جولان در محوطه‌های تاریخی برای جذب فالوور بیشتر/اینبار نوبت بلاگرهاست محوطه‌های تاریخی را شخم بزنند

در فضای مجازی متنی از یک خانم علاقه‌مند به حوزه تمدن و تاریخ و فرهنگ ایران منتشر شده که حاوی عکس‌هایی از دو نام آشنا در حوزه گردشگری است یکی اهل سیستان و دیگری یک بلاگر

به گزارش اشکان نیوز ، نویسنده خطاب به مسئولان میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان اعلام می‌کند:« در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۹، فردی به نام س. ت با همراهی راهنمای محلی م.ن به منطقه باستانی و با ارزش تاسوکی، رود بیابان و گردی کلات به بازدید توریستی می‌روند.

آقای ت که فردی سرشناس در اینستاگرام است از طرفدارانش می‌خواهد که: «الان وقتشه پیج منو استوری کنید بزارید رفقاتونم از این همه چیزای باحال ببینند و لذت ببرند» با او همراه شوند و شروع به تخریب محوطه می‌کند.

در حالی که ما می‌دانیم هنوز هیچ کاووش علمی و مطالعه باستان شناسی بر روی این داده‌های با ارزش صورت نگرفته، ایشان «قسمت‌های سالم تر» یک گور با ارزش را جدا کرده تا عکسی برای استوری‌اش بگیرد. در ادامه او یک شیء را که حدس می‌زند دسته آسیاب است برمی‌دارد و تکه‌هایش را کنار هم چیده و با هشتگ پازل و سرگرمی منتشر می‌کند.

او چند گور دیگر هم تخریب کرده و سفال‌ها، گیره سر فلزی، خشت و…را از سوی به سوی دیگر می‌برد. راهنمای محلی نه تنها تذکری نمی‌دهد بلکه او را همراهی می‌کند: “بریم یکم اسکلت بازی شب بیاد به خوابتون دلم خنک شه”

این علاقه‌مند ادامه می‌دهد: حال سؤال اینجاست که تخریب محوطه‌های باستانی، عدم حفاظت از میراث فرهنگی و بها دادن به گردشگری مخرب تا کی ادامه دارد؟ مگر ما شاهد نبودیم که چگونه گردشگری ناپایدار به جزیره هرمز آسیب زد و ساکنان اصلی جزیره را مجبور به کوچ کرد چرا که قادر نبودند با اسکان بی‌رویه توریست‌ها، اجاره منزل خودشان را دیگر بدهند؟

مگر ما ندیدیم چگونه گردشگری آسیب زننده مردمان محلی روستای ابیانه را آزرده خاطر کرد و به جای گردشگرپذیر، با همه مهربانی شان تا حدی گردشگر ستیز شده اند و از گردشگر پیوسته طلب پول می‌کنند و بس؟ این نوع از گردشگری چه جاذبه‌ای می‌تواند داشته باشد و چه پایداری؟

آیا ما تجربه گردشگری یک روزه و تورهای شاد و جشن رنگ را در طبیعت شمال ایران ندیدیم که چگونه گوسفندها را گَر و آب‌ها را آلوده و زمین‌ها را سمی و کشاورزان را آزرده کرد؟

آیا من به عنوان یک علاقمند، اجازه این را دارم که پاسخی از شما بخواهم که چرا میراث فرهنگی و ملی ما، جنگل های قدیمی ما، فرهنگ دیرین ما، اینطور توسط افراد ناآگاه که به خود عنوان مدرس، کارشناس و مشاور را می دهند، به یغما می‌رود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا