بخش خصوصی مجوز برداشت ۷۶۰ میلیون متر مکعب آب شور را در اختیار دارد_وزیر نیرو

وزیر نیرو با ذکر این نکته که در مجموع ۷۵ درصد نمک‌زدایی جهان در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان انجام می‌شود، تصریح کرد: بیش از ۸۵۰ آبشیرینکن در این منطقه در حال فعالیت هستند که ۲۵ درصد این تعداد، بزرگ و دارای ظرفیت بالای ۱۰۰ هزار متر مکعب هستند.

به گزارش اشکان نیوز ، «رضا اردکانیان» امروز (۱۵ آبان ماه) در آئین افتتاح بزرگترین آبشیرینکن کشور که با حضور ویدیو کنفرانسی رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: وزارت نیرو از ابتدای سال گذشته قطاری را تحت عنوان پویش هر هفته_الف_ب_ایران راه انداخت که موفقیت‌های زیادی را کسب کرد.

وی با اشاره به همکاری بخش خصوصی و ضمن قدردانی از مجموعه سازه سازان، عنوان کرد: امروز، شیرین سازی آب دریا یکی از پروژه های مهم و پیشرفته در سطح دنیا محسوب می‌شود.

وزیر نیرو با ذکر این نکته که در مجموع ۷۵ درصد نمک‌زدایی جهان در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان انجام می‌شود، تصریح کرد: بیش از ۸۵۰ آبشیرینکن در این منطقه در حال فعالیت هستند که ۲۵ درصد این تعداد، بزرگ و دارای ظرفیت بالای ۱۰۰ هزار متر مکعب هستند.

اردکانیان با اشاره به آغاز شیرین‌سازی آب دریا از ۶۷ سال پیش در منطقه خلیج‌فارس و دریایی عمان توسط کشورهای همسایه، بیان داشت: امروز به سبب فناوری موجود امکان اقتصادی کردن پروژه شیرین‌سازی آب دریا وجود دارد. در دولت تدبیر امید کار مطالعه انتقال آب خلیج‌فارس و دریای عمان به ۱۷ استان کشور آغاز شد و به انتها رسید.

وی با ذکر این نکته که ۱۷ استان واقع در فلات مرکزی، ۶۰ میلیارد متر مکعب نیاز آبی دارند، ادامه داد: ۲ میلیارد متر مکعب از این نیاز برای بخش صنعت است که در برنامه ۳۰ ساله به بیش از ۳ میلیارد مکعب خواهد رسید؛ چراکه عمده مواد معدنی در فلات مرکزی قرار دارند.

وزیر نیرو ادامه داد: بخش صنعتی واقع در فلات مرکزی حدود ۹۵۰ میلیون متر مکعب در سال برای آب مصرفی خود کمبود خواهد داشت که استفاده از آب دریا یکی از روش‌های تاثیر گذار برای تامین این کمبود است.

اردکانیان با اشاره به تخصیص آب دریا برای انجام فعالیت‌های صنعتی و شرب، اظهار کرد: مجوز برداشت ۲۶ میلیارد متر مکعب آب برای استفاده صنعت از دریاهای عمان و خلیج‌فارس صادر شده است که در حال حاضر نیز حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب آب غیر شور در حال بهره برداری است.

وزیر نیرو در پایان با ذکر این نکته که بخش خصوصی مجوز برداشت ۷۶۰ میلیون متر مکعب آب شور را در اختیار دارد، تشریح گرد: از ۴۷۰ میلیون متر مکعبی که برای شیرین‌سازی آب دریاهای خلیج‌فارس و عمان تخصیص داده شده است؛ ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین به دست خواهد آمد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا