اندر حکایت بازدید از گنبد شیخ لطف الله

اصفهان روزهای گذشته دو تن از فعالان اینستاگرامی اصفهان در صفحات خود، عکس‌ها و فیلم‌هایی را منتشر کردند که دقیقاً از روی بام مسجد شیخ لطف‌الله گرفته‌شده بود و نشان می‌داد که آن‌ها توفیق یافته‌اند از نزدیک شاهد وضعیت ترک‌های مرمت‌شده و نشدۀ این گنبد باشند. پیش‌تر و در شهریورماه سال جاری نیز یکی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، موفق شده بود روی داربست‌ها برود اما متخصصانِ منتقد چه؟آیا آن‌ها هم بعد از مرمت، گنبد شیخ لطف‌الله را از نزدیک دیده‌اند؟

افرادی که تا کنون موفق به بازدید از گنبد شیخ لطف الله شده‌اند، یک‌صدا همان حرفی را بیان می‌کنند که فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان به‌کرات در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده است: «ادامه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله که وضعیت نابسامانی دارد، ضروری بوده و برای تحقق این مهم اکنون به سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است.»

نظر به سهولتِ امرِ بازدید از گنبد شیخ لطف‌الله برای این افراد که هیچ تخصصی نیز در زمینه مرمت ابنیه تاریخی ندارند، ایسنا از مرتضی فرشته نژاد، کارشناس ارشد معماری و مرمت که وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی، سال گذشته، مشخصاً پس از شنیدن نام او گفته بود: «بازدید اساتید فن از گنبد شیخ لطف‌الله مشکلی ندارد.» پرسید که آیا از سال گذشته تاکنون زمینۀ بازدید از گنبد شیخ لطف‌الله برای شما نیز فراهم‌شده یا خیر؟ و او پاسخ داد: یکی دو ماه پیش از من دعوت کردند که از گنبد شیخ لطف‌الله بازدید کنم  اما دقیقاً روزی که قرار بود بروم، خانم خطابخش، مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان با من تماس گرفتند و گفتند امکانات موجود نیست، انشاالله بار دیگر داربست می‌زنیم و شما تشریف بیاورید که فکر می‌کنم قضیه را به بوته فراموشی سپرده‌اند، چون دیگر به بنده اطلاعی ندادند.

او ادامه داد: من شخصاً یک روز جمعه که خلوت بود، رفتم میدان نقش‌جهان و دوربین را زوم کردم روی گنبد و دیدم وضعیت افتضاح است. بندهای این ترکی که به‌اصطلاح مرمت کرده و روی گنبد سوار کرده‌اند با بند سایر ترک‌ها هم‌خوانی ندارد، برخی از گل و برگ‌های اسلیمی ترکی که مرمت‌شده با ترک‌های مرمت نشده تفاوت دارد و بین ترک‌ها هم فاصله افتاده است.

این مرمتگر باسابقه خاطرنشان کرد: روی قسمت مرمت‌شده سفیدک زده بود و این یعنی مصالحی که انتخاب کرده‌اند درست نبوده است. به نظرم رسید که قصد دارند با آزمون‌وخطا روی گنبد شیخ لطف‌الله کار یاد بگیرند و حتی حاضر نیستند نظر باتجربه‌ها را هم جویا شوند.

فرشته نژاد توضیح داد: متأسفانه این مدرک‌ها جوان‌ها را پرمدعا کرده است. می‌خواهند بگویند ما اگر دکترا گرفتیم و مهندس شدیم به‌حق بوده، برای همین هر کاری دلشان خواست می‌کنند؛ درحالی‌که تازه بعد از گرفتن مدرک باید دست قوی کنند، زیر نظر بزرگ‌ترها کارهای کوچک را شروع کنند، نه اینکه یک‌راست بروند سراغ اثری که نگین فیروزۀ جهان اسلام است.

این متخصص حوزۀ مرمت گفت: گاهی می‌شنوم که می‌گویند فرشته نژاد همیشه مخالفت می‌کند، درحالی‌که این‌طور نیست. من اگر چیزی بد باشد با آن مخالفت می‌کنم و اهل سیاسی بازی هم نیستم. بیشتر استادان دانشگاه هنر در حوزه مرمت، شاگردان من هستند و تنگ‌نظری و خسیسی هم در مرامم نیست که طمعی به گرفتن کار از دست دیگری داشته باشم. تنها می‌خواهم به‌عنوان متخصص در کنار دیگر متخصصان نظرم را بگویم تا کارها درست انجام شود. من واقعیت را می‌گویم.

او یادآور شد: سال گذشته جلسه‌ای درباره مرمت گنبد شیخ لطف‌الله در خانه دهدشتی تشکیل شد که نه مدیرکل میراث فرهنگی، بلکه حیدرعلی عابدی، نمایندۀ مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با من تماس گرفت و دعوت کرد در آن حضور داشته باشم. خانم تاج‌الدین، دیگر نمایندۀ مردم اصفهان در مجلس نیز آنجا بود. من آنجا در حضور خود آقای اللهیاری بی‌پرده قضایا را تعریف کردم و به اطلاع حاضران رساندم که بارها از مدیرکل میراث فرهنگی درخواست کردم مثل چهل پنجاه سال پیش، کنگره نقد مرمت برگزار کنند تا روند مرمت‌ها اصلاح شود اما این خواسته مرا هرگز اجابت نکردند. نمی‌دانم چه ضرری برایشان دارد که اقدام نمی‌کنند.

فرشته نژاد در واکنش به این مسئله که مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان ۱۱ آبان ماه سال جاری اعلام کرده، «نشستی با حضور متخصصان داخل استان و همچنین با حضور متخصصان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار و این صاحب‌نظران مرمت این بخش از گنبد را تائید کردند.» گفت: کنگره‌ای که من از آن حرف زدم در سطح وسیع برگزار می‌شود و گروه‌های متخصص از تمام استان‌ها در آن شرکت می‌کنند، نه‌فقط شورای فنی و چند معتمد اداره کل و وزارتخانه. لابد شنیده‌اید که می‌گویند «از کرامات شیخ ما این است، شیره را خورد و گفت شیرین است.» دقیقاً کدام صاحب‌نظران این مرمت را تائید کرده‌اند و قرار است کار با نظر آن‌ها ادامه پیدا کند؟ 

او خاطرنشان کرد: من در جلسه‌ای که سال گذشته در خانه دهدشتی برگزار شد قسمشان دادم و تمنا کردم و گفتم گنبد مسجد امام که خراب شد، لااقل به گنبد شیخ لطف‌الله دست نزنید اما فقط نگاه کردند. از آقای عابدی بپرسید سمیناری که قرار بود برای نقد مرمت‌ها برگزار شود چه شد؟ راستی دیگر ایشان نماینده نیستند. خب، دیگر چه بگویم؟

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا