مهیاوه غذای کجاست

مهیاوه از ماهی درست می شود و سرشار از فسفر، کلسیم و چربی زیاد است و با دارا بودن خردل از ابتلا به بیماری پوستی (پیس) جلو گیری می کند و مردم منطقه جنوب کشور معتقدند که فرمو ل مهیاوه را ابن سینا طبیب و دانشمند ایرانی یا به قول بعضی ها بزرگمهر وزیر انوشیروان تهیه نموده است.

جرون نام قدیمی بندرعباس بوده که بعدها به گمبرون یا گامبرون تغییر کرده است و در نهایت شاه عباس با غلبه بر انگلیسی ها نام آن را بندرعباس گذاشت.بندرعباس مرکز استان هرمزگان است که دارای جاذبه های تفریحی و گردشگری بسیاری مانند جنگل های حرا، غار نمک، کوه گنو، جزایر زیبا، معبد هندوها و موزه مردم شناسی است.

در گذشته با ورود پزشکان هندی به بندرعباس توانستند فرهنگ و زبان خود را واود بندرعباس کنند تا جایی که در حال حاضر غذاهای سنتی بندری شباهت های زیادی به غذاهای هندی دارد.این روزها بندرعباس  با شرایط آب و هوایی مطلوب ، میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور و دنیاست.

سفر به شهرهای جنوبی ایران سفری پر از خاطرا ت بی نظیر است که چشیدن غذاهای سنتی این مناطق لذت سفر را دوچندان می کند.بندرعباس  با توجه به اینکه در کنارنوار ساحل واقع شده و از نعمت دریا برخوردار است ، عنصر اصلی غذاهای متنوع و خوش طعم  اهالی این منطقه ماهی و میگو است که  با ادویه های مخصوصی پخته می شود.

یکی از غذاهای پرطرفدار بندرعباس که این روزها  کنار ساحل خلیج فارس رواج پیدا کرده سوراغ و مهیاوه است که از اینها به عنوان سس بر روی نان محلی توموشی (سیلک)  استفاده می کنند.
طرز تهیه مهیاوه در بندرعباس

مهیاوه که مهیابه ، ماهیاوه، مهیوه، مهوه، موه، هم به آن می گویند در اصل از دو کلمه ماهی و آب مرکب بوده که (آوه) یا (أو) در گویش محلی به معنای آب می‌باشد،پس مهیاوه یعنی خوراک  آب و ماهی .

برای تهیه مهیاوه ابتدا  یک نوع ماهی ریز به نام موتو، متو یا حشینه ( مومغ ، ساردین ) به طول  پنج تا ۱۰ سانتی متری را روی شن و ماسه سواحل نیلگون خلیج فارس خشک می کنند بعد از خشک شدن ماهی ها را کاملا کوبیده و الک می کنند.

پودر ماهی های الک شده  را با زرد چوبه، فلفل، راز ( دانه باریک و سیاه رنگ )، گشنیز ، گندم ،  جو و  خردل مخلوط ساخته ، دوباره می کوبند و در آب و نمک می ریزند ؛ مایع نسبتا روانی  به رنگ تیره مایل به خاکستری را در  شیشه یا خمره مخصوص  به مدت ۲۰ تا ۳۰ روز در آفتاب گذاشته می شود و بعد ازآن  آماده برای استفاده است.

فواید  سس سنتی مهیاوه

مهیاوه از ماهی درست می شود و سرشار از فسفر، کلسیم و چربی زیاد است و با دارا بودن خردل از ابتلا به بیماری پوستی (پیس) جلو گیری می کند و مردم منطقه جنوب کشور معتقدند که فرمو ل مهیاوه را ابن سینا طبیب و دانشمند ایرانی یا به قول بعضی ها بزرگمهر وزیر انوشیروان تهیه نموده است.

گفتنی است مهیاوه علاوه بر مصرف آن در بندرعباس و استان هرمزگان در شهرستان های گراش و لارستان نیز استفاده می شود.

طرز تهیه سوراغ در مرکز خلیج فارس

سوراغ یکی دیگر از غذاهای محلی بندرعباس است که درفصل ماهی مومغ (حشینه) بعد از شست و شو تمیز ، آن را با آب و نمک مخلوط می کنند و به آن خاک سرخ جزیره هرمز و پوست میوه نرنج برای معطری به آن اضافه می کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا