بسیج و گام دوم انقلاب

مهدی خسروی

سطوری که در پی می‌آید حاصل برداشتی هرچند ناقص از نقش و نسبت میان ماموریت‌های بسیج در ۴۰ ساله پس از انقلاب و پیوند دادن این نقش‌های ماندگار با نیازهای گام دوم انقلاب اسلامی است.

بسیج در معنای واقعی خویش، رمز و رازی اصیل بر دامان دارد که بواسطه جمع‌گرایی مفهوم آن و باورهای عمیقی که بستر اصلی شکل‌دهی آن را سامان می‌دهد، در عمل ید واحده‌ای را می‌سازد که هر ناممکنی را ممکن‌ ساخته و همچون رود خروشانی مسیر خویش را باز می‌کند خواه این مسیر پرتلاطم در مواجهه با دشمنی تا بن دندان مسلح باشد و خواه بلایی طبیعی که آه از نهاد ملتی برآورده باشد. بسیج همه جا هست و نقش او بی‌بدیل.

بسیج در ۴۰ ساله اخیر حاوی چنان فرهنگ عظیمی در درون خویش گشته که ایثار، مجاهدت، مقاومت و باور به ساختن را در وجود خویش نهادینه ساخته است و این مفاهیم بزرگ‌ترین سرمایه حرکت ملت ایران در گام دوم انقلاب برای رسیدن به هدفی غایی با عنوان تمدن اسلامی است.

بسیج و بسیجی در حقیقت خالقان افق‌های روشن فردای این مرز و بوم‌اند که اتکای به اندیشه برآمده از این فرهنگ نه تنها قادر به جابجاساختن مرزهای فکری و آرمانی است بلکه روشنایی مسیری است که جز با این نوع از بینش، پیمودن آن میسر نخواهد بود.

حاکم ساختن روحیه جهادی که منبعث از تفکر بسیجی است، می‌تواند از هر کدام از عناصر متعهد و باورمند به انقلاب اسلامی، حاج قاسمی دیگر بسازد که فقرا و مظلومان از نامش قوت گرفته و مستکبران عالم بر خود بلرزند.
روحیه بسیجی را نیز نباید به چارچوب‌های نظامی‌گری و مدیریتی محدود کرد. روحیه بسیجی را می‌توان در رفتار اخلاق‌مدار یک پزشک، منش فساد ستیزانه اما نجیب یک خبرنگار، کردار یک مهندس خلاق، نجابت و متانت یک معلم صبور و حس مسئولیت‌پذیر یک کارمند نیز جست‌وجو کرد.

دور شدن از منیت‌ها، بصیرت در اندیشه بخصوص در شناختن مفسدان در لباس خودی، آگاهی بخشی به جامعه در شناختن راه درست در اجتماع و روحیه آرمانگرایانه در عرض تمامی این مصادیق سبب خواهد شد تا بسیجی واقعی در گام دوم انقلاب، یاریگر نهضت حسینی بوده و بر طریقت خمینی شریف گام بردارد.

همان راهی که شهدای ما از ابتدای نهضت تا امروز در صحنه‌های گوناگون طی کرده‌اند و جلوه‌گر این کلام از سید مرتضی آوینی‌اند که غایت خلقت جهان، پرورش انسان‌هایی است که در برابر شداید بر هر چه ترس و شک و تردید و تعلق است غلبه کنند و حسینی شوند. هر چند جهاد فی سبیل الله بهترین عرصه‌ی پرورش کمالات انسانی است، اما خود از خورشید ولایت نور می‌گیرد. آنان که دیروز اهل جهاد بودند، امروز هر چند در تبعیت از مقام ولایت، اهل صبر و صلاحند، اما برکات خفیه‌ی جهاد را از یاد نبرده‌اند. باب جهاد اصغر مغلوق گشته است، اما باب جهاد اکبر هنوز مفتوح است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا