درخواست مردم بخش چترود استان کرمان برای ایجاد واحد قضایی

نبود واحد قضایی در بخش چترود استان کرمان باعث شده مردم با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند و یا مسیر طولانی تا شهر آنها را از احقاق حقشان پشیمان کند.

به گزارش اشکان نیوز به نقل از تسنیم، بخش چترود در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری تا مرکز استان کرمان واقع شده است و روزانه مردم برای پیگیری امور اداری و قضایی خود مراجعات زیادی به کرمان دارند.

جدای از اتفاقات جاده‌ای که در طول مسیر جان مردم را تهدید می‌کند در شرایط شیوع بیماری کرونا نیز اصلاً به صلاح نیست تا مردم برای انجام امور اداری و قضایی خود به شهر رفت و آمد کنند و مسئولین باید به هر نحوی که ممکن است امکانی فراهم آورند تا از این ترددها جلوگیری شود.

یکی از مشکلات اصلی مردم بخش چترود که یکی از بخش‌های بزرگ شهرستان کرمان است و حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد نبود واحد قضایی مستقل است و مردم مجبورند برای پیگیری دعاوی خود روزانه مسافت ۴۰ کیلومتری از مرکز بخش تا مرکز شهر کرمان را طی کنند و یا از احقاق حقشان پشیمان شوند.

محمدرضا حاج‌غنی بخشدار چتروددر گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: بخش چترود به واسطه نزدیکی با شهر کرمان از نبود بسیاری از ادارات بی نصیب است و یکی از مشکلات اصلی مردم نبود واحد قضایی و دادگاه است.

وی با بیان اینکه مردم از خیلی از خدمات اداری در داخل بخش چترود محروم هستند و حتی نظر مدیران دستگاه‌ها نیز نسبت به بخش چترود به گونه‌ای کم توجهی است گفت: مردم مجبورند برای رفع مشکلات قضایی خود فاصله ۴۰ کیلومتری تا شهر را طی کنند.

بخشدار چترودبا اشاره به اینکه وجود دادگاه در بخش چترود محاسن زیادی می‌تواند برای مردم و حتی توسعه بخش داشته باشد افزود: وجود دادگاه می‌تواند هم حافظ منافع مردم و هم حافظ منافع اموال و املاک دولتی در بخش باشد.

حاج‌غنی بیان کرد: زمین خواری‌های متعددی در سطح بخش داشته‌ایم که پرونده آن به دادگستری استان ارجاع داده شده اما از آنجا که دادگاه مستقل و قاضی مقیم در سطح بخش نداریم نتیجه پرونده‌ها مشخص نیست و از نتیجه آن اطلاعی نداریم.

رئیس شورای تأمین بخش چترود با اشاره به اینکه وجود واحد قضایی در سطح بخش امنیت‌آور است خاطر‌نشان کرد: سرقت احشام، سیم و کابل برق و سرقت محصولات کشاورزی در سطح بخش تقریبا زیاد است، سارقین دستگیر و به همراه پرونده به کرمان منتقل می‌شوند اما نتیجه حکم آنها معلوم نیست و اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در هر صورت اگر مردم از نتیجه پرونده‌ها هر چند کوچک مطلع شوند هم باعث ایجاد اعتماد مردم به دستگاه قضا می‌شود و هم بازدارندگی از جرم را به دنبال دارد گفت: بخش چترود بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۰ هزار و ۴۹ خانواده و حدود ۳۹ هزار نفر جمعیت دارد که جمعیت آن نسبت به بعضی بخش‌های شهرستان که سال‌ها دادگاه دارند کمتر نیست.

حاج‌غنی با اشاره به اینکه شورای حل اختلاف در سطح بخش وجود دارد و روزانه مراجعات زیادی هم دارد افزود: بسیاری از این پرونده‌ها برای ادامه مراحل خود به کرمان ارجاع داده می‌شود و برای مردم سخت است.
وی با بیان اینکه انتخابات شوراهای اسلامی نیز نزدیک است و ما همیشه در انتخابات مشکلات زیادی داریم که نیاز به وجود یک قاضی مقیم در سطح بخش چترود را چند برابر می‌کند اظهار داشت: این آمادگی وجود دارد تا در صورت همکاری دادگستری کرمان برای استقرار واحد قضایی نسبت به اختصاص ساختمان مناسب همکاری کنیم.

محمد افضلی کشاورز اهل روستای ده‌زیار ار توابع بخش چترود نیز که برای پیگیری سرقت محصولات کشاورزی‌اش به کلانتری چترود مراجعه کرده می‌گوید برای پیگیری پرونده باید به کرمان مراجعه کنم، در این شرایط که بیماری کرونا وجود دارد هم سن من زیاد است و هم رفتن این راه سخت است.

وی که اندک حاصل یک سال زحمتش را به سرقت برده‌اند افزود: کسی را ندارم مشکلاتم را پیگیری کند و اگر قرار باشد خودم این راه را بروم بهتر است از شکایتم منصرف شوم، از طرفی رفتن به شهر و برگشتن هم هزینه دارد و معلوم نیست چند بار قرار باشد برای پیگیری پرونده به کرمان بروم پس بهتر است از همین الان دنبالش را نگیرم.

علی طاهری رئیس شورای حل اختلاف بخش چترود نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم با تاکید بر نیاز جدی راه‌اندازی واحد قضایی در بخش چترود اظهار داشت: مردم برای کوچکترین کارهای قضایی خود مجبورند به مرکز استان مراجعه کنند و وجود واحد قضایی در شهر چترود یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه بخشودگی جرایم رانندگی از جمله درخواست‌های مردم در مقاطع مختلف است گفت: این کار اخیرا به شوراهای حل اختلاف واگذار شده اما لازم است تا یک قاضی حتما در منطقه مستقر باشد تا بلافاصله پاسخ مردم داده شود.

رئیس شورای حل اختلاف بخش چترود با اشاره به اینکه پیگیری‌های زیادی انجام شده اما متأسفانه هنوز همکاری لازم برای استقرار قاضی در بخش چترود انجام نشده است افزود: با پیگیری انجام شده قطعه زمینی نیز برای احداث ساختمان واحد قضایی بخش چترود تعیین شده است.

شهردار سابق شهر چترود با بیان اینکه این زمین از سوی مسکن و شهرسازی واگذار شده است خاطر‌نشان کرد: زمین حدود هزار متر مربع مساحت دارد و اعتبار ساخت آن نیز پیش‌بینی شده است، زمین در نظر گرفته شده مقابل دفتر امام جمعه چترود واقع شده است.

طاهری افزود: کمسیون‌های ماده ۱۰۰ و ۷۷ شهرداری چترود نیز نیاز به قاضی دارد که متاسفانه عدم وجود قاضی مردم را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است.

رئیس شورای حل اختلاف بخش چترود خاطر‌نشان کرد: قرار بود امسال ساخت واحد قضایی چترود جزء طرح‌های نیمه تمام دادگستری استان کرمان قرار بگیرد که از آخرین وضعیت آن اطلاع ندارم.

علی یزدانپناه شهردار چترود نیز با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی مردم و ادارات مستقر در چترود نبود واحد قضایی مستقل است اظهار داشت: اختلافات زیادی در حوزه زمین و اراضی در سطح شهر چترود داریم که متأسفانه عدم وجود واحد قضایی پیگیری آن را با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی با بیان اینکه زمین‌های خالی زیادی در سطح شهر است که فاقد سند هستند و به همین دلیل قابلیت تفکیک و تغییر کاربری آنها وجود ندارد گفت: از مشکلات مردم و جوانان شهر چترود نبود زمین برای واگذاری است که باعث مهاجرت هم شده است و اگر مشکل این زمین‌ها با وجود واحد قضایی برطرف شود بسیاری از مشکلات مردم نیز حل خواهد شد.

حمید ساجدی فرمانده انتظامی بخش چترود نیز با اشاره به اینکه مسافت چترود تا کرمان زیاد است و مردم برای پیگیری دعاوی خود ابتدا باید به کرمان مراجعه کرده و دستور قضایی بگیرند افزود: روزانه مراجعات زیادی داریم که باید پرونده‌ها به کرمان ارجاع داده شود.

وی با بیان اینکه بخش چترود به شدت نیازمند به دادگاه مستقل قضایی است تصریح کرد: این مشکل مردم را بارها در جلسات مختلف به مراجع قضایی انتقال داده‌ایم اما بر این باور هستند که در صورت راه‌اندازی واحد قضایی مستقل امکان افزایش پرونده‌ها و ورودی پرونده‌ها وجود دارد و مردم برای کوچکترین مشکلاتشان به واحد قضایی مراجعه می‌کنند.

فرمانده انتظامی بخش چترود با اشاره به اینکه اکثریت بخش‌های شهرستان کرمان دارای واحد قضایی مستقل هستند افزود: انتقال متهم نیز برای پرسنل انتظامی از بخش چترود به مرکز استان کار مشکلی است و به جز حوادث جاده‌ای که خطرآفرین است، مشکلات امنیتی نیز دارد.

وی بیان کرد: به عنوان مثال همین چند روز پیش خانم سالمندی از یکی از روستاها به کلانتری مراجعه کرده بود و از همسایه خود که با سهل‌انگاری باز گذاشتن شیر آب باعث خسارت به دیوار و ساختمان شده بود شکایت داشت، وقتی به او گفتیم که باید به کرمان مراجعه کند از فاصله طولانی و شلوغی دادگاه در مرکز استان پشیمان شد و از حق خود گذشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا