چه کسی پوآرو را دستگیر می‌کند؟

فاطمه علی اصغر

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور خبر از دستگیری حفاران غیرمجاز می‌دهد و به دستگیری بلاگر معروف به خاطر تخلفش در محوطه‌های ثبت ملی نشده، سیستان و بلوچستان افتخار می‌کند در حالی که صدها حفارغیرمجاز و فروشنده فلزیاب‌ها آزادانه در حال به غارت بردن اشیا تاریخی ایران هستند. اخیرا برخی از نمایشگاه‌های برپا شده در کشورهای عربی و گزارش‌های رسیده از موزه‌های مشهور دنیا، نشان از به نمایش‌ درآمدن آثاری را دارد که به تازگی از ایران خارج شده است. اگر زمانی تیغ تیز انتقاد به سمت قاجارها بود و سلسله پهلوی اکنون شاهد افزایش حفاری‌های غیرمجاز و غارت آثار تاریخی در روز روشن هستیم.

یکی از پربازدیدترین صفحه‌های اینستاگرامی مربوط به فردی است که خود را پوآرو ایران معرفی می‌کند. او مفتخر به عنوانی که خودش به خودش داده، نخبه باستان‌شناسی ایران با بیش ۱۰۰۰ کارشناسی در رزومه‌ کاری‌اش. ۱۴۸ هزار دنباله‌کننده تنها در یک صفحه از هفت صفحه اینستاگرامی‌اش دارد و بیش از ۱۰۰ هزارنفر در تلگرامش عضو هستند.

البته دشمن هم زیاد دارد. دست در این کار بسیار است. همه با هم در یک فضای امن مشغول به کارند. سلطان‌سلاطین، استاد آریایی، استاد سلطان، استاد شهبازی و … گنج‌یابی و فروش فلزیاب در فضای مجازی امن‌تر از کارآفرینی است. دفینه‌یابان آزاد و رها همچون پرنده‌ها در آسمان باستان‌شناسی ایران پرواز می‌کنند، بدون این‌که خطری تهدیدشان کند یا از قانون بترسند. فیلم‌های شناسایی مسیرهای صعب‌العبور گنج‌یابی، چگونه منفجر کردن کوه‌های استوار و استفاده از فلزیاب‌ها را هر روز برای مخاطبانشان پست می‌‌گذارند. جلوی دوربین ظاهر می‌شوند یا سختی به خودشان می‌دهند و یک شکلک روی صورت‌شان می‌اندازند. به نظر نمی‌رسد، دستگیری‌ آن‌ها پیچیده‌تر از اینفلوئنسرهایی چون سحر تبر و مجید خزایی و … باشد.

تماس‌های ما اما برای ارتباط با سردار سرتیپ دوم امیر رحمت‌الهی، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور به جایی نمی‌رسد. اسدی مسئول روابط‌عمومی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در اوایل مرداد ۹۹ در پاسخ به این سوال مشخص که چرا پوآرو باستان‌شناسی دستگیر نمی‌شود؟ می‌گوید: «حتما پیگیری می‌کنیم اما ما امکان فیلتر صفحه‌های اینستاگرامی را نداریم. تلفنی هم از این افراد نداریم.»

تلفن او را ما در کمتر از ده دقیقه پیدا کردیم. این آسانی کار برای همه صفحه‌های فروش فلزیاب‌ها و کارشناسان اشیاء عتیقه صدق می‌کند. آن‌ها برای کسب‌وکارشان نیاز به ارتباط با مردم دارند! ما با همان شماره‌ای که به راحتی پیدا کرده بودیم به پوآرو زنگ ‌زدیم؛

– اگر شیء‌ای برای کارشناسی داشته باشم چه کار باید بکنم؟

– به صفحه اینستاگرام یا تلگرامم بفرستید.

– می‌ترسم شاید یگان حفاظت یا پلیس فتا بفهمند..

– نه اصلا نترس! کسی کاری ندارد. خیالت راحت باشد. ما کاملا فضای ایمنی داریم!

پیگیری‌های ما برای تهیه این گزارش ادامه پیدا می‌کند؛ به صفحه شاکیان پوآرو می‌رسیم که به تازگی در تلگرام راه‌اندازی شده و در همین چند روز اول ۵۳ هزار دنبال‌کننده پیدا کرده است. این صفحه را گویا عده‌ای که قبلا با پوآرو همکار بودند، راه‌اندازی کردند. یکی از آن‌ها نوشته:«آقای کوهسار یا همون پوارو از اول تو زندان بوده که با اقای سلطان آشنا می‌شه و تو زندان تصمیم می‌گیرن، تو این رشته گنج‌یابی شروع به کلاهبرداری کنن سلطان قبلا یه چیزایی رو یاد گرفته بود از فرید باقری …» یکی دیگر از شاکیان می‌گوید: «شوهرم طلاهام رو فروخت، داد به این آقا. نه گنجی پیدا کرد. نه پولش رو پس گرفت. به خاطر این کار افتاد زندان. طلاقم داد. خود این پوارو گزارش داده بود!» شاکیان خنجر از پشت خورده، از فحش و بد و بیراه کم نمی‌گذارند.‌ آن‌ها مدام به پلیس فتا یا یگان حفاظت میراث‌فرهنگی راپورت می‌دهند اما گویا این شکایت‌ها هم عاملی برای دستگیری این نخبه نمی‌شود.

جالب این‌جاست که تنها سه روز از تماس ما با روابط عمومی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی برای پیگیری این گزارش نگذشته بود که خبر کاروان‌های آموزشی حفاری در اصفهان منتشر شد، پس از انتشار بود که وزارتخانه این خبر را از قول فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور برای رسانه‌ها ارسال کرد:«پیگیری‌ برای دستگیری متهم اصلی این پرونده که در حال حاضر متواری است، در دستور کار قرار دارد، حکم توقیف خودروی او در سراسر کشور اعلام شده و این نوید را می‌دهیم که متهم اصلی پرونده که معروف به «پوآرو» است، نیز به زودی دستگیر خواهد شد.» اما دیری‌ نپایید که پوآرو برای مخاطبانش لایو گذاشت و به آن‌ها گفت که برای کباب‌خوری رفته بودند و به رییس قوه قضاییه از همه کسانی که خبرهای او را کار کردند شکایت خواهد کرد!

پوآروها بی‌شمارند. آمار سرانگشتی نشان می‌دهد بیش از صدها صفحه اینستاگرامی گنج‌یابی و کارشناسی اشیاء عتیقه وجود دارد؛ بیشتر از آن در تلگرام. یک رصد کوتاه با کلیدواژه‌های دفینه، گنج، فلزیاب ما را به بیش از ۱۰ سایت فعال گنج‌یابی، ۱۲ صفحه دفینه‌یابی، ۶۰ صفحه فروش فلزیاب، ۲۰ صفحه شناسایی علائم می‌رساند.

فیلم‌های هیجان‌انگیزی از گنج‌یابی را می‌توان در سایت‌های رسمی آپارات و دالفک دید. فروش پایه ستون‌ کاخ‌های هخامنشی در سایت «دیوار» هنوز در یاد همه است. با این‌حال مسئولان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و پلیس فتا مدام تکرار می‌کنند: «حفاران غیرمجاز، خیالشان باید ناراحت باشد چون چشم‌های ماموران ما بیدار است.»

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا