لرزه به جان مدرسه چهارباغ افتاد

سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، بنا بر اعلام قبلی قصد دارد بخشی از خیابان آمادگاه را، به پیاده راه تبدیل کند و شروع این عملیات، خطراتی را متوجه بنای صفوی مدرسه چهارباغ کرده است.

به گزارش اشکان نیوز ، خرداد سال جاری، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، با اشاره به تصمیماتی که برای پیاده راه کردن خیابان‌های منتهی به چهارباغ گرفته‌شده، به ایسنا گفته بود: «در طرح پیشنهادی ما ۷۰ متر ابتدایی خیابان آمادگاه کف سازی و تبدیل به پیاده راه می‌شود و در ادامه خیابان، دو لاین مسیر دوچرخه و دو لاین فضای سبز اضافه خواهیم کرد، ضمن اینکه با سنگ آذرشهر جلوخانی را نیز برای ورودی هتل عباسی می‌سازیم.»

حالا و در روزهای ابتدایی آذر ماه، دستگاه‌های تخریب، بیخ گوش مدرسه صفوی چهارباغ روشن‌شده‌اند تا آسفالت خیابان آمادگاه و سنگ‌های موجود در پیاده راه آن را از زمین جدا کنند و این برای یک بنای تاریخی آسیبی کمتر از یک زلزله ندارد.

احمد منتظر، کارشناس معماری و مرمت دراین‌باره به ایسنا می‌گوید: علت مخالفت با پرواز بالگرد، احداث مترو و توقف و حرکت اتوبوس در مجاورت مدرسه تاریخی چهارباغ این بود که این کارها بنا را می‌لرزاند و لرزش به‌مرور باعث می‌شود که همۀ اجزای یک بنای تاریخی از هم بپاشد.

او ادامه می‌دهد: لرزش، سبب می‌شود درزی بین کاشی‌های گنبد این مدرسه نیز ایجاد شود و سپس پایین بیفتد و بشکند.

مدیرکل پیشین اداره میراث فرهنگی اصفهان خاطرنشان می‌کند: در دیوار بناهای تاریخی دارای کلاف بندی است؛ یعنی چوب‌هایی در آن به‌کار رفته که مقاومت بنا به آن وابسته است، اما لرزش شل شدن این چوب‌ها را در پی دارد. درواقع می‌توان گفت استفاده از دستگاه‌هایی که لرزش و صدای بسیار دارند، در مجاورت یک بنای تاریخی، خطری کمتر از زلزله ندارد.

منتظر توضیح می‌دهد: اکنون شهرداری اصفهان قصد دارد خیابان آمادگاه را پیاده راه کند و تجربه نشان داده که هیچ‌چیز جلودار آن نیست، بنابراین بهتر است لااقل از دستگاه‌های سبک برای جدا کردن آسفالت استفاده کند و پیش از سنگفرش کردن نیز مدنظر داشته باشد که تنها سنگ هتن آباد برای استفاده در مکان‌های تاریخی تأییدیه یونسکو را دارد.

ایسنا از عبدالرضا عرب بافرانی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان نیز خواست تا توضیح بدهد که آیا تذکری دراین‌باره به شهرداری اصفهان داده‌شده است؟ و او چنین پاسخ داد: یگان حفاظت تا به حال دو بار به عاملان تذکر داده، چراکه هرگونه ایجاد لرزش باعث تزلزل بنا می‌شود.

او در پاسخ به این سؤال که در صورت ادامۀ عملیات و بی‌توجهی به اخطارها چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ گفت: اگر متوقف نکردند شکایت می‌کنیم.

انتهای پیام/سمیرا قاسمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا