“بهرام بیضایی”: به “روز واقعه”، ۷۳ مورد اصلاحیه زدند تا من‌ آن را نسازم / برخی هنرمندان ما کمک می‌کنند به بودن سانسور

به "روز واقعه"، ۷۳ مورد اصلاحیه زدند که من آن را نسازم ولی شخص دیگری آمد و شاید به امیدی که این جماعت را قانع کند به سراغ ساختش رفت ولی نشد آنچه باید می‌شد.یک آهنگر را به زور در "روز واقعه" تپاندند و درنهایت یک فیلم عربی از آن درآوردند که انگار لبنان آن را ساخته و نه ایران و ایرانی.

به گزارش اشکان نیوز ، عالیجناب “بهرام بیضایی” در جدیدترین گفت‌وگوی خود عنوان کرد :

حق من است که در وطن کار کنم.حق هر ایرانی است که در وطن کار کند.شما چه‌کاره هستید که می‌گویید نباید امثال ما کار کنیم.حالم به هم می‌خورد از یادآوری سانسوری که با آن مواجه بودیم.به چه حقی ما را سانسور کردند؟ به چه حقی فکر کردند مرکز جهانند؟

به “روز واقعه”، ۷۳ مورد اصلاحیه زدند که من آن را نسازم ولی شخص دیگری آمد و شاید به امیدی که این جماعت را قانع کند به سراغ ساختش رفت ولی نشد آنچه باید می‌شد.یک آهنگر را به زور در “روز واقعه” تپاندند و درنهایت یک فیلم عربی از آن درآوردند که انگار لبنان آن را ساخته و نه ایران و ایرانی.

تک‌تک صفحات نمایش “سهراب کشی” را خط کشیدند تا اجرا نشود.”سهراب کشی” مگر چه داشت که آن همه ممیزی بدان وارد شد؟ سانسور چنان بلایی سرم آورده که فکر می‌کنم همان گریه روز تولدم هم از سانسور بوده.سانسور از دل جامعه آمده و جامعه است که این سانسور را موجب شده چون هیچ سانسوری خودبه‌خود رخ نمی‌دهد.خیلی بد است که برخی هنرمندان مدام می‌گویند سانسور همه جا هست و کاریش نمی‌شود کرد.اینها کمک می‌کنند به بودن سانسور و امتیازاتی هم در قبالش می‌گیرند ولی عشق به عقب‌ماندگی این جماعت غیرقابل بخشش است چون جامعه را عقب نگه‌می‌دارند.

بزرگ‌ترین کتاب سیاسی تمام ادوار “شاهنامه” است چون نشان می‌دهد چگونه در تاریخ ایران مدام آدم‌هایی با وعده اصلاح و عدالت و بهبود آمده‌اند ولی بعد از مدتی همه چیز را به گند کشیده‌اند و به نظرم زیر این استبداد هدایت مادران و زنان است که هم‌چنان ایران را نگه داشته؛ درست نظیر همین کاری که “شهرزاد” در “هزار و یک شب” می‌کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا