شهرداری در تاق بستان پلمپ کرد!

خط و نشان شهرداری برای تاق بستان این بار به بهانه‌ی سازه‌ی ورودی و تعیین جریمه‌ی 11 میلیارد تومانی

به گزارش اشکان نیوز ، شهرداری کرمانشاه با نهادن یک بلوک در جلوی در تاق بستان اثبات کرد که نه تنها گردشگری و میراث فرهنگی برای شهرداری بلکه برای استانداری هم معنایی ندارد.

شاید به طور غیر مستقیم این هشداری برای تمام افراددوستدار میراث‌فرهنگی از جمله مدیر تاق بستان باشد که با کشیدن تله کابین در حریم ویژه و منظری تاق بستان مخالف است.

حال وزیر میراث فرهنگی و معاون میراث کل کشور و مدیر کل امورپایگاه‌ها همچنین مدیر میراث فرهنگی استان که به دلیل انتشار کلیپ‌هایی از تکیه معاون‌الملک بر روی صندلی‌ای نشسته که هر لحظه امکان سُر خوردن از آن وجود دارد باید از خجالت تا بناگوش سرخ شوند که در اثر مماشاتشان بی‌حرمتی و گروکشی با آثار میراث فرهنگی تا آنجا پیش رفته که چند روزی است به بهانه‌ی یک سازه‌ی پیش ساخته جریمه‌ی ۱۱ میلیاردی تعیین می‌شود و در تاق بستان بلوک و نیوجرسی می‌گذارند و آب از آب هم تکان نمی‌خورد!

اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه در ورودی تاق بستان اوایل دهه ۹۰ یک سازه‌ی موقت با ترکیبی از شیشه و فلز ساخته است. کمیسیون ماده ۱۰۰ اعلام کرده میراث فرهنگی مجوز ساخت این بنا را از شهرداری نگرفته است. سپس این موضوع را به کمیسیون ماده ۵ ارجاع دادند و در شهریور ۹۸ اعلام کردند این سازه غیر قانونی است و باید تخریب شود.

میراث فرهنگی به رای اعتراض کرده و مجدد به کمیسیون تجدید نظر رفته است و تیرماه ۹۹این کمیسیون اعلام کرده به دلیل احداث غرفه تجاری در معبر بصورت خلاف بدون پروانه و عدم رعایت آیین نامه ۲۸۰۰وکسری پارکینگ در مجموع میراث فرهنگی کرمانشاه محکوم به پرداخت ۱۰ میلیارد و ۸۸۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان شده است.

پس از اعتراض میراث این موضوع به کمیسیون ماده ۷خ شهرداری در شهریور ۹۹ ارجاع داده شده و میراث فرهنگی توضیح داده که

این مستحدثات شامل بخش موزه، سالن معرفی اثر، دفتر تحویل امانات گردشگری،اتاق مانیتورینگ و اطلاع رسانی، معرفی صنایع دستی استان است.

لذا این بخش‌ها نیاز مجموعه‌های تاریخی گردشگرپذیر است و طبق دستورالعمل ابلاغی و به استناد بند ۱۰ ماده ۳ قانون اساسنامه میراث فرهنگی این اقدام در راستای ساماندهی مجموعه‌های تاریخی با ماهیت خدمات فرهنگی به گردشگر بوده از سویی بخش موزه‌ای این سازه با حضور سالاری معاون عمرانی استانداری و طلوعی شهردار افتتاح شده و استفاده از عنوان غرفه تجاری بدون توجه به ماهیت و رسالت حاکم بر میراث فرهنگی بوده و بر خلاف مقررات حاکم بر آثار تاریخی است.

دوم این که این سازه از نوع سبک و موقت است. سوم این که بر اساس مصوبات کارگروه گردشگری محل اجرای ورودی طاق بستان در سال ۹۰ به میراث فرهنگی واگذار شده و بر اساس آن نرده کشی انجام و به محوطه الحاق شده و مجموعه در فاصله حداقل ۵۰ متری از نرده‌های ورودی است و بر خلاف رای کمیسیون در معبر نیست.

همچنین به منظور فراهم سازی مقدمات ثبت جهانی در طرح ساماندهی بدیهی است ورودی هم ساماندهی شود. در ضمن مصوبات طرح ساماندهی طاق بستان در سالهای گذشته در کارگروه استانی با ریاست استاندار و کلیه دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری به تصویب رسیده است!

کمیسیون ماده ۷۷ پس از ارسال دفاعیه‌ی میراث فرهنگی هنوز جوابیه‌ی مکتوبی به میراث فرهنگی ارسال نکرده است که این دفاعیه قبول یا رد است. از سویی میراث فرهنگی به دیوان عدالت اداری شکایت کرده که هنوز نوبت رسیدگی به آن نرسیده است.

حال شهرداری در روزهای آخر آذر بدون داشتن حکم قضایی یا ارسال اخطاریه‌‌ای ، جرثقیل آورده و یک نیوجرسی جلوی ورودی تاق بستان نصب کرده،اصلا هم جای تعجب ندارد که در زمان اجرای دستور شهرداری پای یکی از میراثیان شکسته و دو مهره کمر یکی دیگرشان جابه‌جا و در بیمارستان بستری شده است!

اقای وزیر! اقای معاون میراث فرهنگی!آقای شهردار! و اقای استاندار! از خجالت سر به کوه تاق بستان بگذارید که چنین اتفاقاتی در یک محیط فرهنگی رخ می‌دهد!

در ضمن اقای مدیر کل میراث فرهنگی استان یعنی شما نمی‌توانید با استاندار صحبت کنید و نامه‌نگاری کنید که این پلمپ رفع شود؟ یعنی هیچ کدام از این مفاد قانونی محل ارجاع نیست و شما نمی‌توانید به دادستان نامه بنویسید و درخواست رفع پلمپ کنید!

در ضمن دستگاه نظارتی ورود پیدا کند که چرا میراث فرهنگی کرمانشاه چند صباحی است بر مدار توطئه می‌چرخد؟ نفس بی‌حرمتی به تکیه سرجای خود و رسیدگی به آن حق مسلم اما چرا اکنون این کلیپ‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود؟ چرا یکباره تاق‌بستان چنین اتفاقاتی برایش می‌افتد؟ چه کسانی با چه کسانی تسویه حساب دارند؟ قربانی این تسویه حساب‌ها چه کسانی و چه چیزهایی هستند؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا