به مناسبت یلدای آخر قرن؛مهرکده‌های ایران در تاریکی هزارساله فرو می‌ریزند / چه زمانی خورشید آن‌ها طلوع می‌کند؟

مهرکده‌های برازجان و دشتستان بوشهر هنوز در تاریک‌ترین لحظه‌های تاریخی در انتظار طلوع خورشید نشسته‌اند اما به نظر قرار نیست، نوری بیاید و آن‌ها را از چنگال تاریکی نجات دهد. مهرکده‌های برازجان و دشتستان از انگشت‌شمار مهرکده‌های ایران هستند که با ساختاری کامل از دل تاریخ به ما رسیده‌اند.

به گزارش اشکان نیوز ، با این‌حال قاچاقچیان و حفاران غیرمجاز تنشان را سوراخ‌سوراخ کردند و مدیران میراث‌فرهنگی بوشهر حتی یک‌بار هم نشده برای رسیدگی به وضعیت این بناهای ارزشمند سری به آن‌ها بزنند، چه برسد به آن‌که اقدامی برای نجاتشان انجام دهند.

بعید نیست، در حالی که شب یلدای دیگری را جشن می‌گیریم، حفاران غیرمجاز در جستجوی گنج، مهرکده‌‌ای دیگر را از بین ببرند؛ در حالی که یلدا، جشنی به جا مانده از آیین مهر است، یکی از قدیمی‌ترین ادیان تاریخ بشر که بسیاری از ادیان همچون مسیحیت ریشه در آن دارند.

اسماعیل یغمایی، باستان‌شناس پیشکسوت ایران، از معدود باستان‌شناسان ایرانی است که مهرکده‌های برازجان و دشتستان را کاوش کرده و قرار است در کتابی در دست چاپ، بر پایه کاوش‌های باستان‌شناسی از مهرکده‌های ایران بنویسد.

او دل‌نگران وضعیت مهرکده‌های باقی مانده ایران است و به «میراث‌خبر» می‌گوید: «مهرکده‌های برازجان بارها و بارها مورد تجاوز قاچاقچیان اشیاء عتیقه قرار گرفته‌ و کاملا رو به ویرانی است. مقصر اصلی این اتفاقات میراث‌فرهنگی بوشهر است. من درباره اهمیت مهرکده‌ها در تاریخ ایران بارها هشدار داده و نوشته‌ام اما متاسفانه‌ گوش شنوایی وجود ندارد.»

یغمایی تاکید می‌کند: «مهرکده‌های برازجان و دشتستان اگر از بین بروند ما هیچ نیایشگاه مهری با این ساختار کامل نداریم. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی با گرته برداری از مهرکده‌ها نیایشگاه‌های بسیار برپا و آن‌ها را حفظ کرده‌اند.»

اگر نیایشگاه‌های مهری ایران به دلیل بی‌توجهی‌ مسئولان از بین برود، شاید برای همیشه از این نشانه‌های تاریخی مهر در ایران از بین برود. تا امروز هم آیین مهر از سوی اروپاییان مصادره شده است. پژوهشگران غربی بیش‌تر از ایرانی‌ها از آیین مهر و میترائیسم نوشته‌اند در حالی که در ایران منابع محدودی وجود دارد و مطالعات اندکی در این زمینه انجام شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا