حکایت غم‌انگیز پلنگ ایرانی گرفتار در تله آهنی بشاگرد/دست چپ پلنگ ایرانی را از شانه قطع کردند

گزارشی دریافت شد مبنی بر به‌ دام افتادن یک پلنگ در تله‌ی سیمی نه آهنی در ارتفاعات شهرستان بشاگرد هرمزگان ، نیروهای محیط زیست این استان عازم منطقه مذکور شدند و برای نجات این پلنگ نیازمند امکاناتی از جمله «دارت» ، «داروی بیهوشی» و «نیروی متخصص» بودند اما محیط‌بانان هرمزگانی نتوانستند برای رهایی پلنگ اقدامی انجام دهند.

به گزارش اشکان نیوز ، اکیپی شامل دامپزشک و امکانات بیهوشی و درمانی عازم منطقه بشاگرد می‌شود دقیقاً دو روز بعد از اسارت پلنگ ایرانی در دام که بیم از دست رفتن جان این گونه با ارزش می‌رفت برای نجات این پلنگ اقدام می‌کنند با توجه به اینکه پلنگ دو شبانه روز در تله گرفتار بود از ناحیه دست دچار جراحت شدیدی می‌گردد .

البته برخلاف آنچه که خلاف واقع در رسانه‌های دولتی اعلام شد ، که دست پلنگ بشاگرد در تله سیمی گرفتار شده ، اما با کمال تأسف دست پلنگ در تله آهنی گرفتار شده بود که با هر دفعه دیدن محیط بانان جهت گرفتن عکس و بازدیدهای بی‌نتیجه از این پلنگ تکان‌های شدیدتری می‌خورد و آسیب جدی‌تری می‌بیند و تله‌های سیمی فقط دور پنجه یا دست حیوان افتاده، سفت می‌شود و امکان رهایی را از جانور می‌گیرد ، اما تله‌های آهنی با فشار بسیار زیاد بسته شده و اندام گرفتار در تله را له می‌کند.

با توجه به اینکه پلنگ بیش از چند روز در این تله گرفتار بود بدین معنا که فقط اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان سه روز باخبر شده بود از این واقعه، و با تأخیر ۷۲ ‌ساعته تا رهایی اقدام می‌شود بهبودی و درمان دست چپ این گونه ارزشمند در ابهام قرار می‌گیرد با اینکه پلنگ را زنده‌گیری و برای درمان به بندرعباس منتقل می‌کنند باز هم اقدام مؤثری جهت مداوم انجام نمی‌دهند.

متأسفانه دست پلنگی که در ارتفاعات بشاگرد در تله‌ی آهنی گرفتار شده بود به‌ دلیل نکروز (بافت مردگی) شدن بافت و با تشخیص دامپزشکان طی عمل جراحی در تهرآن قطع می‌شد.

این پلنگ ماده و نسبتاً جوان بیش از چندین روز در تله‌ی فلزی گرفتار شده بود که همین عامل منجر به نکروز بافت و نهایتاً قطع دست می‌گردد.

دردناکتر اینکه پلنگ هرگز قادر به ادامه زندگی در زیستگاه طبیعی نبوده و در قورت زنده ماندن نیز می‌بایست در اسارت به حیات خود ادامه دهد. امیدی به کمک دولتی نیست کاش خیرینی برای تهیه دست مصنوعی پا جلو بگذارند.


گزارشی از حسن عباسی

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا