شب یلدای کرونایی یا امسال شب یلدا را چگونه برگزار کنیم؟!

نوشته‌ی: راشدانصاری

در راستای این که در شرایط فعلی مانده ایم بالاخره مراسم شب یلدا را برگزار کنیم یا نکنیم،(می خوای بکن، می خوای نکن!) عجبا!!لعنت بر شیطان!…بگذریم، یک سری پیشنهادات اساسی و حیاتی داده ایم که خودمان هم واقعاً نمی دانیم بالاخره برگزاری مراسم خوب است یا بد است و یا به هر حال امسال شب یلدا را چگونه برگزار کنیم!؟
۱- برگزار نکنیم! همین. این شد حرف حساب! مسئولین محترم نیز خیال شان راحت خواهد شد!
اصلاً با این گرانی آجیل و میوه و شبچره ما از خدا می‌خواهیم مراسم شب یلدا بدون مهمان برگزار کنیم و خوشحال تر خواهیم شد که از ساعت شش عصر تا شش صبح مقررات منع رفت و آمد در شهر ما برقرار بشود تا کسی جرات نکند پایش را از خانه بیرون بگذارد.
البته چون ممکن است مهمان‌ها قبل از ساعت شش عصر شبیخون بزنند، بهتر است منع عبور و مرور پیاده و سواره از دو روز قبل اجرا بشود.
و در نتیجه به قول دوستی باید عرض کنیم، شعار امسال ما بر خلاف گذشته این است که: “نه منو ببر به خونه تون/ نه بیا به خونه ی ما…!”
۲- به قول شاعری ناشناس: “شب یلدا ز راه(ره) آمد دوباره/
بگیر ای دوست! از غم ها کناره”
(ره) داخل پرانتز از خودمان بود که وزن شعر روان تر شود و منظور دیگری نداریم!
که البته بی اجازه ی شاعر! امسال باید این بیت را دستکاری کنیم و بگوییم:
“شب یلدا ز (رَه) آمد دوباره”
بگیر ای دوست از یاران کناره!
۳- برگزار کنیم، اما بدون تماشاگر! درست مثل فوتبالِ بدون تماشاگر. فقط آجیل و هندوانه (در نقش صندلی های ورزشگاه) در مراسم حضور داشته باشند!
۴- -برگزار کنیم، ولی بنا به فرمایش رییس جمهور محترم، از طریق فضای مجازی. یعنی تعدادی از دوستان مان و اعضای خانواده و فامیل را جمع کنیم و برویم منزل دوستی و مراسم شب یلدا را در آن جا برگزار کنیم. بعد با خونسردی تمام از مراسم یاد شده فیلم بگیریم و تصاویر آن را از طریق فضای مجازی برای این و آن بفرستیم.ضمن این که این و آن نیز می توانند همین کار را بکنند و کلیپ های شان را از طریق فضای مجازی برای آن و این بفرستند! (به این می گویند شب یلدای مجازی!)
۵- رگزار کنیم، اما همگی تا پایان مراسم ماسک های مان را بر نداریم. به این صورت هم آجیل های گران قیمت و زبان بسته! و زبان باز ( مثل پسته!)، از گزند افراد گرسنه در امان می ماند و هم خودمان از خطر ابتلا به ویروس کرونا مصون می مانیم.
۶- برگزار کنیم، ولی اگر کرونا قصد ورود به منزل مان را داشت، در به رویش باز نکنیم! با این کار کرونای لعنتی آن قدر پشت در می ماند، که از سرما یخ می زند!
۷- و یا این که امسال مراسم شب یلدا را کُلاً برگزار نکنیم، در عوض سال آینده اگر شرّ کرونا کنده شد، دو شب متوالی شب یلدا داشته باشیم!
۸- در راستای این که ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و….بیاییم و به جای شب یلدا، روز یلدا را برگزار کنیم! هم به خاطر این که چون روز بلندتر است به کارهای مان می رسیم، هم با این کار دل مسئولان عزیز که مدام می گویند از شب نشینی و…. خودداری کنید، را به دست می آوریم! ضمن آن که مراسم شب یلدا در روز برگزار کردن یکی از مزیت هایش نسبت به شب این است که دیگر شب نیست که اگر برق قطع بشود، هر کسی هر مقداری که دوست داشته باشد، در تاریکی آجیل بریزد داخل جیبش و برود!
روز است و همه چیز به صورت شفاف زیر ذره بین میزبان قرار دارد!
۹- اصلاً بیایید و درست مثل همیشه شب یلدا را برگزار کنیم. (کی به کیه!)
یعنی با حضور اعضای خانواده و فامیل دقیقاً همچون سال های قبل. به بازار هم مراجعه کنیم و هندوانه و آجیل را با خیال راحت تهیه کنیم. ولی با صدا و سیما تماس بگیریم و یا به شبکه های اجتماعی پیام ارسال کنیم که ما امسال برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا،از برگزاری شب یلدا منصرف شدیم! به همین سادگی! تصویری بسیار غم انگیز هم از خودمان بگذاریم وضعیت و استوری که مثلاً خیلی ناراحتیم!

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا