واکاوی فیلمی که یک روز پس از ترور نمایش داده شد/نیسان آبی تروریست‌ها در فیلم سفارشی وزرات اطلاعات

بدتر از بادیگارد، نمایش فیلم سینمایی روباه، یک روز پس از ترور بود. ساعت ۱۴ روز شنبه پس از اخبار سراسری، وقتی از شبکه دو فیلم سینمایی روباه را دیدم، خشکم زد.

حمید رسایی: یکی از نهادهایی که در واقعه ترور شهید فخری‌زاده، بسیار بد عمل کرد، صدا و سیما بود. متاسفانه رسانه ملی کشور در این موضوع به معنای واقعی کلمه، گیج بود. چه در پوشش اخبار ترور و چه در اطلاع رسانی درباره هویت این شهید. اما سوگمندانه اشکال فقط به این موارد ختم نمی‌شد.

سیما درحالی که هنوز در نحوه اطلاع‌رسانی موضوع ترور تلو تلو می‌خورند، در شام واقعه ترور، از چند شبکه خود، فیلم بادیگارد حاتمی‌کیا را پخش کرد. بدون توجه به اینکه نمایش بادیگارد بعد از یک عملیات تروریستی موفق، چه پیامی را به مخاطب القا می‌کند!

بدتر از بادیگارد، نمایش فیلم سینمایی روباه، یک روز پس از ترور بود. ساعت ۱۴ روز شنبه پس از اخبار سراسری، وقتی از شبکه دو فیلم سینمایی روباه را دیدم، خشکم زد.

روباه، فیلمی به کارگردانی و نویسندگی بهروز افخمی است که در سال ۹۳ ساخته شده است. فیلم با بازی موش و گربه‌ای مأموران اطلاعاتی با یک پیک موتوری آغاز می‌شود که ناخواسته در دام یک جاسوس اسرائیلی افتاده. خلاصه فیلم این است که یک مأمور اسرائیلی برای ترور دانشمندان هسته‌ای به ایران فرستاده می‌شود. این مأمور ورزیده، عملیات‌هایش را به تنهایی اما با همکاری آدم‌های فریب خورده و یکبار مصرف داخلی انجام می‌دهد که از نوع مأموریت خود خبر ندارند.

در ادامه فیلم، یک موتورسوار مسافرکش در دام او می‌افتد اما از آنجا که وزارت اطلاعات این جاسوس اسرائیلی را در چتر اطلاعاتی خود دارد، این پیک موتوری که ابتدا به طمع دلار نادانسته وارد عملیات ترور شده بود، به عامل نفوذی وزارت اطلاعات تبدیل می‌‌شود.

اما از جایی جالب می‌شود که عامل رژیم صهیونیستی برای اقدامات خود، یک نیسان آبی رنگ خریداری می‌کند اما…

ملاحظه کنید! یک روز بعد از عملیات موفق تروریست‌ها درباره یکی از دانشمندان هسته‌ای، آن هم با استفاده از یک نیسان آبی رنگ، مردم از تلویزیون فیلمی با همین مضمون می‌بینند با این تفاوت که بر خلاف حادثه تروریستی واقعی روز جمعه، در فیلم روباه، عملیات تروریستی ناموفق و عامل آن به دام مأموران وزارت اطلاعات می‌افتد!

من این را از یک بُعد، اوج بی‌سلیقگی و بی‌سوادی رسانه‌ای می‌دانم. نمایش چنین فیلمی در این مقطع، تنها یک نتیجه در ذهن مخاطب خواهد داشت و آن هم تقویت رژیم صهیونیستی است. این را هر بی‌عقلی می‌فهند، چطور کسانی که آن را روی آنتن فرستاده‌اند، نفهمیده‌اند! مخاطب یک روز پس از ترور، با دیدن این فیلم چه احساسی پیدا می‌کند آن هم وقتی همه رسانه‌ها از موفقیت این عملیات حساس خبر می‌دهند و هر ساعت صحبت از نیسان آبی رنگ تیم ترور است؟

اما موضوع نه فقط از بُعد رسانه‌ای که از منظر امنیتی هم قابل مداقّه است. سال ۹۵ وقتی فیلم روباه بهروز افخمی، روی پرده سینما رفت، برخی رسانه‌ها این فیلم را سفارشی و مورد حمایت وزارت اطلاعات دانستند. تهیه‌کننده و کارگردان اما خیلی محکم این ارتباط را نفی کردند.

ارتباط فیلم روباه با وزارت اطلاعات در حالی نفی شد که یک سال بعد، محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت روحانی در ۲۵ مرداد ۹۶ در جلسه تأیید صلاحیت وزرای کابینه دولت دوازدهم در مجلس گفت: «ما در جهت آگاهی بخشی عمومی از هنرهای مختلف همچون سینما استفاده کرده و مثلاً در هنر سینما در سال ۹۳ فیلم سینمایی روباه را برای مقابله با نفوذ دشمن تولید کردیم.»

علوی در بین اعضای امنیتی کابینه روحانی، تنها فرد غیرامنیتی است. گفتگوی عجیب او درباره نحوه انتخابش برای وزارت اطلاعات و اعترافش به اینکه هیچ نسبت و علقه‌ای با این وزارتخانه حساس نداشته و فقط با اصرار روحانی این جایگاه را پذیرفته، همچنان در فضای مجازی می‌چرخد.

در تلاش بی‌وقفه نیروهای امنیتی و بدنه پرتلاش وزارت اطلاعات تردیدی نیست. در اینکه رژیم صهیونیستی بارها از این سربازان گمنام امام زمان (عج) ضربه خورده نباید شک کرد اما آیا استفاده رژیم صهیونیستی از نیسان آبی رنگ در ترور شهید فخری‌زاده را نمی‌تواند پیامی در پاسخ به ادعای وزیر اطلاعات باشد که رسماً خود را سفارش دهنده این فیلم نشان می‌‌دهد؟ آیا پشت پرده نمایش این فیلم از رسانه ملی آن هم یک روز پس از عملیات موفق ترور، با چند واسطه می‌تواند هدفمند بوده باشد؟

از نکات جالب فیلم روباه که به سفارش دولت روحانی ساخته شده، دیالوگی است که پس از دستگیری عامل اسراییلی، توسط سر تیم اطلاعاتی پرونده عنوان می‌شود. وی در این بخش خطاب به تروریست بازداشت شده (که در فیلم برادر نتانیاهو است) می‌گوید: فکر می‌کنید ما خبر نداریم که نتانیاهو تو را فرستاده تا با ترور دانشمندان هسته‌ای، مذاکرات را بهم بزنید و اوباما هم بترسد و مذاکره را رها کند!

اگر از من بپرسید، خواهم گفت که نقطه کلیدی و گل فیلم روباه، این دیالوگ است. اساساً فیلم برای این دیالوگ ساخته شده تا این پیام را به بیننده منتقل کند که برجام همواره مورد نقد صهیونیست‌ بوده. این اسرائیلی‌ها هستند که نمی‌خواهند بین ایران و آمریکا توافقی صورت بگیرد! از این منظر، به نظر می‌رسد فیلم روباه، بیشتر به سفارش وزارت خارجه ظریف است تا وزارت اطلاعات علوی!

این دیالوگ دقیقا همان خطی است که جماعتی در داخل و خارج از کشور دنبال می‌کنند تا القا کنند که ترور دانشمندان هسته‌ای ایران برای بهم زدن مذاکرات است. در حالی که ترور و تحریم، دو روی یک سکه هستند و برجام در راستای تقویت این سکه است.

هر طور نگاه می‌کنم، نمی‌توانم از نمایش فیلم روباه با این مضمون آن هم یک روز پس از ترور شهید فخری‌زاده، به راحتی عبور کنم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا