شمارش معکوس برای حذف کامل یک سنگ نگاره “تاریخی در خونگ اژدر” ایذه+ تصاویر

مردم محلی از حذف کامل یکی از مهم‌ترین آثار دوره‌ تاریخی "پارتی - الیمایی" در استان خوزستان خبر می‌دهند.

بنا به گفته مردم بومیِ روستای گردشگری و تاریخی خونگ اژدر، شمارش معکوس برای حذف کامل یکی از مهم‌ترین آثار دوره‌ تاریخی “پارتی – الیمایی” در استان خوزستان مدت‌ها است که آغاز شده و دیری نخواهد پایید که این سنگ نگاره برای همیشه از بین خواهد رفت.

این سنگ نگاره تاریخی که قدمتی بیش از ۲۲۰۰ سال دارد از ارزشمندترین اسناد تاریخ سیاست و حکومت‌داری در تاریخ ایران و جهان محسوب می‌شود که در پانزده کیلومتری شهرستان ایذه و در روستای خونگ اژدر قرار دارد.

در این نقش برجسته تفویض قدرت توسط مهرداد اول اشکانی به حاکم محلی ایلیمائید (بازماندگان ایلامیان) به تصویر کشیده شده است. به دلیل فقر منابع دوره اشکانی، نقش برجسته خونگ اژدر از اهمیت منحصر به فردی در تاریخ ایران و جهان برخوردار است.

یکی از دوستداران میراث فرهنگی به خبرنگار ایلنا، گفت: بی‌توجهی‌های متداوم و عدم نگرانی متولیان اداره‌ کل میراث فرهنگی استان خوزستان در نگاهبانی و نگهداری درست از یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخ خوزستان و ایران، باعث شده است تا خطر حذف این سنگ نگاره‌ ارزشمند بیش از همیشه احساس شود. این سلب مسئولیت اداره‌ کل میراث فرهنگی تنها مختص به این اثر نیست و در دیگر نقاط استان خوزستان هم شرایطی بهتر از این به چشم نمی‌خورد.

با توجه به گزارش‌های منابع محلی، دره تاریخی آب رو میان روستای خونگ اژدر و نقش برجسته، بارها توسط افراد ذینفع مورد خاک‌برداری قرار گرفته است که این امر سبب سست شدن خاک منطقه و فرونشست زمین در بسیاری از نقاط شده و هر آن می‌تواند سبب بروز حوادث ناگواری شود. حوادثی که هم می‌تواند متوجه سنگ نگاره و هم خود روستا شود.

نوروزی دهیار خونگ اژدر می‌گوید: پیشتر اهالی روستا در ساخت‌وسازهای خود از کف این دره کوپال برداری می‌کردند. ما تمام تلاش خودمان را کردیم تا جلوی این کار را بگیریم. متأسفانه با توجه به توریست پذیر بودن و باستانی روستا، تاکنون اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان حتی یک هزار تومانی برای نگهداری از آثار این روستا هزینه نکرده است. نقش عیلامی خونگ اژدر که کاملاً محو شده و چیزی از آن دیده نمی‌شود. نقش الیمایی نیز با توجه به عدم مراقبت و ترمیم و نصب حفاظ در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برد. خود من به‌عنوان دهیار با مدیرکل فعلی چند بار حرف زدم ولی هیچ پاسخی جز وعده دادن دریافت نکردم. اداره‌ی کل به ما می‌گوید خودتان بروید و برای راهنمای مسیر نقش برجسته‌ها تابلو بزنید. اگر قرار بر هزینه کرد ماست این وسط نقش اداره‌ کل میراث در حفظ و نگهداری و مراقبت از آثار چه می‌شود؟

نوروزی می‌افزاید: بارها گفته‌اند بودجه آمده و به‌زودی شروع به کار می‌کنیم. بودجه‌ای که پس از نابودی نقش برجسته‌ها هزینه شود نوش داروی بعد مرگ سهراب است.

یک آگاه محلی می‌گوید: به دلیل عدم نظارت درست روی نقش برجسته‌های ایذه طی سالیان گذشته این آثار، یا آسیب‌های بسیار دیده‌اند یا توسط افراد ناشناس در کنار آثار و یاروی خود آثار حکاکی‌های تأسف‌برانگیزی انجام گرفته است.

وزارت میراث فرهنگی یا از شرایط آثار و ابنیه‌ تاریخی خوزستان خبر ندارد، یا هنوز متوجه جایگاه تاریخی خوزستان نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا