ماجرای نامه یونسکو به وازرت میراث فرهنگی چیست؟/ چرا به معاونت حقوق عامه قوه قضائیه شکایت نمی‌کنید؟/ آیا فردا بخشی از حریم درجه یک چغازنبیل تسطیح می‌شود؟

این همه تعلل از سطح خرد تا کلان مدیریتی جای حیرت و شگفتی دارد؟ چگونه حاضر شدید پای یونسکو به میان کشیده شود! آقای مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان شما موظف به حفظ آثار تاریخی استان خوزستان هستید یا جلوی این اقدامات را بگیرید یا استعفا بدهید و با آبروی بین‌المللی ایران بازی نکنید! آقای طالبیان، آقای مونسان، آقای استاندار می‌دانید چغازنبیل کجاست و از فهرست خارج شدن نخستین اثر ثبت جهانی ایران یعنی چه؟!

به گزارش اشکان نیوز ، منابع موثق و آگاه به میراث‌باشی اطلاع داده‌اند که یونسکو هفته گذشته یک نامه برای محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کل کشور ارسال کرده و اعلام کرده است که ظرف یک ماه، گزارشی از چغازنبیل ارائه کند تا در صورت نیاز ارزیابان یونسکو راهی ایران و چغازنبیل شوند.

وقتی صحبت از ارزیابان یونسکو می‌شود یا قرار است شماره ثبت جهانی باطل شود یا قرار است چغازنبیل با احداث کارخانه قند در حریم درجه یک آن مانند میدان نقش جهان (به دلیل ماجرای برج جهان‌نما) در فهرست آثار در خطر قرار گیرد.

این در حالی است که دست کم تاکنون باید اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان و وزارتخانه میراث فرهنگی شکواییه را به بخش حقوق عامه قوه قضاییه ارسال می‌کردند تا به جد پیگیر مساله‌ای که حیثیت جهانی و آبروی بین‌المللی میراث فرهنگی ایران را زیر سوال می‌برد، باشند.

اما مشخصاً مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان طی یک هفته گذشته چه اقدامی انجام داده و به کجاها نامه‌نگاری کرده است؟

نکته خطرناک و قابل تأمل آن است که به گفته‌ی میراثیان سه روز پیش قرار بوده اقداماتی برای تسطیح و احداث کارخانه قند انجام شود که میراثیان جلوی این کار را گرفته‌اند اما منابع آگاه خبر داده‌اند که ممکن است دوباره فردا صبح، جمعه ۳۰ آبان ۹۹، اقدامات مشابهی صورت بگیرد و امکان تسطیح بخشی از حریم وجود دارد؟!

از سویی پیشتر موسوی مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان با تأکید بر اینکه اجازه ادامه کار به این سرمایه‌گذار داده نشده است، گفته بود: «مجوز جهاد کشاورزی استفاده از ۱۰۰ هکتار برای کارخانه بود که این مجوز نیز ابطال شد. »

در این صورت معنای اقدامات سرمایه‌گذار چیست؟ این همه تعلل از سطح خرد تا کلان مدیریتی جای حیرت و شگفتی دارد؟ چگونه حاضر شدید پای یونسکو به میان کشیده شود! آقای مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان شما موظف به حفظ آثار تاریخی استان خوزستان هستید یا جلوی این اقدامات را بگیرید یا استعفا بدهید و با آبروی بین‌المللی ایران بازی نکنید! آقای طالبیان، آقای مونسان، آقای استاندار می‌دانید چغازنبیل کجاست و از فهرست خارج شدن نخستین اثر ثبت جهانی ایران یعنی چه؟!

در حال حاضر ۳۲۴ هکتار زمین حریم درجه یک چغازنبیل به این کارخانه داده شده (روی طاقدیس سردارآباد) که قرار بود ۱۰۰ هکتار آن تسطیح و آماده شود که موضوع رسانه‌ای شد. این در حالی است که بر اساس قانون، تسطیح این زمین‌ها ممنوع و غیرمجاز است.

همچنین در سال ۹۷ جهاد کشاورزی دو استعلام از میراث فرهنگی برای احداث کارخانه می‌گیرد و میراث فرهنگی به هر دو استعلام پاسخ منفی می‌دهد. اما در همان سال به یکباره تسطیح زمین در این محدوده با وجود استعلام و پاسخ منفی شروع می‌شود که پایگاه چغازنبیل سریع جلوی کار را می‌گیرد و پیگیری حقوقی آغاز می‌شود.اما دادگستری به استناد کارشناسی‌های صورت گرفته برای سرمایه‌گذار منع تعقیب صادر کرده و اعلام می‌کند که تجاوز به حریم برای من محرز نشده و دعوا رد است. در دادگاه تجدید نظر هم باز این حکم صادر می‌شود.

نکته قابل تأمل این که پیگیری‌های اداری میراث فرهنگی مشخص می‌کند که جهاد کشاورزی به استناد مجوز میراث فرهنگی برای صاحبان شرکت مجوز صادر کرده است. این در حالی است که چنین مجوزی از سوی میراث فرهنگی صادر نشده است! اما آیا این مجوز اصل است؟ آیا کسی صحت و سقم امضای آنرا تأیید می‌کند؟ اگر اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان و شهرستان شوش چنین مجوزی را صادر نکرده چه کسی آن را صادر کرده است؟ اگر امضا اصل نیست ایا نباید میراث فرهنگی در محاکم قضایی پیگیر قضایا باشد؟ مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان و استاندار ومعاون میراث‌فرهنگی کل کشور و وزیر منتظر مانده‌اند چه اتفاقی بیفتد تا جلوی این اقدامات را بگیرند؟!

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا