یوکا! ای جانِ بافتِ تاریخیِ شیراز؛ کجایی؟!

مریم اطیابی

خبرها حاکی از آن است که بافت تاریخی شیراز همچنان مانند گذشته اندر خم یک کوچه است و همچنان این پرسش‌ها مطرح است:

۱. از سال ۹۱ که طرح ۵۷ هکتاری مطرح و اجرا شده چند خانه در این محدوده و در بافت ۳۶۰ هکتاری ثبت ملی شده است؟

۲. چرا وقتی وزارت راه و شهرسازی حاضر به پرداخت هزینه مستندنگاری برای ثبت خانه‌های در خطر تخریب شدند،معاون میراث فرهنگی کل کشور و مدیر کل وقت دفتر حفظ و احیا بناها،بافت‌ها و محوطه‌ها، شرح خدماتی به مشاور ارایه دادند که خیلی بیشتر از شرح خدمات لازم برای پرونده‌های ثبتی خانه‌ها بود و هزینه اجرایی به گونه‌ای بالا رفت که مشاور نتوانست کار را انجام دهد و کنار کشید؟

۳.مبلغی که راه و شهرسازی برای طرح حفاظت بافت تاریخی شیراز تخصیص داده بود با چه عنوانی و کجا هزینه شد و مبلغ آن چقدر بود؟

۴. تیم ایتالیایی شامل یوکایوکیتو(که کتابش توسط معاون میراث فرهنگی کشور ترجمه شده)، همسرش و ایتالیای دیگری پس از بستن قرارداد هزینه خود را دریافت کرده است؟ آیا کار او خروجی داشته؟در نهایت چه چیزی تحویل داده شده است؟

۵.چرا وقتی ۵۷هکتار از بافت تاریخی شیراز در حال تخریب بود بجای ثبت و حراست، یکباره صحبت از یک تیم ایتالیایی می‌شود و امروز هر جا در شیراز پیگیر می‌شوید خروج یک هیچ بزرگ است؟

۶. و چرا بافت تاریخی شیراز با داشتن آثار شاخصی از دوره زندیه و قاجار همچنان ثبت ملی نشده است؟

و اینک نگاهی به اخباری در این خصوص:

۳۰ آبان ۸۲ خبرگزاری مهر :
علیرضا قلی‌نژاد مدیر میراث فرهنگی شیراز با یادآوری اینکه در بافت تاریخی شیراز ، آثار بسیار با ارزشی  چون  بازار تاریخی شیراز(بازاروکیل)  و خانه‌های قدیمی متعدد مربوط به دوره قاجاریه  و زندیه و همچنین  ارگ کریمخانی وجود دارد،گفت: بدنبال اجرای این طرح،برای تمام بناهای موجود در بافت تاریخی شیراز ، با توجه به اطلاعاتی که  ذکر شد ، شناسنامه  تهیه می‌شود .
او با اشاره به اینکه  تهیه شناسنامه، در دو مرحله انجام می‌شود، گفت: مرحله اول شروع شده و تا دی ماه امسال ادامه خواهد داشت  و مرحله دوم نیز، از دی ماه  تا فروردین ماه ۱۳۸۳ به طول خواهد انجامید.

۲۵ مرداد ۸۳ خبرگزاری ایسنا:
علیرضا قلی‌نژاد مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان فارس گفت:
مرحله‌ی اول برنامه‌ریزی، تهیه‌ی شناسنامه از بافت تاریخی بود که از این مرحله، ۲۰ هزار پلاک در سطح ۳۶۰ هکتار بافت تاریخی شیراز، پلاک به پلاک شناسایی و میزان ارزش هر یک مشخص شد. پس از این باید بررسی کنیم که چه عناصری این موجودیت کالبدی را در ساختار فرهنگی شیراز ایجاد کرده است. 

اردیبهشت ۸۵ میراث‌خبر:
علیرضا قلی نژاد، مدیر دفتر بافت‌های تاریخی شیراز گفت:
ساماندهی بافت تاریخی شیراز با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیون دلار از محل فاینانس توسط شهرداری شیراز و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس آغاز می‌شود.

۲۴ مهر ۹۴ پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:
یوکا یوکیتوکارشناس ایتالیایی معماری و شهرسازی درباره راهکارهای حل مشکلات و بحران‌های احیای بافت تاریخی شهرهای کهن ایران و نظراتش در زمینه چگونگی حل بحران تخریب این بافت‌ها گفت:
۱۵ سال پیش نیز به دو شهر کرمان و شیراز سفر کرده بودم اما اولین چیزی که در سفر مجددم به این شهرها به نظرم رسید، این بود که بخش تاریخی این شهرها خراب‌تر شده‌اند. این شهرها وضعیت یک بیمار وخیم را دارند اما می‌توان بافت تاریخی بیمار این دو شهر را معالجه کرد به شرط آنکه به سرعت در حل مشکلاتشان ورود کنیم.

۲۲خرداد ۹۵ روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس:
هوشنگ عشایری عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی کشور گفت: بافت تاریخی شیراز که ۳۶۰ هکتار است توسط تیم ایتالیایی احیاء می‌شود.
کارهای بسیار خوبی برای احیای بافت تاریخی شیراز شروع شده و در این پروژه سعی شده با رهنمودهای مقام عالی وزارت راه و شهرسازی از تجارب خوب مشاورین خارج از کشور و با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به ویژه از گروه ایتالیایی‌ها که قبلاً سوابق کاری و مطالعاتی در بافت فرسوده تاریخی دارند استفاده شود.

تیر ۹۵ خبر جنوب:
علیرضا قلی نژاد مدیر پروژه حفاظت (فعال) بافت تاریخی شیراز گفت:
مسئولان و دست اندرکاران مدیریت شهری شیراز باید از فرصتی که توسط وزارت راه و شهرسازی و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور فراهم شده و تجارب تیم ایتالیایی که سابقه و تجارب خوبی در باز زنده‌سازی بافتهای تاریخی کشورهای دیگر دارند استفاده کنند و برای انجام و تهیه این طرح نهایت همکاری را با این گروه داشته باشند چرا که در این پروژه بزرگ از یک گروه ایتالیایی که قبلاً سوابق کاری و مطالعاتی در بافت‌های تاریخی دارند استفاده می‌شود.

بافت تاریخی شیراز

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا