احیای گفتگو؛ کاهش تنش

عبدی فعال سياسي اصلاح طلب معتقد است كه مذاكره با كشورهاي خارجي بايد بر اساس قدرت داخلي انجام شود؛ وي با ذكر مثالي گفت: فرض كنيد كه ما مي خواهيم مانع از شكستن يك شيشه شويم. راهكار چيست؟

نزدیکترین راهکار کاهش فشارهای اقتصادی و لغو تحریم ها پیش روی دولت چیست؟ آیا از طریق مذاکره با آمریکا میتوان به لغو تحریم ها رسید؟ در صورت موافقت با مذاکره، چه زمانی را برای مذاکره با دولت جدید آمریکا مناسب می دانید؟ دولت فعلی یا بعد از استقرار دولت جدید در ایران؟

عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که مذاکره با کشورهای خارجی باید بر اساس قدرت داخلی انجام شود؛ وی با ذکر مثالی گفت: فرض کنید که ما می خواهیم مانع از شکستن یک شیشه شویم. راهکار چیست؟ یک راه این است که مانع از ضربه احتمالی به آن شیشه شویم و آن ضربه را مهار یا تضعیف کنیم. راه دیگر این است که شیشه را تقویت و ضدضربه کنیم. عبدی افزود: برخی تصور می کنند که مسائل را باید در مذاکره با طرف خارجی حل و فصل کرد اما به نظر من باید ابتدا شیشه را تقویت کرد و سپس تدابیری اندیشید تا از خارج ضربه ای به آن وارد نشود.

بنابراین، بدون تقویت عناصر داخلی نه تنها نخواهیم توانست مشکلات را از طریق مذاکره با خارج حل کنیم، بلکه مذاکره در این شرایط موجب تقویت ما نخواهد شد. این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: مذاکره با کشور خارجی باید بر مبنای قدرت داخلی صورت بگیرد. وقتی که قدرت داخلی شما ضعیف است با چه چیزی و با کدام ابزار می خواهید مذاکره کنید؟ بنابراین تا زمانی که سیاستی را اتخاذ نکنیم که منجر به تقویت قدرت داخلی شود، هیچ مذاکره ای با خارج، مسائل ایران را حل نخواهد کرد.

عبدی درباره راهکارهای کاهش یا رفع تحریم ها نیز گفت: هر چند با روی کار آمدن بایدن در آمریکا ممکن است فشارها علیه ایران تا حدودی تخفیف پیدا کند، اما مشکلات ایران به طور اساسی حل نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی برای مذاکرات احتمالی ایران با آمریکا مناسب است، گفت: بستگی به این دارد که چگونگی انجام انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ موجب تقویت قدرت کشور شود یا خیر؟ اگر قرار باشد انتخاباتی نظیر انتخابات اخیر مجلس با مشارکت پائین برگزار شود، همان بهتر که گفتگوها توسط همین دولت صورت بگیرد. در این صورت ممکن است دستاوردهایی حاصل شود. اما اگر فکر می کنیم انتخابات آینده موجب تقویت و استحکام بیشتر کشور می‌شود، به نظر من هیچ ایرادی ندارد که مذاکرات به استقرار دولت بعدی موکول شود.
منبع:همشهری
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا