تاوان خسارت در تولید واکسن کرونا را چه کسی می‌پردازد

دکتر مصطفی قانعی، رئیس #کمیته_علمی_مقابله_با_کرونا با اشاره به فعالیت محققان کشور در زمینه واکسن کرونا گفت: در حال حاضر ۶ نوع #واکسن_کرونا در حال تست هستند. تمام واکسن‌های بیماری کرونای کشور در حال تست هستند و در فاز حیوانی به سر می‌برند و هیچکدام از این واکسن‌ها در فاز کارآزمایی بالینی قرار نگرفته‌اند.

ما عمداً در واکسن‌ها جلو نمی‌رویم تا ببینیم که در دنیا کدام واکسن بهتر جواب می‌دهد زیرا اگر روی همه این تعداد واکسن چند صد میلیارد هزینه کنیم ولی در نهایت از آن #واکسن استفاده نکنیم خسارت مربوط به تولید را چه کسی می‌دهد.

ما آن‌قدری پول و بودجه نداریم که واکسن تولید اما از آن واکسن استفاده نکنیم. ولی در دنیا کمپانی‌هایی که هزینه می‌کنند تا واکسن کرونا تولید شود بودجه دارند، از این رو هر زمان فاز ۳ را پیش بردند، اثرگذاری بهتر واکسن و کم عارضه بودن آن مشخص می‌شود. در همین راستا ما باید نگاه کنیم کدامیک از واکسن‌ها بهترین اثر و کمترین عارضه را دارد تا آن را به خط تولید برسانیم و هزینه‌ها را در تولید به کار بگیریم.

‍ نابسامانی واکسن کرونا در کشور: نه تنها به مردم بلکه حتی به کارشناسان و پزشکان هم پاسخ درستی داده نمی‌شود. مرجع واحد در کشور نداریم و هیچ قطعیتی هم در هیچ‌یک از این اظهارات مشاهده نمی‌شود.

نورنیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی #امنیت_ملی در گزارشی با انتقاد به نابسامانی در موضوع #واکسن_کرونا نوشته: متاسفانه متولیان امر نتوانستند این موضوع بسیار مهم را به صورت متمرکز مدیریت کرده و ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و تولیدی موجود در کشور را تجمیع کنند، به گونه‌ای که با وجود تلاش‌ها و اقدامات موثر بسیار، شاهد هماهنگی و انسجام لازم در این خصوص نیستیم. نگاهی گذرا به اظهارنظرهای فراوان در خصوص خرید یا تولید واکسن کرونا در کشور طی این مدت نشان می‌دهد که مدیریت این موضوع حیاتی از فقدان وجود مرجع واحد در کشور رنج می‌برد و هیچ قطعیتی هم در هیچ‌یک از این اظهارات مشاهده نمی‌شود.

چرا ستاد ملی مقابله با کرونا و #وزارت_بهداشت نمی‌توانند توانایی‌های موجود در مجموعه‌های مختلف را تجمیع کرده و به آن سر و سامان بدهند تا اظهارنظرهای نامربوط جامعه را دچار التهاب نکند؟ آیا این گمانه درست است که وزارت بهداشت اجازه ورود مدیریت شده مجموعه‌های دیگر در این حوزه را نمی‌دهد؟ یا آن مجموعه‌ها وزارت بهداشت را به عنوان مرجع تخصصی این موضوع در کشور نپذیرفته اند و قائل به هماهنگی با آن نیستند؟

یا مثلاً در حوزه خرید واکسن، چرا پاسخ درستی نه تنها به مردم که حتی به کارشناسان و پزشکان داده نمی‌شود؟ اینکه واکسن قرار است از کدام کشور و کدام شرکت خارجی خریداری شود؟ آیا نسبت به همه ملاحظات آن دقت نظر صورت گرفته تا شائبه‌ها در مورد کیفیت و اثرات واکسن‌های تولید شده ذهن و روح مردم را نیازارد؟ به هر حال دلیل این نابسامانی هر چه هست، تنها نتیجه‌اش کاهش اعتماد عمومی و تداوم اضطراب مردم است.

دکتر شهریاری، رئیس #کمیسیون_بهداشت مجلس در گفتگو با پایگاه خبری صبح‌شد گفته: این که فکر کنید ما می‌توانیم همه جامعه را واکسن بزنیم اصلا واکسن کرونای تولید داخل آن قدری نخواهد بود که بتوانیم همه جامعه را واکسینه کنیم. واکسیناسیون عمومی در کشور حداقل ۱۵۰ میلیون دوز واکسن می‌خواهد که امکان تولید داخلی آن با سرعت وجود ندارد.
سازمان #غذا_و_دارو با تولیدکنندگان توافق کرده قیمت واکسن کرونای ایرانی تا ۷۰ درصد قیمت واکسن کرونای خارجی باشد، بنابراین قیمت واکسن کرونای ایرانی حداقل ۶ دلار خواهد بود و برای گروه‌های پرخطر رایگان است. در خوشبینانه‌ترین حالت، واکسن کرونای ایرانی در خرداد و تیر به دست ما می‌رسد. با توجه به #تحریم‌ها و مشکلات انتقال ارز، امیدی به واردات #واکسن_کرونا نیست.

این حجم از تناقض از کجا نشات می‌گیرد؟
دکتر محرز، محقق واکسن کرونای شرکت شفافارمد، مرداد ۹۹: “تمام جهان برای ساخت #واکسن_کرونا در تلاش هستند اما اینکه #روسیه ادعا بر موفقیت می‌کند جای سوال دارد و باید بپرسیم این کشور تأیید کدام سازمان بهداشت بین‌المللی را گرفته است؟ اشکالی که درباره روسیه وجود دارد آن است که روس‌ها مواد بیولوژیکی تولیدی خود را فقط خودشان تایید می‌کنند و در اختیار هیچ مرجع بین‌المللی قرار نمی‌دهند. روسیه می‌گوید که ما فقط خودمان این واکسن را قبول می‌کنیم.”
پی‌نوشت: تصویر بالا نیز مربوط به اعلام موضع #دکتر_جهانپور، مدیر کل روابط عمومی #وزارت_بهداشت و سخنگوی سازمان #غذا_و_دارو با فاصله حدود ۴ ماه است.

ادعای ایندیپندنت فارسی: نخستین محموله واکسن کرونا ساعتی پیش از کره جنوبی به ایران رسید ، هنوز هیچ یک از مقامات رسمی به این خبر واکنش نشان نداده‌اند.

بر اساس سندی که در فضای مجازی منتشر شده، #وزارت_بهداشت در نامه‌ای به معاون اول #رئیس‌جمهور درخواست کرده مبلغ ۳۰۹۴ میلیارد تومان برای #خرید_واکسن تامین شود. این مبلغ برای خرید ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن از محل ساز و کار بین‌المللی، ۲۰ میلیون دوز واکسن از شرکت سرم انستیتو #هند، ۲۰ میلیون دوز واکسن از #چین و تامین زنجیره سرد صرف خواهد شد.

گفته شده شرکت سرم انستیتو هند در قراردادی با شرکت‌های تولید کننده واکسن کرونای آکسفورد-‌استرازنکا، تولید یک میلیارد دُز از این واکسن با نام Covishield را برای ارائه به کشورهای دیگر بر عهده‌ دارد. پیش از این شنیده شده بود مدیران شرکت استرازنکا در جلسه‌ای که در اواسط آذرماه با مدیران ارشد وزارت بهداشت داشتند اعلام کرده بودند در صورتی که سفارش‌گذاری ایران حداکثر تا دو هفته آینده انجام شود، امکان تحویل حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن و آغاز واکسیناسیون از نیمه اسفند سال جاری وجود دارد در غیر این صورت زمان تحویل به تاخیر خواهد افتاد. انگلیس به عنوان اولین کشور به واکسن آکسفورد-استرازنکا مجوز مصرف اورژانسی داده و هند نیز امروز تائید این واکسن را بررسی و اعلام خواهد کرد.

آیا ایران باید پول پرداخت‌شده برای واکسن کوواکس را پس بگیرد؟ چه واکسن‌هایی کاندیدای استفاده در ساز و کار کوواکس هستند؟

طی ایام قبل، رئیس بانک مرکزی در صفحه‌ شخصی خود اعلام کرد پیش‌پرداخت خرید ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن از کوواکس (ساز و کار تحت نظر سازمان جهانی بهداشت برای تامین واکسن)، علیرغم موانع ناشی از تحریم در اولین روز بعد از تعطیلات ژانویه به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی واریز شد.

بعد از سخنان رهبر انقلاب مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن از آمریکا و انگلستان، تعدادی از مسئولین و کارشناسان [احتمالا با فرض اینکه واکسن‌های کوواکس صرفاً واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی هستند] اعلام کردند این پول پرداخت‌شده باید پس گرفته شود.

این در حالی است که براساس آخرین اعلامیه رسمی سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر #حداقل ۱۲ واکسن کاندیدای استفاده در مجموعه کوواکس هستند و ارزیابی‌ها برای اضافه‌کردن تعداد بیش‌تری واکسن به سبد کوواکس ادامه دارد. در بین واکسن‌های کاندیدا در سبد کوواکس، واکسن‌های تولید شده در آلمان، استرالیا، چین، کره جنوبی و هنگ‌کنگ نیز قرار دارند و البته واکسن‌های تولیدشده آمریکا و انگلستان و همچنین واکسن‌های تولید مشترک کشورهای دیگر با آمریکا و انگلستان نیز در این لیست وجود دارد. واکسن‌های کاندیدا در سبد کوواکس تا امروز عبارتند از:

۱- واکسن AstraZeneca/ University of Oxford (انگلستان)
۲- واکسن Clover Biopharmaceuticals (#چین)
۳- واکسن CureVac (#آلمان)
۴- واکسن Inovio (آمریکا)
۵- واکسن Institut Pasteur/Merck/Themis (فرانسه، آمریکا، اتریش)
۶- واکسن Moderna (آمریکا)
۷- واکسن Novavax (آمریکا)
۸- واکسن SK bioscience (#کره_جنوبی)
۹- واکسن University of Hong Kong (#هنگ‌کنگ)
۱۰- واکسن University of Queensland/ CSL (#استرالیا، فعلا متوقف شده)
۱۱- واکسن Janssen (آمریکا)
۱۲- واکسن Sanofi/GSK (فرانسه-انگلستان)

به نظر می‌رسد با توجه به تنوع کشورها و شرکت‌های تولیدکننده واکسن در سبد مجموعه کوواکس و همچنین عدم ممنوعیت خرید واکسن از جاهای مطمئن دیگر به غیر از انگلستان و آمریکا که در سخنان روز گذشته رهبر انقلاب به آن اشاره شد، امکان استفاده ایران از واکسن‌های مجموعه کوواکس در صورت تایید توسط نهادهای ناظر تا زمان دسترسی به واکسن مطلوب تولید داخل وجود دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا