طرح مجدد تله‌کابین در مراجع رسمی تصمیم‌گیری چه معنایی‌دارد؟/آقای بهروز عمرانی حیثیت پژوهشگاه و جامعه باستان‌شناسی را به بازی نگیرید!

مریم اطیابی

به گزارش اشکان نیوز ، بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در گردش ۱۸۰ درجه‌ای در نامه ۲۵ آذر ماه ۹۹ خود خطاب به محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی اعلام کرده که به پیوست گزارش بازدید کارشناسی طرح تله‌کابین تاق بستان را برای صدور دستور مقتضی جهت طرح مجدد در مراجع رسمی تصمیم‌گیری وزارتخانه ارسال می‌کند.

این در حالی است که یک ماه بعد یعنی امروز ۲۴ دیماه جامعه‌باستان‌شناسی کشور مصرانه از دستگاه‌های نظارتی خواستار رسیدگی به شرایط نامناسب میراث فرهنگی شد. همچنین از مسئولان میراث فرهنگی خواستار رفتار مسئولانه و پاسخگویی نسبت به وضعیت محوطه‌هایی همچون تاق بستان شد.

آبان ۹۹ بود که محمد حسن طالبیان اعلام کرد در خصوص تایید کاربری مجموعه‌ی تفریحی-گردشگری تاق بستان و اجرای پروژه تله‌کابین با استناد به ضوابط و مقررات حفاظت عمومی و حریم ویژه ، احداث مجموعه مذکور به همراه ساخت و سازهای مرتبط با آن را ممنوع دانست. اما این فقط مختص مجموعه تفریحی بود .

او در خصوص تعیین مسیر عبور تله‌کابین تاکید کرده بود مقرر شده پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری، با عنایت به وجود تعدد آثار تاریخی و فرهنگی موجود در محدوده، بررسی و در این خصوص صراحتا اعلام نظر نماید که در تصمیمات آتی مد نظر قرار داشته و ملاک عمل خواهد بود.

طالبیان در حالی از این ترفند تکراری و توپ در زمین دیگری انداختن و وقت خریدن استفاده کرد که بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به صراحت ۲۳ شهریور ۹۹ به امید قادری مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه اعلام کرده که هرگونه دخل و تصرف در محوطه‌های باستانی که عرصه و حریم و منظر تاریخی آثار را خدشه‌دار می‌کند از جمله احداث تله‌ کابین در محدوده اثر تاریخی و ملی تاق بستان ممنوع است!

حال بار دیگر با نامه ۲۵ آذر ۹۹ این پرسش مطرح است که بهروز عمرانی چگونه حاضر است حیثیت علمی یک مجموعه‌تخصصی را به بازی بگیرد و اعلام کند گزارش بازدید کارشناسی طرح تله‌کابین تاق بستان را برای صدور دستور جهت طرح مجدد در مراجع رسمی تصمیم‌گیری وزارتخانه ارسال می‌کند.

مگر در فاصله ۲۳شهریور تا کنون امکان تغییر محوطه‌تاریخی، عرصه، حریم، حریم ویژه تاق بستان و یا تغییر نظر باستان‌شناسان در تشخیص محوطه پیش از تاریخ دشت کاهو وجود دارد؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا