درخواست انجمن علمی باستان‌شناسی ایران از معاون میراث فرهنگی برای شکایت از پوآرو/پوآرو از ترکیه به ایران بازگشت

رییس انجمن باستان‌شناسی ایران در نامه خود خطاب به معاون میراث فرهنگی کشور آورده است: « گرچه همکاران عزیز و گرانقدر یگان حفاظت آن وزارتخانه به صورت شبانه روز مشغول حفظ و حراست فیزیکی از میراث ارزشمند و مهم ایران اسلامی عزیز هستند، امروزه جبهه دیگری در فضای مجازی گشوده شده است که اگر به سرعت و به دقت مورد توجه و رسیدگی قرار نگیرد قطعاً تمامی زحماتی که همکاران عزیز و همچنین همه میراث دوستانی که تاکنون در جهت حفاظت از این میراث به انجام رسانید مانده به ورطه نابودی رفته و آسیب جدید و جدی‌ای بر این آثار ارزشمند تاریخی و باستانی وارد خواهد آورد.»

به گزارش اشکان نیوز ، رئیس انجمن علمی باستان‌شناسی ایران در نامه‌ای به محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور از او خواست از پوآرو که چندی پیش تور گنج‌یابی در اصفهان برگزار کرده بود به دلیل فعالیت‌هایش در فضای مجازی با موضوع دفینه‌یابی شکایت کند.

محمداسماعیل اسمعیلی جلودار، در این نامه اعلام کرد: «چند ماه پیش، انتشار خبر به راه افتادن گروهی از افراد سودجو و غفلت زده در بیابان‌های اصفهان جهت گنج یابی، باعث درد و رنجی عظیم در نزد میراثیان و فرهنگ دوستان ایران شده بود که با هوشیاری و گوشزد کردن این واقعه و اعلام آن به مراجع ذیصلاح، عاملان و آمران آن به قوه قضائیه معرفی و برخوردهای قانونی با ایشان صورت گرفت. اما متأسفانه به تازگی، آقای «ک. ب» یعنی همان فردی که مسئول راه‌اندازی برنامه اصفهان بود، بار دیگر در فضای مجازی با عنوان مضحک «پوآرو» در حال فعالیت و انحراف اذهان عمومی نسبت به ماهیت و اهمیت میراث ملی و فرهنگی کشور و محوطه‌های باستانی است.»

در این نامه آمده است: «در برخی برنامه‌های زنده وی در فضای اینستاگرام نزدیک به ۲۰ هزار تن شرکت کرده‌اند. متأسفانه او با نام بردن از برخی از بزرگان باستانشناسی ایران و نیز با ادعای جعلی مبنی بر باستانشناس بودن (!) در حال انحراف اذهان عمومی و نابودی میراث ملی و فرهنگی این مملکت است که ارزشی فرازمانی و فرا مکانی دارد.»

رییس انجمن باستان‌شناسی ایران در نامه خود خطاب به معاون میراث فرهنگی کشور آورده است: « گرچه همکاران عزیز و گرانقدر یگان حفاظت آن وزارتخانه به صورت شبانه روز مشغول حفظ و حراست فیزیکی از میراث ارزشمند و مهم ایران اسلامی عزیز هستند، امروزه جبهه دیگری در فضای مجازی گشوده شده است که اگر به سرعت و به دقت مورد توجه و رسیدگی قرار نگیرد قطعاً تمامی زحماتی که همکاران عزیز و همچنین همه میراث دوستانی که تاکنون در جهت حفاظت از این میراث به انجام رسانید مانده به ورطه نابودی رفته و آسیب جدید و جدی‌ای بر این آثار ارزشمند تاریخی و باستانی وارد خواهد آورد.»

محمد اسماعیل اسمعیلی جلودار افزوده است: «انجمن علمی باستان‌شناسی ایران براساس وظیفه بنیادی خود و به نمایندگی از باستان‌شناسی ایران و همچنین میراث دوستان کشور، به عنوان برترین نهاد علمی رسمی و قانونی ایران از جنابعالی تقاضا دارد تا در اسرع وقت نسبت به شکایت از فرد یا افراد خاطی در مراجع قضائی دادسرای فرهنگ و رسانه اقدام و همچنین هماهنگی‌ها و رایزنی‌های لازم جهت رصد بیشتر فضای مجازی از سوی یگان حفاظت و حراست وزارت میراث فرهنگی کشور صورت دهد تا دیگر شاهد چنین اقدامات ناپسند و نادرستی نباشیم.»

داستان یک پرونده

صدای میراث چهار ماه قبل برای نخستین‌بار خبر و ویدیوی به راه افتادن کاروان گنج‌یابی در اصفهان را منتشر کرد. این کاروان که برگزاری آن با مسئولیت کوهسار بادفر مشهور به پوآرو در فضای مجازی انجام شد توانسته بود ۵۰۰ علاقمند به گنج‌یابی به همراه ۱۵۰ خودرو را به بیابان‌های شهرستان جرقویه استان اصفهان بکشاند.

با انتشار این خبر، مهدی حجت رییس ایکوموس (شورای جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی) ایران راه افتادن کاروان گنج‌یابی در ایران را آبروریزی فرهنگی در مجامع فرهنگی جهان خواند و از وزارت میراث فرهنگی و نهادهای امنیتی خواست با جدیت با این موضوع برخورد کنند.

جامعه باستان شناسی ایران نیز در بیانیه‌ای از دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی خواست با مسببان این وضعیت برخورد کنند. این جامعه همانزمان مدعی شد «وزارت میراث فرهنگی در پی وقت تلف کردن و هدر دادن منابع و فرصت‌ها است.» و به همین منظور از دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی درخواست کرد موضوع برپایی کاروان گنج‌یابی در ایران را پیگیری کنند.

پس از این واکنش‌ها بود که فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور از دستگیری سه متهم برگزاری کاروان آموزش میدانی گنج‌یابی خبر داد و گفت: «پوآرو متهم اصلی این پرونده همچنان متواری است که بزودی دستگیر می‌شود.»

وعده یگان حفاظت میراث فرهنگی در ماجرای دستگیری پوآرو محقق نشد و دراین مدت نیز کوهسار بادفر ملقب به پوآرو در فضای مجازی و متهم اصلی برپایی کاروان آموزش میدانی گنج‌یابی متواری بود و نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی حتی با زیر نظر گرفتن مکان‌های تردد وی نتوانستند او را بیابند.

پس از این ناکامی بود که یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور از قاضی دادگاه جرقویه که پرونده پوآرو زیر دست او بود، درخواست کرد پرونده کوهسار بادفر به دلیل محدودیت نیرو و تجهیزات در آن شهرستان به پلیس امنیت استان اصفهان منتقل شود.

یکماه پس از این درخواست، قاضی دادگاه جرقویه با انتقال پرونده آموزش میدانی گنج‌یابی به مسئولیت کوهسار بادفر با انتقال پرونده به استان اصفهان موافقت کرد و پرونده به نیروی انتظامی استان اصفهان ارجاع شد.

پوآرو: مشکل حل شده است

در این مدت اما پوآرو از ایران رفته بود و در ترکیه مستقر شده بود. صدای میراث نیز درخواست مصاحبه با کوهسار بادفر را همین زمان و از طریق فضای مجازی مطرح کرد و حتی ۱۰ سوال چالشی نیز برای او ارسال شد. پوآرو اما در پیام‌هایی که به صدای میراث ارسال کرد حاضر به پاسخ به سوالات چالشی صدای میراث نشد و با اعلام این که «فعلا صدای میراث ایران من هستم» ادعاهایی مطرح کرد که در صحت آن‌ها تردید جدی وجود دارد. مثلا اعلام کرد که پرونده‌اش «امنیتی» شده است و این ادعا را مطرح کرد که ۱۱ کمین برای او گذاشته‌اند و در هر کمین ۱۰ گلوله به خودرو او اصابت کرده است. او حتی به صدای میراث گفت که در اتمام این سال‌ها راه‌ خروج آثار تاریخی از ایران را بسته است و دشمنان او این موضوع را تحمل نمی‌کنند. به هر ترتیب امکان آن گفت‌وگو ممکن نشد و چندی بعد کوهسار بادفر به صدای میراث اعلام کرد که «مشکل حل شده است.»

بیش از ۴ ماه است که از موضوع راه‌اندازی کاروان میدانی آموزش گنج‌یابی در ایران گذشته است. کوهسار بادفر مشهور به «پوآرو» حتی در ترکیه نیز به برگزاری کلاس‌های آنلاین گنج‌یابی مشغول بود. از یکماه قبل اما او براساس تصاویری که در اینستاگرام خود منتشر کرده است به ایران بازگشته و همچنان در حال فروش دستگاه‌های فلزیاب و آموزش گنج‌یابی در فضای مجازی است. اقدامی که به گفته باستان شناس‌ها به تخریب محوطه‌های باستانی کشور می‌انجامد. بدین ترتیب مشخص است که پرونده برپایی آموزش میدانی گنج‌یابی در ایران با دستگیری سه تن از برگزارکنندگان این کاروان که مسئولیت اصلی آن با پوآرو بود بسته شده است.

اکنون رییس انجمن علمی باستان‌شناسی ایران از محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور خواسته است که شکایت رسمی از پوآرو را به جریان بیاندازد تا کوهسار بادفر را به دلیل آنچه او کمک به نابودی آثار تاریخی و حتی استفاده از عنوان جعلی باستان‌شناس خوانده است مورد پیگیری قضایی قرار دهد.

شکایت شود پیگیری آغاز می‌شود

سردار امیر رحمت‌الهی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور در واکنش به این نامه در گفت‌وگو با صدای میراث به یادآوری آنچه در پرونده راه‌اندازی کاروان گنج‌یابی گذشته است پرداخت و اعلام کرد: متاسفانه قاضی پرونده جرقویه همکاری لازم را نکرد و ما نیز اگرچه سماجت به خرج دادیم. اما پرونده در حوزه قضایی ایشان بود و نمی‌توانستیم به قاضی پرونده موضوعی را تکلیف کنیم.»

سردار رحمت‌الهی با اشاره به تغییر قاضی پرونده پوآرو در جرقویه اعلام کرد: «ایشان ابتدا حاضر به ارسال پرونده به پلیس امنیت اصفهان و پلیس فتا نمی‌شد که البته این مشکل برطرف شد. اما قاضی پرونده تغییر کرد و قاضی جدید نیز چندان با پرونده آشنا نیست. بنابراین یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور کار خود را در پیشگیری از جرم انجام داده است. اما این که قوه قضاییه چگونه با این پرونده برخورد کرد موضوع دیگری است که ارتباطی به یگان حفاظت میراث‌فرهنگی ندارد.»

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور در پاسخ به این سوال صدای میراث که آیا پرونده پوآرو همچنان در آن یگان باز است گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی در پرونده آـموزش میدانی گنج‌یابی که عده‌ای را جمع کرده بود و به آن‌ها آموزش داده بود ورود کرد و پس از طرح شکایت موفق به دستگیری سه نفر در محل شد. اما پوآرو آنزمان در دسترس نبود و الان که دوباره به ایران بازگشته است و مشغول فعالیت مجدد شده است باید شکایت دیگری علیه او صورت بگیرد تا بتوان اقدام جدید کرد.»

سردار امیر رحمت‌الهی با اشاره به درخواست اخیر انجمن علمی باستان شناسی ایران خطاب به معاون گردشگری گفت: موضوع فعالیت‌های مجدد پوآرو با بخش حقوقی مطرح می‌شود تا با طرح شکایت پیگیری مجدد پرونده او آغاز شود.»

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا