تشکیل رسمی کمیته«پیگیری آزار جنسی و حمایت از روزنامه‌نگاران آسیب‌دیده»در انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران

اين واقعيت را می‌دانیم كه آزار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران زن تنها مختص به ایران نیست و بر اساس گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تقریبا از هر دو روزنامه‌نگار زن در جهان، یکی از آن‌ها در انجام وظیفه روزنامه‌نگاری، به نحوی آزار و اذیت جنسی در سطوح گوناگون و دیگر خشونت‌ها را تجربه کرده‌اند.

به گزارش اشکان نیوز ، کمیته پیگیری آزار جنسی و حمایت از روزنامه‌نگاران آسیب‌دیده در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن، در جلسه این هفته هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، گزارش چگونگی تشکیل این کمیته مطرح شد و اعضا، دیدگاه‌های خود را مطرح و در نهایت اعلام آغاز به کار و تشکیل رسمی این کمیته مورد تصویب قرار گرفت.
آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گزارش این جلسه در باره سابقه و اهداف تشکیل رسمی این کمیته است که در این جلسه مطرح شد:
دی ماه سال گذشته و در پی انتشار گزارشی در یکی از نشریات تخصصی، در زمینه آزار جنسی همکاران زن در محیط کار و یا هنگام ماموریت حرفه‌ای، این موضوع برای اولین بار در سطح عمومی مطرح شد.
آزاری که ابعاد گسترده‌ای از آزار کلامی تا لمسی را در برمی‌گرفت. این مورد در همان زمان در هیات مدیره انجمن مطرح و تصویب شد که برای تعریف و تحدید موضوع و نیز آموزش و مهمتر از همه کمک به همکاران آسیب دیده در این زمینه کمیته‌ای شکل بگیرد و ابتدا از افراد موجه برای بحث درباره ابعاد این مسئله و وجود و عمق آن در جامعه دعوت کند. متاسفانه با گسترش کرونا، پیگیری این مسئله مدتی به تاخیر افتاد. با وجود این و با توجه به اهمیت موضوع در حد امکان موارد ارجاعی و خاص پیگیری می‌شد. از حدود دو ماه پیش که این بار بصورت مصداقی مسأله به سطح عمومی کشیده شد این کمیته با حضور دو تن از اعضای انجمن و چند نفر حقوقدان، روانپزشک و پیشکسوت روزنامه‌نگاری فعال شد. هدف اصلی آموزش ‌و تحدید موضوع و در صورت لزوم راهنمایی همکاران مراجعه کننده و ارایه مشاوره‌های گوناگون و در حد ممکن بررسی موارد خاص است. هدف این کمیته حقیقت یابی نیست زیرا این مسأله فراتر از امکانات و صلاحیت‌های حرفه‌ای است. همچنین بجز مواردی که همراه با مشاوره عمومی و آموزش است در موارد خاص اصل محرمانگی و حفظ حقوق شخصی حاکم خواهد بود.
این واقعیت را می‌دانیم که آزار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران زن تنها مختص به ایران نیست و بر اساس گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تقریبا از هر دو روزنامه‌نگار زن در جهان، یکی از آن‌ها در انجام وظیفه روزنامه‌نگاری، به نحوی آزار و اذیت جنسی در سطوح گوناگون و دیگر خشونت‌ها را تجربه کرده‌اند. در این میان و بیش از همیشه ضروری است که انجمن روزنامه نگاران تهران از یک سو برای کاهش این خشونت‌ها و آزارها تمهیداتی بیاندیشد و از سوی دیگر با اقدامات حمایتی به یاری روزنامه‌نگاران و خبرنگاران آزاردیده برود. بنابراین انتظار داریم که این کمیته‌ که متشکل از و با حضور افراد شناخته شده و با تجربه است بتواند پناهگاهی امن برای همکاران روزنامه‌نگار باشد و از منظر حقوقی، روانشناسی و رسانه‌ای حامی آنان باشد. برای نوشتن آیین نامه‌ای جهت گردش کار موارد ارجاعی به کمیته در این مسئله صنفی و مورد نیاز امروز زنان روزنامه نگار مشورتهای متعددی با افراد و صاحب نظران انجام شد و با توجه به این که چنین تجربه ای پیشتر در عرصه صنفی روزنامه نگاری انجام نشده و با توجه به ضرورت رعایت حریم شخصی، آماده همکاری با علاقمندان در این زمینه هستیم.
با توجه به این که کمیته «پیگیری آزارجنسی و حمایت از روزنامه‌نگاران اسیب‌دیده» چندی است فعالیت خود را آغاز کرده است و چند مورد نیز مشاوره انجام شده است، همکارانی که شخصا علاقه‌مند به پیگیری و اخذ مشاوره‌ یا کمک انجمن هستند می توانند از انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران درخواست بررسی مسئله و دریافت حمایتهای جانبی را داشته باشند.
تأکید این کمیته بر مخفی ماندن اسامی است. در کلیه مراحل اصل محرمانگی حاکم خواهد بود. مگر این که افراد ذینفع درخواست انتشار برخی اطلاعات مربوط به خود را داشته باشند که در اینصورت نیز تنظیم و انتشار اطلاعات با رعایت اصول حقوقی و‌موازین اخلاقی به تشخیص و توسط کمیته انجام خواهد شد.

برداشت نادرست از تشکیل کمیته پیگیری آزارجنسی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران

در پی اعلام خبر تشکیل کمیته پیگیری آزار جنسی در انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران، برخی رسانه‌ها آن را به اتهامات علیه فرد معینی ربط دادند. در حالی که اصل این کمیته ده ماه پیش تصویب شد و انجمن در هیچکدام از موارد مطرح شده در فضای مجازی سلبا یا ایجابا نظری ندارد و جلسات کمیته نیز از مدت‌ها پیش تشکیل و حتی آیین‌نامه آن در دست تصویب نهایی است و در هر مورد نیز لزوما با مراجعه همکار متقاضی و با حفظ محرمانه بودن کامل وارد بررسی خواهد شد و تا کنون بجز یک مورد جزیی که به دو ماه پیش برمی‌گردد و حل و فصل شد هیچ مراجعه دیگری وجود نداشته است.
این متن جهت اصلاح این برداشت نادرست منتشر می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا