سفسطه‌چینی به سبک معاون میراث فرهنگی در مقابل خواست مردمی!

آقای طالبیان پژوهشگاه میراث فرهنگی شهریور ماه به صراحت ممنوعیت عبور تله‌کابین از تاق بستان را اعلام کرده است

«اشکان نیوز»، مریم اطیابی؛ بیش از یکسال است فعالان و کارشناسان و اهالی رسانه میراث فرهنگی نسبت به عبور تله‌کابین از کوه تاق بستان و خدشه به حریم منظری آن معترضند.

در این بین فاجعه دیگری به نام پهنه زرد هم به این موضوع اضافه شده و با جابه‌جایی عرصه و حریم ابلاغی معارضان جدیدی برای تاق بستان پیدا شده از جمله افرادی که خواهان ساخت و ساز در ۲۰۰ متری تاق بستانند و نمایندگان را واسط حل مشکلشان با وزارتخانه کرده‌اند!

حالا از قوه قضاییه، نهادهای نظارتی، برخی از نمایندگان مجلس،برخی از مدیران و معاونان استانداری کرمانشاه، انجمن‌ها‌ و محافل دانشگاهی، جامعه باستان‌شناسی ایران، اهالی فرهنگ و هنر، جامعه‌رسانه‌ای، فعالان محیط زیست و میراث فرهنگی، مدیر پایگاه تاق بستان، پژوهشکده باستان‌شناسی و مردم فرهنگ دوست و دغدغه‌مند کفش آهنین بر پا کرده‌اند تا جلوی کوه‌خواری و زمین‌خواری در محدوده تاق بستان، به بهانه تله‌کابین یا ساخت و ساز در پهنه زرد بایستند.

این در حالی است که در آخرین نامه ارسالی از سوی محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کل کشور در پاسخ به مکاتبه‌ی‌۱۵ مرداد سازمان‌های مردم نهاد در خصوص تایید کاربری مجموعه‌ی تفریحی-گردشگری تاق بستان و اجرای پروژه تله‌کابین در آبان ۹۹ طالبیان اعلام کرده است:

با عنایت به پیگیری‌ها و بررسی‌های به عمل آمده، نظر به این که محدوده‌‌ای که برای احداث جدید مجموعه تفریحی- گردشگری در نظر گرفته شده در حریم ویژه تاق بستان واقع شده است با استناد به ضوابط و مقررات حفاظت عمومی و حریم ویژه اثر مذکور ، احداث مجموعه مذکور به همراه ساخت و سازهای مرتبط با آن ممنوع است.

تا اینجای ماجرا به نظر می‌رسد خبر خوشی اعلام شده اما در ادامه نامه متوجه می‌شویم که بار دیگر طالبیان داستان جدیدی را رقم‌زده دوباره از ترفند نامه‌نگاری مانند سایر آثار تاریخی بهره برده و توپ را در زمین پژوهشگاه انداخته و اعلام کرده است:

در خصوص تعیین مسیر عبور تله‌کابین مقر شده پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری، با عنایت به وجود تعدد آثار تاریخی و فرهنگی موجود در محدوده، بررسی و در این خصوص صراحتا اعلام نظر نماید که در تصمیمات آتی مد نظر قرار داشته و ملاک عمل خواهد بود.

۱. آقای طالبیان پس از این حجم از اخبار در رسانه یعنی شما اطلاع ندارید که بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به صراحت ۱۳ شهریور ۹۹ به امید قادری مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه اعلام کرده که هرگونه دخل و تصرف در محوطه‌های باستانی که عرصه و حریم و منظر تاریخی آثار را خدشه‌دار می‌کند از جمله احداث تله‌ کابین در محدوده اثر تاریخی و ملی تاق بستان ممنوع است!

۲. هدف شما از انداختن توپ دوباره در زمین پژوهشگاه چیست؟ آن هم وقتی جامعه باستان‌شناسی به صراحت اعلام موضع کرده است.آن هم وقتی دکتر شیرازی و دکتر سرلک و دکتر عمرانی در پژوهشگاه اعلام موضع مکتوب کرده‌اند! نکند قرار است دوباره بهمان باستان‌شناس را که جرات نداشته باشد یک گزارش صریح بنویسد و اعلام موضع کند، مسئول نگارش گزارش کنید و روز از نو و روزی از نو !و لابد اسم مجتمع گردشگری هم به مجتمع تاسیسات تله‌کابین تغییر خواهد کرد!

۳. پژوهشگاه یکبار به صراحت و به استناد کاوش‌های باستان‌شناسی اعلام موضع کرده پس وقت‌کشی ممنوع! مشخصا و به استناد تمام مدارک قانونی احداث تله کابین در این محدوده ممنوع است و نوشتن هرگونه نامه دوپهلو جز وقت‌کشی به نفع سوداگران چیز دیگری در بر ندارد!

۴. جرات داشته باشید و یکبار به صراحت اعلام کنید که احداث تله کابین در این محدوده ممنوع است. پشت پرده چه خبر است؟ کدام دستهای پیدا و پنهانی از ساخت تله‌کابین بهره می‌برند که با این حجم از پیگیری‌های مصرانه باز‌ هم حاضر به اعلام موضع شفاف نیستید؟!

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا