نیشخند یک دکل به مسجد تیموری

نصب آنتن موبایل مخابرات (BTS) در ۱۲۰ متری مسجد جامع تاریخی شهر ورزنه، نه‌تنها باعث نقض حریم کالبدی و منظری این بنای تاریخی شده، بلکه احیای مسیر تاریخی فرهنگی این شهر نیز دچار مشکل کرده است.

به گزارش اشکان نیوز، ورزنه، آخرین جایی است که زاینده‌رود از آن عبور می‌کند و بعد به تالاب گاوخونی می‌ریزد؛ شهری پر از آثار باارزش تاریخی که معروف به نگین شرق اصفهان است. در ورزنه مسجد جامعی وجود دارد که گفته می‌شود بر روی بقایای یک آتشکده ساسانی بناشده، اما معماری کنونی آن به دورۀ تیموریان برمی‌گردد.

سال جاری، اداره مخابرات، اقدام به نصب یک آنتن موبایل (BTS) در حریم این مسجد تاریخی کرده است. ایسنا از احمد شهباز، مدیر پایگاه یگان حفاظت میراث فرهنگی ورزنه پرسید آیا پیش از نصب این دکل در حریم مسجد جامع ورزنه، اداره مخابرات از اداره میراث فرهنگی استعلام و نظرخواهی کرده است؟ و او پاسخ داد: آنتن ۳۵ متری‌ای که مخابرات در ۱۲۰ متری مسجد جامع ورزنه نصب‌کرده، نه‌تنها در حریم درجه‌یک این بنای تاریخی قرار دارد، بلکه حریم منظری آن را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است. ضمن اینکه به دلیل وجود آثار باارزش تاریخی در ورزنه، بافت آن مصوب است و طرحی برای احیای مسیر آب‌انبار تا مسجد و کاروانسرا نیز در نظر گرفته‌شده بود که اکنون این سایت تلفن همراه در مسیر آن نصب‌شده و می‌تواند برای طرح احیا مشکل ایجاد کند.

او در ادامه اظهار کرد: در مرحله نخست درخواست توقف عملیات را به دادگاه عمومی ورزنه ارائه شد، اما با توجه به اینکه شرکت مخابرات مدعی دریافت استعلام از میراث فرهنگی بود، کار نصب سایت تلفن همراه متوقف نشد.

مدیر پایگاه یگان حفاظت میراث فرهنگی ورزنه یادآور شد: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ۲۲ مهرماه با ارسال نامه‌ای اعلام کرد که با توجه به قرارگیری موقعیت پیشنهادی در حریم مسجد جامع و عدم استعلام از این اداره کل و ضوابط و مقررات محوطه‌ها و حرایم بناهای تاریخی، هرگونه اقدام به نصب آنتن و سایت تلفن همراه در حریم منظری و کالبدی مسجد جامع ممنوع است و پیگرد قانونی به دنبال خواهد داشت.

شهباز گفت: به اتکای این نامه که مشخص می‌کند استعلامی از اداره کل میراث فرهنگی پیش از نصب آنتن انجام‌نشده، میراث فرهنگی بار دیگر در دادگاه مذکور طرح شکایت کرده‌ و پرونده اکنون در حال بررسی و رسیدگی قضایی است.

 پس از پیگیری برای ارتباط با مخابرات منطقه اصفهان، شاهین ملک‌زاده، رئیس روابط عمومی مخابرات منطقه اصفهان متن زیر را در اختیار خبرنگار ایسنا قرار داد:

« با سلام و تحیّت، پیرو پیگیری‌های آن خبرگزاری محترم در خصوص نصب آنتن‌های موبایل مخابرات (BTS) در شهر ورزنه، موارد زیر جهت استحضار و اطلاع‌رسانی به عموم شهروندان معزز ورزنه تقدیم می‌گردد:

١. با عنایت به وضعیت ویژه بیماری کرونا و لزوم برگزاری تمامی کلاس‌های آموزشی دانش‌آموزان و دانشجویان عزیز به‌صورت برخط (آنلاین) و همچنین افزایش چشمگیر میزان مصرف اینترنت در سایر مصارف خانگی، تجاری و صنعتی و همچنین محدودیت شبکه همراه استان، متأسفانه در مناطق وسیعی از شهرهای استان اصفهان شاهد انسداد ترافیک در سرویس‌های مکالمه و اینترنت شبکه همراه هستیم و با روند فعلی به‌زودی در مناطق بسیاری از استان با اختلال جدی در ارائه سرویس مخابراتی مواجه خواهیم شد.

٢. تنها راه‌حل این مشکل، نصب سایت‌های موبایل و آنتن‌های مخابراتی (BTS) در نقاط مختلف استان در کوتاه‌ترین زمان ممکن است، که علیرغم تحریم‌های ظالمانه دشمنان و کمبود تجهیزات جهت توسعه و ارتقاء شبکه، به حمد الهی با پیگیری‌های مؤثر مخابرات منطقه اصفهان و بذل عنایت و همراهی صمیمانه شرکت مخابرات ایران، تجهیزات لازم تهیه و طراحی مناسبی توسط مهندسین خدوم مخابرات منطقه اصفهان برای افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت ترافیک در سطح استان صورت پذیرفته است.

٣. با توجه به اهمیت سلامتی شهروندان و طرح برخی از مباحث غیرکارشناسی در زمینه امکان ضرر احتمالی آنتن‌های مخابراتی (BTS)، مدیریت مخابرات استان، مکاتبه‌ای با آزمایشگاه بهداشت حرفه‌ای استان اصفهان در خصوص اندازه‌گیری میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی (الکترو مغناطیس) در کنار دکل‌های مخابراتی تلفن همراه، به عمل آورد، که طبق نظر کارشناسان خبره این آزمایشگاه، مقادیر اندازه‌گیری شده از حد آستانه مجاز نیز، کمتر بوده و از این نظر هیچ‌گونه ضرری برای مجاورین با این تجهیزات مخابراتی وجود ندارد.

۴. همچنین با توجه به مکاتبه مدیرکل امور حفاظت در برابر اشعه کشور در خصوص اندازه‌گیری میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی (الکترو مغناطیس) در کنار دکل‌های مخابراتی تلفن همراه، تقریباً شدت این میدان‌ها حتی در فضای زیر آنتن‌های مذکور یک‌صدم حد استاندارد، طبق آخرین استانداردهای جهانی بوده، لذا نصب آنتن‌های مخابراتی از نظر حفاظت در برابر اشعه‌های مضر نیز بلامانع است.

۵. با عنایت به پروانه اشتغال شرکت ارتباطات سیار ایران از سازمان انرژی اتمی ایران «دفتر حفاظت در برابر اشعه»، کلیه فعالیت‌های مخابرات در سراسر ایران زیر نظر کارشناسان این سازمان و همچنین سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور بوده و بر اساس بالاترین استانداردهای بین‌المللی انجام می‌پذیرد! لذا نصب تجهیزات BTS مخابرات در محوطه پارک شهرداری در شهرستان ورزنه نیز با رعایت فاصله لازم و براساس استاندارهای مورد تائید مراجع ذیصلاح، توسط کارشناسان خبره مخابرات منطقه اصفهان انجام شده است و کوچک‌ترین جای نگرانی برای مردم متدین عزیز آن خطه وجود ندارد.

در پایان بدیهی است، مخابرات منطقه اصفهان تمامی مساعی خود را برای رفع مشکلات موجود و اصلاح، توسعه و ارتقاء شبکه جهت بهره‌مندی مردم عزیز استان از بهترین و بالاترین امکانات مخابراتی، به‌کاربرده و در این زمینه نیازمند همکاری و همراهی هر چه بیشتر همشهریان گرامی و تمامی سازمان‌ها، ارگان‌ها و مسئولین خدوم استان است؛ که مسلماً جراید و رسانه‌ها ازجمله آن خبرگزاری محترم، نقش بسزایی در این زمینه دارند.»

به گزارش ایسنا، آنچه در این متن بر آن تأکید شده، ضرورت نصب آنتن است که با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و لزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی دانش‌آموزان و دانشجویان به‌صورت آنلاین، همچنین افزایش چشمگیر میزان مصرف اینترنت در سایر مصارف خانگی، تجاری و صنعتی و محدودیت شبکه همراه استان، امری پذیرفتنی است، اما این سؤال نیز همچنان به قوت خود باقی است که آیا هیچ نقطه بهتری را نمی‌شد در شهر ورزنه برای نصب این آنتن پیدا کرد؟ در متن گفته‌شده، نصب تجهیزات BTS مخابرات در محوطه پارک شهرداری در شهر ورزنه با رعایت فاصله لازم و براساس استاندارهای مورد تائید مراجع ذیصلاح، توسط کارشناسان خبره مخابرات منطقه اصفهان انجام‌شده و از آنجا که از کارشناسان میراث فرهنگی در این باره نظرخواهی نشده، به نظر می‌رسد که تمرکز اداره مخابرات تنها بر رعایت فاصلۀ آنتن تا خانۀ مردم بوده و مسئلۀ رعایت فاصله متناسب با حریم مسجد جامع تاریخی ورزنه مغفول مانده است. اما امیدواریم با تعامل سازنده بین دستگاه‌ها، هم نیازهای مردم مرتفع شود و هم حریم آثار تاریخی مصون بماند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا