازار سرمایه سلامت و پاکدستی فرد است.

پورابراهیمی با بیان اینکه مجلس و کمیسیون اقتصادی از فردی که دارای مولفه‌های فوق باشد دفاع می‌کند، گفت: متأسفانه خبرهایی مبنی بر پیشنهاد افرادی که یک روز هم سابقه اجرایی در بازار سرمایه ندارند، به گوش می‌رسد که این خبرها نگرانی ما را دوچندان کرده است. ما نمی‌توانیم بازار سرمایه را برعهده کسی بگذاریم که کوچکترین سابقه اجرایی در کمترین رده‌های مدیریتی این بازار نداشته است لذا از دولت می‌خواهیم از معرفی افرادی که سابقه‌ای در این عرصه ندارند اجتناب کند.

وی تصریح کرد: اگر دولت علیرغم تأکید ما به انتخاب فردی بدون سوابق و شاخص‌های فوق‌الذکر اقدام کند، مجلس برخوردهای قانونی خواهد کرد لذا به دولت و شورای عالی بورس متذکر می‌شویم که انتخاب فردی خارج از شاخص‌های فوق برای ریاست بازار بورس، به منافع ملی و منافع مردم صدمه می‌زند.

وزیر اقتصاد در انتخاب رئیس جدید سازمان بورس دقت کند

وی اضافه کرد: میلیون‌ها نفر منتظرند تا ما تصمیمات کارشناسی و منطقی برای آن‌ها بگیریم بنابراین درخواست‌مان از وزیر اقتصاد این است که در انتخاب رئیس جدید سازمان بورس دقت کند.

به دولت و شورای عالی بورس گوشزد می‌کنیم کاری را انجام دهند که به نفع منافع ملی و نظام است

پورابراهیمی با بیان اینکه هر فردی که دارای ویژگی‌های فوق باشد مورد حمایت مجلس است، افزود: اگر دولت بخواهد خارج از این ویژگی‌ها فردی را انتخاب کند باید تبعات آن را نیز بپذیرد و مجلس در مقابل این تصمیم واکنش نشان خواهد داد لذا به دولت و شورای عالی بورس گوشزد می‌کنیم کاری را انجام دهند که به نفع منافع ملی و نظام است.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اگر کسی بدون دارا بودن مولفه‌های فوق، ازسوی دولت انتخاب شود مسئولیت نظارت پس از آن بر عهده نظام قانونگذاری کشور خواهد بود و مجلس و کمیسیون اقتصادی اقدامات قانونی خود را براساس تکالیف انجام خواهند داد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا