فروش زمین باعث توقف رونق گردشگری یک روستای محروم شد

درست زمانی که روستای منزلاب در زاهدان به واسطه فعالیت در حوزه گردشگریٰ عنوان روستای بدون بیکار را گرفت، بنیادی که وظیفه تأمین مسکن محرومان را دارد؛ فعالیت‌های گردشگری روستا را متوقف کرد.

به گزارش اشکان نیوز ، فاطیما کریمی در گزارشی نوشت: روستای منزل آب یا منزلاب در ۱۵ کیلومتری شهر زاهدان در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است این روستا از حدود ده سال پیش با اراده دهیارش و با کمک و اعتبارات دولتی توانست در حوزه گردشگری وارد شود. دهیار این روستا اهل سفر بود و مدارک تحصیلی خود را نیز در رشته گردشگری گرفته بود. او به این فکر کرد که می‌تواند روستا را به سنت قدیم حفظ کند پس با کمک اهالی روستا که همگی از هم طایفه و قوم و خویشش بودند، جلوه‌ای دیگر به روستا داد. آنها اول با احداث یک چایخانه شروع کردند و بعد که دیدند چقدر مهمان از شهر زاهدان و شهرهای اطراف دارند، رستورانی را نیز ایجاد کردند که فقط غذای محلی ارائه می‌کرد.

بلوچ‌ها هنوز غذای محلی در رستوران می‌خورند آنها به منزلاب می‌آمدند تا در کنار غذا از آب و هوای مطلوب روستا نیز استفاده کنند مانند روزگار قدیم که زیر سایه درختانش می‌نشستند آن زمان که هنوز خشکسالی به جان مردم نیفتاده بود و مردم هنوز در روستا کشاورزی می‌کردند.

بعد از آن تقاضا برای ماندن در روستا بالا رفت. روستاییان خانه‌های خود را به اقامتگاه بوم گردی تبدیل کردند. نمای بیرونی روستا جلوه سنتی گرفت. دیگر هر کسی حق نداشت هر طور می‌خواهد ساخت و ساز کند. باید خیابان‌های روستا آنقدر تمیز و زیبا می‌شد که گردشگران کنار درب خانه‌های عکس یادگاری بگیرند. همین هم شد. اهالی روستا تا جایی پیش رفتند که حتی زنان روستا به تولید صنایع دستی و سوزن دوزی مشغول شدند. تعداد زیادی از اهالی روستا که برای کارگری به شهرهای دیگر رفته بودند برگشتند و از گردشگران پذیرایی کردند. در روستای آباد و اجدادی شأن ماندند.

تا اینکه روز جهانگردی سال گذشته وزیر میراث فرهنگی به این روستا آمد و چند ساعتی در یکی از بوم گردی‌ها اقامت کرد. روستایی که آن زمان گفته شد دیگر بیکار ندارد. بنیاد برکت نیز با مردم همراه شد تا مشاغلی که می‌خواهند انجام دهند را سر و سامان دهد تا اینکه بنیاد مسکن سنگ اندازی کرد. اعلام شد باید برای ساخت و ساز در آن، هر روستایی متری ۵۵۰ هزار تومان پول به بنیاد بپردازد. گشت گذاشتند تا کسی اجازه پیدا نکند، مصالح وارد روستا کند و یا ساختمان نیمه کاره‌اش را بسازد تا زمانی که تسویه کند.

در روستای منزلاب هر روستایی چندین متر خانه و زمین دارد. خانه‌های بزرگی که محل زندگی شأن با چند سرعائله و البته دام هایشأن است اما به آنها گفته شده بود ۲۰۰ متر بنا می‌توانند داشته باشند که ۸۰ مترش مسکونی است.

این موضوع را یکی از اهالی روستا به خبرنگار مهر می‌گوید که خودش بخشی از خانه را به بوم گردی تبدیل کرده اما نیمه کاره رها شده است. او می‌گوید: مدیران بنیاد مسکن غیربومی هستند آنها طرحی اجرا می‌کنند بدون اینکه بدانند شکل اجرای این طرح در محیط روستایی با شهری متفاوت است. جلیل شه‌بخش می‌گوید: اگر ۸۰۰ متر زمین داشته باشم باید ۴۵۰ میلیون تومان پول به بنیاد مسکن بدهم من مگر از بنیاد برکت برای راه اندازی کسب و کارم چقدر وام گرفته‌ام که حالا چند برابرش را فقط پول زمین بدهم؟

آن دیگری که نام خانوادگی او هم شه‌بخش است، می‌گوید: قیمت زمین در روستاهای اطراف ارزان‌تر است اگر این رویه ادامه پیدا کند، روستاهای دیگر نیز نرخ زمین شأن باید به همین اندازه بود اما چرا تفاوت ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی وجود دارد؟

صادق شه بخش نیز در رستوران روستا کار می‌کند او هم قصد داشته تا آشپزخانه‌ای را در کنار اقامتگاهش بسازد که الان نیمه کاره رها کرده چون اجازه ساخت و ساز ندارد شه‌بخش می‌گوید: من از بنیاد برکت ۵۰ میلیون تومان برای ساخت بوم گردی وام گرفتم الان باید ۵۰۰ میلیون تومان بگذارم روی آن و به بنیاد مسکن بدهم. مگر رسالت بنیاد مسکن تهیه مسکن ارزان قیمت برای مناطق محروم نیست. پس چرا چنین نرخی مشخص کرده‌اند؛ درحالی که چند روستا آن طرف تر نرخ بسیار پایین‌تر است. این تصمیمات یک نفر است نه همه. چون فرمانداری و استانداری و حتی میراث فرهنگی و نمایندگان با ما هم نظر هستند. ضمن اینکه اصلاً فرهنگ روستا را در نظر نگرفته‌اند چون گفته‌اند هر روستایی ۲۰۰ متر زمین داشته باشد.

در این باره منصور بیجار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان به خبرنگار مهر گفت: متولی اجرای طرح هادی بنیاد مسکن است وقتی می‌خواهید روستایی را توسعه دهید و یا روستایی ایجاد کنید باید براساس طرح باشد بر همین اساس بنیاد مسکن توسعه روستا را مد نظر قرار داده و ارضی را از منابع طبیعی گرفته و این اراضی را به محدوده قبلی روستا الحاق می‌کند و براساس همان طرح می‌گذارد و کاربری‌های مختلف تعریف می‌شود و به تفکیک به مردم واگذار می‌کند.

وی گفت: بنیاد مسکن مکلف است ۷۰ درصد از هزینه زمینی که می‌فروشد را برای توسعه روستا صرف کند مثلاً برای اجرای طرح هادی، آسفالت، معبر کشی و … انجام دهد. اکنون کارشناسان دادگستری اراضی که بنیاد در اختیار داشته را قیمت گذاری کرده است اشکال از اینجا پیش آمد.

بیجار بیان کرد: تا قبل از این قیمت گذاری‌هایی که در این روستا و روستاهای اطراف انجام شده بود خیلی کمتر از این مبلغ بوده است ولی الان که قیمت حدود ۱۲ برابری اعلام شده مردم به آن اعتراض دارند. هر کدام هم توجیهات خود را دارند. این موضوع نیز باید در نظر گرفته شود که روستای منزلاب در حریم شهر زاهدان قرار گرفته و به جهت موقعیت خاصش نیز خیلی از افراد تمایل دارند، آنجا ساکن شوند.

این مقام مسئول در استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: وقتی مردم اعتراض کردند این موضوع را به فرمانداری و دستگاه‌های دیگر ابلاغ کردیم که بررسی شود. اکنون در حال جمع بندی هستیم در این جمع بندی گفته شده نباید افرادی خارج از روستا آنجا ساکن شوند. از طرف دیگر افرادی که سال‌ها آنجا ساکن بوده‌اند و وابستگی شأن به آنجا قابل تشخیص است، شناسایی می‌شوند و زمین‌ها با قیمت تعدیل شده و یا همان قیمت‌های قبل به آنها واگذار می‌شود.

نکته دیگر روستاییان درباره متراژ زمینی بود که به آنها تعلق می‌گرفتن روستاییان منزلاب می‌گویند که نمی‌توانند در ۲۰۰ متر بنا با خانواده‌های پر جمعیت و دام‌های فراوانی که دارند زندگی کنند در این باره نیز بیجار گفت: گفتیم متراژ اصلاح شود و باید براساس الگوی روستایی فضایی برای دام نیز تعلق گیرد. بنابراین تا کمتر از یک ماه دیگر در شورای عمومی مسکن استان پکیجی تهیه می‌شود که آن را مصوب کرده و بنیاد مسکن و دهیاری ملکف به اجرا می‌شوند. ما سعی کرده‌ایم مشکلات مردم را برطرف کنیم.

مقامات مسئول در این استان از این موضوع نگران هستند که افرادی به بهانه فعالیت گردشگری وارد روستاها شده و زمین‌هایی را متعلق به خود کنند و بگویند که اینجا برای آنهاست. از آن طرف روستاها گسترش پیدا کند و دولت هم نتواند خدمات مورد نیاز را ارائه دهد.

با این وجود سید خلیل منبتی مدیرکل بنیاد مسکن نیز به خبرنگار مهر این طور توضیح داد: کارشناس دادگستری قیمت گذاری زمین را انجام می‌دهد ما اختیاری برای تعیین قیمت زمین نداریم. زمین روستاییان به نام بنیاد سند خورده چون جزو منابع طبیعی بوده است. نمی‌شود همین طور افراد اعلام کنند که ما صاحب زمین هستیم اگر کسی اسناد و مدارکی دارد مراجع قانونی هست که پیگیری کنند قیمتی که آنها مشخص کرده‌اند متری ۵۵۰ هزار تومان است. روستاهای نزدیک به شهر از ارزش افزوده بیشتری برخوردارند معمولاً قیمت زمین به عوامل مختلفی بستگی دارد شما از بنگاه‌های آن منطقه بپرسید متری یک میلیون تومان خرید و فروش می‌کنند. یک روستا هم هست متری ۳۰ یا ۲۰ هزار تومان قیمت می‌خورد بستگی به آن منطقه قیمت‌ها تفاوت دارد. اکنون در این روستا بیشتر کسانی اعتراض می‌کنند که در حال ویلاسازی هستند زمین خواری در این استان شدت دارد.
وی در پاسخ به اینکه روستاییان در منزلاب از سال‌ها پیش در آن منطقه زندگی می کرده‌اند و می‌بایست برای این منطقه محروم از استان مسکن ارزان قیمت تهیه می‌شد گفت: می‌توان برای اینکه ثابت کرد چه کسی سالهاست در آن زمین زندگی می‌کند از عکس‌های هوایی استفاده کرد. اگر خیلی سال آنجا زندگی کرده باشد که رایگان هم به او تعلق می‌گیرد. این یک دستورالعملی دارد مثلاً کسی که سابقه کوتاه‌تری برای سکونت دارد قیمت پایین‌تری می‌پردازد. این قیمت برای کسانی است که می‌خواهند همین الان آنجا زمین بخرند. اگر روستاییان سند دارند ارائه کنند. اگر نه می‌توان با عکس هوایی ثابت کرد. ضمن اینکه باز هم تاکید می‌کنم این نرخ‌ها را ما تعیین نمی‌کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام گزارشگرمحترم شمابهتراست واقعیت رابنویسید.بعدازانقلاب اسلامی طبق فرمان حضرت امام(ره)اراضی اطراف شهرهاوروستاها بین مردم وکشاورزان همان شهروروستاتقسیم شدفقط تنهامنطقه ای که تقسیم اراضی بین مردم وکشاورزان تقسیم نشد شهرزاهدان وچندشهردیگراستانمان بعلت تصاحب اراضی توسط عده ای سودجوکه شایدمتولدزاهدان هم نباشندولی باقلدری خودرامالک تمام اراضی حاشیه شهرمی داننداین کارمیسرنشددرحالیکه که هستندافرادیکه سنشان بالای۸۰سال ومتولدزاهدان هستندوپدرانشان ازپایه گذاران شهر میباشندبعلت نداشتن خانه مسکونی اجاره نشینی میکنند.درحالیکه اراضی تصاحب شده ملی وبعدازدولت حق همه شهروندان هست وعدالت بایدبدون تعصب اجراشودوهمانطورکه ازتولدشهرزاهدان ساکنین که اکثرابلوچ وسیستانی هستندبرادرواردرکنارهم به خوبی وخوشی زندگی کرده انداین رسالت رانیزدوستانه وبرادروارانجام دهند.باتشکر۶۰سال متولدزاهدان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا